Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drægtig Hoppe  (Læst 29239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Drægtig Hoppe
« Dato: 07 December , 2011, 11:37 »
Jeg har en Shettis hoppe jeg fik besked på var blevet bedækket mellem jul og nytår sidste år.

Dens yver vokser sagte men sikkert, men det er jo over en uge siden den havde termin, hvor længe kan den gå over???

Og bliver yveret lige plutselig stort over natten eller vil det vokse sagte??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #1 Dato: 07 December , 2011, 11:52 »
Uden at vide det sikkert tror jeg at den sidst størrelse på yveret kommer ret hurtigt samtidig med at den lægger mælk ned og får vokspropper, men det store spørgelsmål er nok om bedækningstidspunktet passer og om det er den 25 eller 30 dec den er blevet bedækket, men jeg ville nok ikke vente ret længe inden jeg fik en dyrlæge til at se på den, for dr. dyr kan nok også nogenlunde vudere hvor langt i sin drægtighed hun er.

Rigtig meget held og lykke med mor og barn
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #2 Dato: 07 December , 2011, 11:53 »
Vi fik to føl sidste år - begge på førstegangsfolende hopper:

Hoppe 1: Intet at mærke aftenen før - ikke noget rigtigt yver - ingen vokspropper - kun den store mave - 1 stk. velskabt hingsteføl næste morgen  ;D

Hoppe 2: satte vokspropper sidst på eftermiddagen og folede fint omkring midnat - lidt større yver en den første = 1 stk. hoppeføl

Og det skal lige bemærkes at det var samme årstid (de folede med 4 dages mellemrum)

Så tror ikke der kan gives nogle klare tegn som HELT SIKKERT vil komme, men mon ikke det er ved at være oppe over ?

Held og lykke med hesten(e) - glæder mig til at se billeder  ;D
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #3 Dato: 07 December , 2011, 11:58 »
De går gerne imellem 11 og 12 mdr når det er koldt udenfor og foler også gerne imellem 10-11 mdr om sommeren.
Er der noget at se på hende?er har hun hængemave? Syntes nemlig det er en sen bedækning.
Yveret vokser ca 1 måned inden og hun vil sandsynligvis få voks på op til 48 timer inden foling. Men det er ikke helt sikkert hun vil gøre det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #4 Dato: 07 December , 2011, 12:01 »
yveret har vokset lidt hver dag de sidste 14 dage, men det er området foran spenene der bliver mere blødt  :)

Hun har stor mave, men om den hænger ved jeg ikk...
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #5 Dato: 07 December , 2011, 12:03 »
uhh godt jeg ikke skal komme til verden nu, det bliver en kold opvågning.... men det har du nok taget forbehold for  /o
Billeder vi må se billeder
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #6 Dato: 07 December , 2011, 12:07 »
uhh godt jeg ikke skal komme til verden nu, det bliver en kold opvågning.... men det har du nok taget forbehold for  /o
Billeder vi må se billeder

Bilder skal I få, og joda den lille skal komme til lige så godt som Jesus i sin tid, i en god stald fyldt med dejlig halm  ;D ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #7 Dato: 07 December , 2011, 12:31 »
Ja det er koldt for en lille følle-bølle men som regel er de klædt på til vejret. Glæder os til nyt.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #8 Dato: 07 December , 2011, 12:36 »
Naar du kan se voks paa patterne er der vanligtvis kun en dag eller to til det sker.

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #9 Dato: 07 December , 2011, 12:48 »
Vores første føl kom 4-5 uger efter termin og det er ret sikker, da hoppen kun gik hos hingst 1 uge.
Men vi fik også tjekket hende af dyrlæge, og alt var ok.
God fornøjelse, føl er så søde og bringer meget smil frem :)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #10 Dato: 07 December , 2011, 22:47 »
Læg mærke til hvilken form hun har. Hvis hendes mave er dyb og hun virker indsunket øverst i flanken har føllet vendt sig og ligger klar til at komme ud. Efterhånden som termin nærmer sig vil hældningen på krydset ændre sig og blive stejlere, musklerne fra lændehvirvlerne og ned over krydset til hver side af halen vil blive bløde og slappe (hvis du trykker på dem med fingrene vil du nok kunne få dem til at bølge som var det flæsk  ::) )
Der ud over er det udelukkende tålmodighed der skal til, selvom det er svært. Held og lykke med det.......og husk billeder af den den nuttede lille trold der ender med at komme ud  ;D

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #11 Dato: 08 December , 2011, 10:32 »
Læg mærke til hvilken form hun har. Hvis hendes mave er dyb og hun virker indsunket øverst i flanken har føllet vendt sig og ligger klar til at komme ud. Efterhånden som termin nærmer sig vil hældningen på krydset ændre sig og blive stejlere, musklerne fra lændehvirvlerne og ned over krydset til hver side af halen vil blive bløde og slappe (hvis du trykker på dem med fingrene vil du nok kunne få dem til at bølge som var det flæsk  ::) )
Der ud over er det udelukkende tålmodighed der skal til, selvom det er svært. Held og lykke med det.......og husk billeder af den den nuttede lille trold der ender med at komme ud  ;D

så er det på samme måde som med køer og det kender jeg :)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #12 Dato: 08 December , 2011, 17:37 »
Læg mærke til hvilken form hun har. Hvis hendes mave er dyb og hun virker indsunket øverst i flanken har føllet vendt sig og ligger klar til at komme ud. Efterhånden som termin nærmer sig vil hældningen på krydset ændre sig og blive stejlere, musklerne fra lændehvirvlerne og ned over krydset til hver side af halen vil blive bløde og slappe (hvis du trykker på dem med fingrene vil du nok kunne få dem til at bølge som var det flæsk  ::) )
Der ud over er det udelukkende tålmodighed der skal til, selvom det er svært. Held og lykke med det.......og husk billeder af den den nuttede lille trold der ender med at komme ud  ;D

Rigtig godt beskrevet! Og vi har altid tjekket på vokspropperne og krydset plus musklerne på hver side af krydset.. Uhh, det bliver spændende..jeg glæder mig til billeder..også af Mutti :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #13 Dato: 16 December , 2011, 18:42 »
Så har moderen været ude og luftet sig....gud hvor hun løb og hygget sig :) Mon ikke lille baby fik rystet noget løs  ;D ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drægtig Hoppe
« Svar #14 Dato: 16 December , 2011, 20:23 »
Hun ser dejlig ud  ;D Vi venter spændt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling