Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 75677 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #30 Dato: 04 November , 2011, 14:39 »
Weeeeeeeee.....manden er overtalt og pladsen til burer fundet /o
Så nu ved jeg hvad jeg skal lave i løbet af vinteren ;D ;D ;D Der skal rokkeres rundt på skurerne og burer skal bygges, kaniner skal findes osv osv osv......
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #31 Dato: 04 November , 2011, 16:56 »
jeg slagter mine franske væddere når de er ca, 5 måneder og der er godt med kød... de ligger på 2-2,5 kg ren kød....

jeg vil nu sige at man til ren slagt skal bare hvid land kanin med fransk vædder så får man en kød kanin
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #32 Dato: 04 November , 2011, 17:02 »

jeg vil nu sige at man til ren slagt skal bare hvid land kanin med fransk vædder så får man en kød kanin
Kødmæssigt er det en virkelig god kombination. Jeg vil blot tilføje at jeg har hørt flere have problemer (inkl. mig selv) hvis det er en fransk han på hvid land hun. Hvis land har ikke ret bredt bækken, deres størrelse taget i betragtning, og fransk vædder har trods alt fra start ret brede hoveder, så derfor sker det lidt for ofte at de ikke kan føde ungerne da de sætter sig fast i fødselskanalen.

Almo

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #33 Dato: 04 November , 2011, 17:09 »
Jeg har en gammel bog ved navn "Mine dyr" fra 1958 (Politikens Forlag), hvor i der bl.a. står om kaninhold m.m. Her nævnes at man altid ved kaninavl til slagtedyr bør anvende den største race som hundyr, når man laver krydsningsarbejde. Så skulle mange af problemerne vedr. fødsel kunne undgås.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #34 Dato: 04 November , 2011, 17:12 »
Jeg har en gammel bog ved navn "Mine dyr" fra 1958 (Politikens Forlag), hvor i der bl.a. står om kaninhold m.m. Her nævnes at man altid ved kaninavl til slagtedyr bør anvende den største race som hundyr, når man laver krydsningsarbejde. Så skulle mange af problemerne vedr. fødsel kunne undgås.
Det er også helt rigtig for kaniner er et af de få dyr hvor fostrene ikke udelukkende udvikler sig efter moderens størrelse og derfor kan det give nogle grimme situationer hvis man benytter hanner der er bare en smule større end hunnerne. Det der kan være svært at vurdere i forhold til kombinationen fransk vædder hvid land er at begge kaniner ligger i samme vægtklasse men bygningsmæssigt er de alligevel så forskellige at det kan give problemer

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Slagtekaniner
« Svar #35 Dato: 05 November , 2011, 12:56 »
Jean: Jamen dog tillykke, det bliver skønt med kaniner. Vi kan sidde i timevis ude og hygge med dem.

Jeg havde egentlig ikke tænkt på det med størrelsen... Vi har en Dansk landkanin hun og en fransk vædder han. Men der var heldigvis ingen problemer ved fødsel... hun har 7.9.13 født 14 velskabte unger... ialt pyyyha. /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #36 Dato: 05 November , 2011, 13:16 »
Hvad med sådan en om en Hollænder? Hvordan er den i tilvækst?
Vil godt have en kanin som er klar til slagt omkring 3-4 mdr. alderen p.g.a. pladsmangel. Nogen forslag?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #37 Dato: 05 November , 2011, 13:38 »
Tina:  :o 14 på én gang  ???

Jean: jeg synes dansk land kunne være en løsning, de er rimelig hurtige i tilvækst, derfor en populær kødkanin. Det er desværre ikke altid de har det bedste temperament  :-\ men hvis der arbejdes på dem skulle det vel kunne lade sig gøre. Min hun blev i hvert fald rigtig dejlig med årene  ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #38 Dato: 05 November , 2011, 14:52 »
Hvad er hurtig tilvækst? Passer det nogenlunde med de 3-4 mdr.?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #39 Dato: 05 November , 2011, 16:13 »
Aahh...de fleste kaniner har vel brug for 5 mdr. Men det gør vel heller kke den store forskel. Jeg havde mine gående sammen til de skulle slagtes, og skilte først i hanner og hunner da de var 3 mdr.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #40 Dato: 05 November , 2011, 16:18 »
ja hunnen skal altid være den største :-) hvid land og fransk vædder skulle du gerne kunne slagte ved de 4 måneder
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #41 Dato: 05 November , 2011, 16:19 »
Man kan jo slagte alle kaniner på 4 måneder, men der skulle helst være mere end lidt på den...

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #42 Dato: 05 November , 2011, 16:29 »
Temperamentsmæssigt er hollænderen en skøn kanin, men der er ikke meget kød på når de er 4-5 måneder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #43 Dato: 05 November , 2011, 18:04 »
Hmmm, hunnen kal være størst...hvordan klare man så den hvis man skal krydse dansk land med vædder? Er vædderen ikke meget større end land? Eller tager man en dværg?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #44 Dato: 05 November , 2011, 18:20 »
Du ta'r en hvid land han og krydser med en stor vædder hun  ;)