Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Store slagte kaniner  (Læst 48349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #15 Dato: 13 Juni , 2011, 19:47 »
stald mønsted...du skal være meget velkommen til at komme i min stald :-) men det ved du godt :-)
når din avl af dansk land er oppe og køre på fuld bluds må vi da afprøve det :-)

jeg laver ca. 1-2 kuld unger på mine hunner om året så i år bliver det kun til 4 kuld franske væddere...

de franske vædder er rigtig gode kødkaniner men har fået afvide af ældre avlere at det bedste kød opnåes med en blanding af dansk land og fransk vædder...
og 6 kuld dværgvæddere.

min stald rummer lige nu ca. 30 kaniner og flere kommer til .. 

skulle i få brug for opskriften på at garve skinnet så siger i bare til
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #16 Dato: 13 Juni , 2011, 20:48 »


her kan de franske væddere ses..og der er godt med kød :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #17 Dato: 13 Juni , 2011, 20:50 »
Hvad vejer en fransk vædder i slagtevægt? og i hvilken alder?

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #18 Dato: 15 Juni , 2011, 08:24 »
Som 16 uger gamle vejer mine Væddere ca 3,8 kg, hvilket giver en slagtet vægt på ca 1,8 kg.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

karina dj

  • Gæst
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #19 Dato: 15 Juni , 2011, 09:14 »
Tak Kim  ;) ... mine mellemstore vejer 1,2 på 20. uge. Jeg troede der var meget mere at vinde i vægt på de store... de æder vel en del mere  ???

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #20 Dato: 15 Juni , 2011, 09:55 »
Jeg har bedst slagteresultat med mellestore blandingskaniner .... mere kød på kortere tid.

Er spændt på hvordan det bliver at slagte ren fransk vædder ..... syns ungerne vokser ret godt til.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #21 Dato: 15 Juni , 2011, 10:55 »
Det er også vores erfaring: mellemstore slagtekaniner giver mest kød for foderet. Så kan der jo være andre hensyn. F.eks. er vædderkaniner jo charmerende og blide at omgås. Men de har meget store knogler og masser af slagteaffald som man jo ikke kan bruge til så meget. Men det er da bare at prøve sig frem....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Stine R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #22 Dato: 16 Juni , 2011, 10:02 »
Hej alle

Tusinde tak for jeres livlige indlæg og diskussioner! :)

Min veninde vil helst ikke have væddere da hun ikke kan lide hængeørerne - og hun skal jo trods alt have noget at skulle have sagt da det er hende der ligger land (og primær pasning) til :)

Vi har i tankerne at vi vil have en han kæmpe belgier og en hun tysk schecke - men nu bliver jeg i tvivl om det nu er så smart når I alle siger at det hellere skal være en størrelse nedad...

Jeg vil meget gerne kunne få noget fin pels, og derfor overvejede jeg at udskifte en af de to racer med en rex - rex'en er jo heller ikke så stor...

Hvad tænker I om dette?

Mht garvning af skind - min mand er fra Tunesien og her garver de med salt og så ellers tørring - hvad gør I?

Til at begynde med får de en stor hesteboks - indtil vi får gravet to tagplader ned så de kan få huler.

Mange hilsener
Stine :)
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

karina dj

  • Gæst
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #23 Dato: 16 Juni , 2011, 10:22 »
Min han er rex, og hvis du vil ha' go' pels kan jeg sige at han indtil videre kun har givet sin pels videre sammen med en anden rex... ingen i de 4 andre kuld med andre renracer har fået hans pels, heller ikke sidste år. Jeg ved ikke hvad resultatet bli'r hvis du parrer en anden race med en rexhun, om hun gi'r alle ungerne hendes egen pels ???

Jeg tørgarver med salt og alun (halvt af hver) og får det absolut bedste resultat dermed...
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2011, 10:28 Fra karina dj »

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #24 Dato: 17 Juni , 2011, 07:04 »
jeg bruger også halv salt og halv alun ... jeg har dog prøvet at salt garve og det blev faktisk fint...hvis alså jeg havde arbejde mere med at strække i skinnet :-)

hvid land kanin har ikke hængeøre og er en god kødkanin...

jeg har 2.5 kg rent kød på en fransk vædder på 4 måneder... nogen gange mere
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #25 Dato: 17 Juni , 2011, 07:31 »
Ankerine: Når de er røget 2-3 timer, hvor lang tilberedningstid anvender du så? Lisså meget som hvis de ikke var røget?
Og har du en ide om hvor lang tid man skal ryge bare et lår fx, istedet for en hel kanin?

Jeg kan ikke anbefale at vådgarve iøvrigt. hvis man skulle fristes til det, har gjort det med både ged, får og kanin! Det er alt alt alt for hårdt for hænderne at strække skindet så meget som det skal under hele tørringsprocessen... hvis man ikke er flittig nok blir de stive som et brædt, hvorimod med tørgarvning bløde og lækre som man kender skind fra kemisk garvning.


Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #26 Dato: 17 Juni , 2011, 07:46 »
Belgisk Kæmpe har endnu større knogler end Franske Væddere.

Jeg har haft Franske Væddere og  synes det er en dejlig race, som er gode at fodre op.

Ellers der er jo også California Kaniner, som er flottere end Hvid Land (synes jeg) og lige så god et slagtedyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #27 Dato: 20 Juni , 2011, 14:22 »
Ellers der er jo også California Kaniner, som er flottere end Hvid Land (synes jeg) og lige så god et slagtedyr.

Flottere, større ect ect. Men der findes ikke bedre kvalitetskød, eller bedre mængde i forehold til størrelse, og opfodring, ind Hvid Dansk land!.
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #28 Dato: 20 Juni , 2011, 15:54 »
Jeg er ikke enig ;D.Californian er bedre til slagtebrug end Hvid Land. Den får også større kuld og formår at passe dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Store slagte kaniner
« Svar #29 Dato: 20 Juni , 2011, 16:33 »
Jeg er ikke enig ;D.Californian er bedre til slagtebrug end Hvid Land. Den får også større kuld og formår at passe dem.

Californian er en dejlig race,  krydsning af Himalaya-, Chinchilla- og New Zealand-kaniner (ofte kendt i andre lande som New Zealand), den har en god pels, der bliver sammenligned med rex, hvilket som sædvanligt får anti pels organitationer, til at hade ejerne.

Den for iøvrigt ikke større kuld ind Hvid land.

Den er oprindelig lavet til kød produktion, og en af de mest brugte i vise verdensdele, men det ændre ikke på at det er en stor race, som giver mindre kød og kvalitet i forhold til Hvid Dansk land som er mellem stor race, og heller ikke at der går mere foder på en stor ind en mellem stor.

Har man tilberedt en hvid land rigtigt, ved siden af en hvilken som helst anden race, så ved man også hvorfor at Danmarks National kanin er kvalitet.  ;)

Fisker jeg efter at få flere til at holde Hvid Land...det tror jeg nok  ;D


mine sidste indkøb 11 uger
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2011, 16:43 Fra Stald Mønsted »
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska