Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!  (Læst 5452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Dato: 25 Maj , 2010, 20:53 »
Det er alt sammen meget forvirrende, men nu har jeg jo kun 1 unge tilbage, i højstjerte-reden.
Her til aften, da min mand lige tjekker op på dem, finder han den ene unge på gulvet  ??? Der er kun den ene tilbage, i reden, så det undre mig meget. Min mand mener at det er for risikabelt at lægge den op, tilbage i reden, da den jo kan falde ned igen (og slå sig ihjel denne gang).
Han siger at vi skal prøve at flytte en tom rede-papkasse ned på gulvet, i stedet. Det er jeg dog meget imod, da vores indiske mookee par har deres unge dernede. Hvilket jo kunne udløse fjerkræ's borgerkrig. ;)

Vi prøver dog, og jeg opservere hvad der sker:
Den stakkels unge ligger i den nye rede og pipper af alle lungers kræft. Forældrene reagere ikke, men der gør det indiske mookee par, der inspicere redekasse og unge grundigt. Da I.M. fordufter, da de har travlt med parringsritualer igen, så kommer højstjerte hannen hen og kigger lidt på ungen. Den bliver dog hurtigt jaget væk af I.M. hannen. Højstjerte-hunnen sidder og halvsover under det hele.

Her synes jeg det er nok, så jeg tager ungen op i dens rette redekasse, og den holder straks inde med sin ellers så konstante pippen. Nu tænker jeg bare... Forældrene virkede så upåvirkede af situationen... Kunne ungen have faldet ned, fordi den er sulten, og forældrene har stoppet med at fodre den? Så den på den måde nærmest har jagtet dem, og så faldet ud?

Jeg vil gerne have at den sidste af vores højstjerte unger klare den, så skal jeg tage den fra og opmade den selv?
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2010, 20:55 Fra Tiger-chicken »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2010, 21:01 »
Jeg tænker, om du måske kunne sætte et lille bræt eller lignende foran der hvor højstjertereden er - så den ikke kan falde ud igen, sådan umiddelbart i hvert fald..., men sådan at de voksne duer stadig kan komme ind og ud. Så at nogle foreslog at bruge noget andet end søm (for ikke at lave for megen uro), kan ikke huske hvad det var, men gaffatape kan jo redde mange situationer  ;D

Du har indiske mookee'r - hvilken farve har de? Jeg har hvide...

Mvh Marianne

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2010, 21:23 »
De er 2 farvede :) Jeg ved ikke lige om det kan bruges til noget. Den ene er endda så speciel, så dens ene øje er sort, mens det andet er gul/orange.  ;D Ungen er hovedsagelig brunlig. Du kan se billeder i mit galleri.
Jo, jeg kunne måske lave en lille indhegning, men det er nu ikke så meget, at den aflder ned, at jeg er bange for... det er mere om den vil få noget at spise, eller om forældrene har 'forladt' den.
 :-\

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2010, 21:28 »
Nu har jeg begrænset erfaring med duer, men jeg ville prøve at sætte den op igen. Nu ved jeg ikke hvor gamle de er, men mine bliver efterladt i reden, så snart deres vinger er befjedrede, og så bliver de opsøgt og fodret af de gamle, som også varmer dem om natten endnu en lille tid, indtil de laver en ny rede. Duefar har så travlt med at passe duemor og fodre ungerne.

Såvidt jeg ved kan du alligevel ikke fodre en dueunge op selv (andre meninger om det??) med mindre du har en amme-due, og de skal vist endda have dem fra helt små (igen: såvidt jeg ved)..

Der må lige en due mand/dame mere på banen her...  :)
Mvh Marianne

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2010, 22:56 »
Såvidt jeg ved kan du alligevel ikke fodre en dueunge op selv (andre meninger om det??) med mindre du har en amme-due, og de skal vist endda have dem fra helt små (igen: såvidt jeg ved)..

Hej Marianne
Nu har jeg været lidt på Youtube.com (Hurra for nettet!  /o) og dér er faktisk mange videoer, om hvordan man fodre due-unger op. Især denne: How to feed Baby Pigeon "Penny" er jeg faldet for.
Det er sådan en god video :D

PS: kan du ikke lægge nogle billeder ind, af dine duer? Jeg vil så gerne se dem :D
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2010, 23:02 Fra Tiger-chicken »

Offline Tiger-chicken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2010, 23:01 »
Angående dueungen, så var den stadig i live, da jeg så til duerne, her til aften. Jeg havde ikke mulighed for at observere duerne efter fodringen, her til morgen, men i morgen vil jeg stå derude og se om de voksne gylper op til den.
Ellers må jeg fluks ud og købe 'baby'-foder til den.  ;)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Haster! - nyt problem med min højstjert unge!
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2010, 23:02 »
Der ligger en lidt ældre tråd der handler om opmadning af dueunger :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3780.0