Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza  (Læst 2416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza
« Dato: 19 December , 2023, 09:20 »
FUGLEINFLUENZA - HVILKE REGLER GÆLDER FOR MIG?

Er du også forvirret over de nyligt indførte regler om fugleinfluenza? Det kan vi godt forstå! Vi har læst det forskellige lovstof igennem og prøvet at koge det ned til noget letforståeligt og læsevenligt.

REGLERNE, HELT FORENKLET

Færre end 100 hobbyhøns/gæs/ænder m.m., kød og æg kun til eget forbrug (du holder FUGLE I FANGENSKAB):
Ingen restriktioner. Du kan lukke dine høns ud som du plejer. Husk at foder og vand skal gives under fast tag, som altid.
o   Ingen krav til indhegning
o   Ingen krav til overdækning
o   Du må ikke sælge æg og kød
o   Du må gerne sælge levende fjerkræ til andre private der kun skal bruge dyrene til eget forbrug
o   Du skal fodre og vande under fast tag
 
Ved salg af kød og æg fra dine høns/gæs/ænder m.m. (du holder FJERKRÆ):
o   Dine dyr skal holdes i en indhegning. Er indhegningen mindre end 40 m2 er der ingen øvrige krav, dvs. der er heller ikke krav om overdækning af indhegningen.
o   Er din indhegning større end 40 m2 skal du imødekomme følgende krav og holde dyrene enten:
o   Indendørs
o   I en voliere eller i en indhegning med overdækning af fast tag
o   I en voliere eller indhegning med net eller trådoverdækning, hvor afstanden mellem trådene højest må være 20 cm
o   Træer og større tætte buske kan erstatte kravet om overdækning for det areal af indhegningen, der er dækket.

For ænder og gæs skal der ikke overdækkes, når udearealet ikke overstiger 4,5 m2/and eller gråand eller 15 m2/gås, og der laves foranstaltninger til beskyttelse mod vildtlevende fugle
 
UDDYBNING AF REGLER

Når det gælder fugleinfluenza, er de normale begreber om fjerkræ sat ud af kraft. Hold tungen lige i munden!
De nye regler er beskrevet i BEK nr 1652 af 15/12/2023, Bekendtgørelse om biosikringsforanstaltninger mod aviær influenza. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1652
 
Bekendtgørelsen supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 af 9. marts 2016 hvor det er defineret hvad der er fjerkræ og hvad der er fugle.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0429
 
Fjerkræ«: fugle, der opdrættes eller holdes i fangenskab med henblik på produktion af kød, konsumæg, andre produkter, fornyelse af fjervildtbestande eller avl af fugle, der anvendes til de førnævnte omhandlede produktionstyper
 
Fugle i fangenskab«: fugle, bortset fra fjerkræ, som holdes i fangenskab til ethvert andet formål end de førnævnte, herunder med henblik på opvisninger, kapflyvninger, udstillinger, konkurrencer, avl eller salg
 
Den samme formulering findes i BEK nr 522 af 06/06/2012, Bekendtgørelse om forebyggende beskyttelsesforanstaltninger mod aviær influenza https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2012/522
 
1) Fjerkræ: Alle fugle, der opdrættes eller holdes i fangenskab med henblik på produktion af kød eller æg til konsum, produktion af andre varer, genopbygning af fuglevildtbestande, udsætning til jagt, eller med henblik på avlsprogrammer for produktion af fugle til disse formål.
 
2) Andre fugle i fangenskab: Andre fugle end fjerkræ, som holdes i fangenskab til ethvert andet formål end de i nr. 1 nævnte, herunder med henblik på udstillinger, skuer, konkurrencer, avl eller salg.
 
Det betyder, at hvis du UDELUKKENDE har høns, ænder og gæs til EGET FORBRUG af æg og kød, så har du FUGLE og ikke FJERKRÆ. Hvis du sælger LEVENDE høns, ænder eller gæs til andre (der også bruger dem til eget forbrug), så har du stadig FUGLE og IKKE fjerkræ! Det er vigtigt at holde styr på hvad du har, for reglerne er vidt forskellige.

LANDSDÆKKENDE RESTRIKTIONER
 
Hvis du har færre end 100 FUGLE i fangenskab (høns, ænder, gæs m.m. til eget forbrug), så gælder nedenstående regler IKKE for dig og der er ingen nye restriktioner (BEK 1652 af 15/12/2023 §5).
 
Hvis du holder FJERKRÆ i indhegninger på 40 m2 eller derunder, gælder nedenstående regler IKKE for dig. Det nye er, at du skal holde dit fjerkræ i en indhegning på max. 40 m2  (BEK 1652 af 15/12/2023 §4).
 
Hvis du har FJERKRÆ (dvs. du sælger æg og/eller kød) gælder følgende regler for dig:
Du skal du holde dem enten
o   Indendørs
o   I en voliere eller i en indhegning med overdækning af fast tag
o   I en voliere eller indhegning med net eller trådoverdækning, hvor afstanden mellem trådene højest må være 20 cm
o   Træer og større tætte buske kan erstatte kravet om overdækning for det areal af indhegningen, der er dækket.

For ænder og gæs skal der ikke overdækkes, når udearealet ikke overstiger 4,5 m2/and eller gråand eller 15 m2/gås, og der laves foranstaltninger til beskyttelse mod vildtlevende fugle
 
For ænder og gæs (hvis du sælger æg og kød) skal der ikke overdækkes, når udearealet ikke overstiger 4,5 m2/and eller gråand eller 15 m2/gås, og der laves foranstaltninger til beskyttelse mod vildtlevende fugle.
 
Det korte af det lange er, at de nyligt indførte regler om indespærring eller overdækning, stort set kun gælder for dem der sælger æg eller kød fra deres dyr. For de fleste andre (med færre end 100 dyr) er der ingen nye tiltag.

Vi anbefaler stadig, at du passer på dine dyr. Vander og fodrer under fast tag og skifter fodtøj, når du går til og fra din besætning. Lad ikke uvedkommende besøge din hønsegård, uden de skifter sko først, hvad enten det er besøg af rottefænger, dyrlæge eller privatpersoner.
 
 

















Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza
« Svar #1 Dato: 19 December , 2023, 10:17 »
1000 tak for den fine beskrivelse af hvorledes vi som små fjerkræavler TIL EGET FORBRUG, skal forholde os til fugleinfluenzaen der er i voldsom udbrud nu for tiden.
Jeg får - da jeg jo som loven påbyder - er registreret hos Fødevarestyrelsen - besked via mail, om de påbud der er gældende. Jer ligger så i denne situation indenfor en 10 km zone fra et udbrud i en besætning der har fået afliver 3000 ænder og 200 høns. Jeg kunne ikke læse mig frem til din konklusion, men mine høns og jeg takker for at de nu kan blive lukket ud igen. Jeg nåede så at slagte avlshanen og 3 unghaner, men det skulle nu være gjort alligevel.

endnu en gang tak for oplysningen


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza
« Svar #2 Dato: 21 December , 2023, 08:46 »
1000 tak for den fine beskrivelse af hvorledes vi som små fjerkræavler TIL EGET FORBRUG, skal forholde os til fugleinfluenzaen der er i voldsom udbrud nu for tiden.
Jeg får - da jeg jo som loven påbyder - er registreret hos Fødevarestyrelsen - besked via mail, om de påbud der er gældende. Jer ligger så i denne situation indenfor en 10 km zone fra et udbrud i en besætning der har fået afliver 3000 ænder og 200 høns. Jeg kunne ikke læse mig frem til din konklusion, men mine høns og jeg takker for at de nu kan blive lukket ud igen. Jeg nåede så at slagte avlshanen og 3 unghaner, men det skulle nu være gjort alligevel.

endnu en gang tak for oplysningen



Selv tak, Hans-Kurt og god jul. Jeg bor også i 10 km zonen, men jeg tænker vi bare skal gøre "som vi plejer". Med sund fornuft og omtanke kommer vi langt.

God jul.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza
« Svar #3 Dato: 21 December , 2023, 17:20 »
En hønseejer, som bor indenfor 3 km-zonen fra fugleinfluenza-udbruddet hos Bangs, havde i dag et varslet besøg af FVST.
Hendes høns går frit - også under besøget. Høns, hønsehuse og udearealer blev inspiceret og alt blev godkendt. Altså intet krav om overdækning eller indespærring i sikkerheds-zonerne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Regler for hold af høns/fugle/fjerkæ under fugleinfluenza
« Svar #4 Dato: 21 December , 2023, 18:48 »
dejligt, så er jeg sikker på ikke at gøre noget forkert.
Hønsene var nu heller ikke særlig glade for at gå ud i det blæs og regnvejr vi havde tidligere i dag.
Da solen brød frem sidst på dagen, myldrede de ud. Men det blev en meget kort fornøjelse.