Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugl  (Læst 19051 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Påfugl
« Dato: 30 April , 2010, 10:00 »
Vi har sådan lidt spontant taget imod en påfugl.

Men problemet er at vi ikke rigtig ved noget om at passe en påfugl. Vi ved at han skal være lukket inde i 3 uger, og derefter kan gå frit omkring på grunden. Og så har vi fået nogle tips til hvad han spiser. Men det er også det.

Kan I hjælpe? Er der nogle fifs og noget der er godt at vide?
Lige nu går han rundt i vores lade/sidder på en bjælke derinde, men er det fint nok? Han kan ikke komme ud.

På forhånd tak.  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugl
« Svar #1 Dato: 30 April , 2010, 12:56 »
Velkommen på forum, Karina.  :D
Tillykke med jeres nye påfugl, sådan et par har jeg en drøm om og en skønne dag.....
Jeg er sikker på at Peter kan hjælpe med gode råd, det I har hørt, har jeg i hvert fald også hørt om, så han skal nok klare sig de næste par dage  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Påfugl
« Svar #2 Dato: 30 April , 2010, 18:10 »
Tak, skal du ha.. :)

Offline louisepedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
Sv: Påfugl
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2010, 07:37 »
hej jeg er også selv lidt nybegynder med påfugl, har kun haft dem i nogle måneder. Mine går med hønsene og spiser derfor det samme som dem. (pt hvede og æglægningsfoder)
De hygger sig fint med det og min kok ligger dagligt an på både høns og hane selvom de ikke er imponerede... ;D
Min hane er 3 år og er kun lige begyndt at udvikle hale for første gang, han har kun få fjer med øjne og de er ikke så lange- han går med en ældre høne på 4 år og jeg håber det måske sætter lidt fut i fjerene som man siger..
Indtil videre har bitter erfaring vist mig at de er meget skrøbelige overfor træk, jeg mistede min første hane til lungebetændelse tror jeg. Og de spiser alt hvad der skinner og funkler. Der var en der fortalte mig at de spiste alt hvad der var gult! men det ved jeg ikke noget om endnu, da mine jo går i en stor voliere med hønsene indtil videre mvh /o
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Påfugl
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2010, 23:31 »
Tak for dit svar.. :)

Han er pt også mest glad for hønsefoderet, gider ikke rigtig de æbler osv. vi smider over til ham. Han er rigtig begyndt at gale op, han vækkede mig bl.a. i morges kl 6 ved hans kalden.. :D Vi har opdaget at der en i området (ca. 1 km. herfra), der har omkring 4 par, så nu er vi lidt nervøs om han kan finde på at flyve derned for at søge mage, når vi engang lukker ham ud. Har I nogen erfaring med det?

Jeg er lidt nervøs over det du siger med træk, da jeg er bange for at der er rigeligt af det inde i vores lade. :( Men ved ikke lige umiddelbart, hvad vi skal gøre ved det, da vi ikke har andre muligheder for at holde ham inde.

Vi snakker meget om at købe en en lille dame til ham, men vi kan ikke lige finde ud af om vi skal gøre det eller ej. Hvad vil I tro? Vi føler os stadig som MEGET nybegyndere indenfor det her, og det er nok det som gør at vi holder os tilbage. For hvad hvis der sker noget med ham, så har vi jo pludselig en hun påfugl uden han. ???

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Påfugl
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2010, 23:33 »
Hvis han har en mage vil han vel være mindre tilbøjelig til at søge væk.
Ingen erfaring bare alm. "husmor logik" ;)

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Påfugl
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2010, 09:17 »
Jeg kommer til at tænke på dengang min svoger havde en fritgående påfugl på sin egendom og havde besøg af en ejendomsmægler der skulle fremvise gården for en interesseret køber. Ejendomsmægleren havde netop vasket og poleret sin bil så man kunne spejle sig i lakken  /o
Påfuglen, som kunne se sit eget spejlbillede i lakken, gik til angreb på den forsvarsløse bil. Han skrammede lakken OVERALT på den....selv på taget  :o
Ejendomsmægleren var rasende og det kostede en total omlakering af bilen  ::)
Så moralen er.......man skal ikke vaske sin bil, hvis man har en påfugl  ;D  He he
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

GKV

  • Gæst
Sv: Påfugl
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2010, 09:19 »
Heller ikke hvis man har en kalkunkok ;D ;D

Gunni.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Påfugl
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2010, 09:46 »
Jeg synes godt nok, at det er synd, hvis den påfugl skal leve alene..og endda hele tiden blive mindet om, at der er andre artsfæller i nærheden.

Stakkels, stakkels ham  :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Påfugl
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2010, 12:10 »
Jamen, det synes vi jo også, det er jo ikke det der er problemet. Du får det til at lyde som om at vi ligefrem mishandler den "stakkels" fugl!  ;)

Offline inaknud

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Påfugl
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2010, 12:11 »
Det med bilen, bliver nok ikke noget problem..  ;D Det sker ikke så tit at vores bil bliver vasket..  ;)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Påfugl
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2010, 21:02 »
Jeg synes godt nok, at det er synd, hvis den påfugl skal leve alene..og endda hele tiden blive mindet om, at der er andre artsfæller i nærheden.

Stakkels, stakkels ham  :'(

Vores 2 påfuglehanner har indtil nu måtte deles om 1 hun. De bor ca. 500 meter fra hinanden, men mødes en gang imellem til en snak om hvem der skal score hunnen. Snakken er overhovedet ikke voldsom eller blodig, nærmest som 2 fasanhaner der tottes.
Sidste år tror jeg det var den eksterne han, som så også er faren til den unge vi har. Men i år er hunnen blevet herhjemme, hun ligger dog stadig ikke på æg.
Så når du skriver stakkels ham er det vel med et glimt i øjet !! han må jo bare mane sig op
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Påfugl
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2010, 21:11 »
Jeg vil tro at han gå sin vej når der er andre påfugle i nærheden, så hvis jeg var jer, så ville jeg anskaffe en hun til ham.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Påfugl
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2010, 21:38 »
Enig Lene, selvfølgelig vil han søge mage, men det er nok ikke nemt at opdrive en hun lige nu, for de er jo i æggelægning, og så flytter man dem jo ikke.
Hannerne må jo accepterer at frisuren ikke var rigtig dette år.
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugl
« Svar #14 Dato: 08 Maj , 2010, 09:19 »
Jeg har netop ikke påfugle da naboens erfaringer er at sådan nogle har tendens til at søge nye græsgange. De prøvede med et par 3 gange ... 2 par skred og 1 par ædt af ræven.

Så han skal i hvert fald ha´en dame hvis i vil beholde ham ..... jeg ville være nødsaget til at bygge voliere ....og den skulle være stor til sådanne fugle... så det bliver der ikke noget af !
Med venlig hilsen Søs