Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel.  (Læst 6679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Advarsel.
« Dato: 15 April , 2010, 21:33 »
Jeg har set i Gul og Gratis at der er billige skæl/top vagtler til salg i Skjern området.

Det er dsv. krydsninger mellem blå Skælvagtel og Californisk topvagtel der er til salg.
Der er 2 par til salg til 250 kr. pr. par.

Disse vagtler er værdiløse og vedkommende der evt. godtroende køber dem får nogle vagtler hvor det er umulgt både at sælge de købte vatler såvel som kyllinger efter dem. Så de 250 kr. er spilt.

Det værste er hvis de blandes med de artsrene Skæl eller topvagtler. Det kan meget let ødelæge de artsrene stammer vi har herhjemme i øjeblikket.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Advarsel.
« Svar #1 Dato: 15 April , 2010, 22:30 »
For pokker hvor er det noget svineri. /1
Kan folk dog ikke forstå at vi skal værne om de racer der findes.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Advarsel.
« Svar #2 Dato: 15 April , 2010, 22:46 »
Øhhh, hvis vi skal værne om de racer der findes, hvad så med alle de krydsnings høns og hybrider som render rundt i det ganske land ?

Det er jo på en måde det samme eller ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Advarsel.
« Svar #3 Dato: 15 April , 2010, 22:53 »
Så må man jo gå ud fra at de bliver solgt som sådanne eller ikke bliver brugt til andet end hygge høns der hvor at de er udruget.

Høns er jo heller ikke så sjældne som mange vagtel arter.
Jeg forstår godt dine argumenter Lene men harmes nu alligevel når der bare skal spindes guld på avl istedet for at sikre kvalitet.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Advarsel.
« Svar #4 Dato: 15 April , 2010, 22:53 »
Ikke det samme ...hvis man siger det er noget andet end det er.

Jeg kan lige godt lide racerene og rundkørsler ... men allermest holder jeg af ærlighed.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Advarsel.
« Svar #5 Dato: 15 April , 2010, 22:58 »
Helt enig i at der skal være ærlighed om det nu er ægte dyr eller blandinger, ingen tvivl om det.

Med hensyn til omtalte annonce så står der jo Skæl/top vagtler, så der jo oplyst at det er blandinger. Om det er spilte penge er vel egenligt op til køber.

Om det er noget andet med høns, så findes der jo sjældne racer af dem.......

« Senest Redigeret: 15 April , 2010, 23:04 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Advarsel.
« Svar #6 Dato: 16 April , 2010, 02:27 »
Høns, Kanariefugle, Mågefinker mf. er det men kalder domisticerede
Det er arter der kun findes i fangenskab og nogle er for flere generationer siden fremkommet som krydsninger med 2 forskellige arter.

Når vi taler om vagtler er det ofte arter der findes i naturen og hermed har hver art et unikt adfærdsmønster, farve mm.
Dette ødelæges ved at krydse to arter.
Samtidig er det ikke muligt at hente fugle fra naturen længere, så vi har kun de fugle vi har og kan ikke hente nyt i naturen når vi har ødelagt det vi har nu.

Høns er alle krydsninger der er renavlet så de giver nogenlunde ensartet afkom. Største parten af de laksefarvede racer stammer fra krydsninger med Faverolles. De sølvrandet har formentlig alle slægtskab med den Sølvrandet Wyandotter.

Inden for erhvervet er der fremavlet høns der lægger mange æg. Andre vokser meget hurtig til slagtebrug.

Hvis man tager et eksempel som den Engelske Undulat som ikke findes i naturen men er fremavlet i fangenskab ved at fremelske bestemte  former og fjerdragt.
Dette har bevirket en overtypning der bevirker at Engelske Undulater i dag næsten ikke kan flyve og har svært ved at trække vejret. Samtidig har de svær ved at holde varmen og holde vand væk fra kroppen, da fjerdragten også er ved at være ødelagt på grund af ønske om en vis længde på fjerene.
De Enelske Undulater er fremavlet fra den vilde Australske undulat, ved hele tiden at udvælde de fugle der havde de ting man ønskede at fremavle.
Heldigvis er der fugleholdere her hjemme der er begyndt at avle undulater der har de naturlige gener som den vilde undulat, men det er meget svært at finde individer hvor der ikke har været blandet et eller andet ind på, på et tidspunkt. 100 % artsrene individer er ikke noget men bliver foræret, ofte er det meget dyre og værdifulde fugle.

I  Holland er det sådan at man krydser alt mellem himmel og jord.
Derfor har de næsten ingen rene indivieder, men en gang pærevælling af lidt af hvert. Dette har bevirket at Hollænderne er begyndt at hente fugle i Danmark da vi har langt mere artsrene arter end Hollænderne har.

Jeg håber at det giver lidt forklaring på problematiken og hvorfor det er vigtigt at holde vildfugle arter artsrene.

GKV

  • Gæst
Sv: Advarsel.
« Svar #7 Dato: 16 April , 2010, 07:53 »
Uanset hvor mange advarsler der vil komme, tror jeg ikke det kan forhindres. Se bare herinde med hønsene, hvor meget det nye drager. Eneste mulighed er vel, at de opdrættere der kun laver de rene står sammen og værner om ægtheden i racerne.

Der er jo så mange mennesker, der synes at krydsninger er det bedste og sjoveste og som også fristes af, hvad de ser på udstillinger o.s.v. Det er ikke noget nyt og mange racer indenfor alle dyrearter er blevet splittet mere eller mindre ad på den bekostning.

Har man først solgt dyr, aner man ikke hvad de vil blive brugt til, desværre.

VH Gunni.


Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Advarsel.
« Svar #8 Dato: 16 April , 2010, 08:01 »
@Bjarne: Det er en af de bedste forklaringer, jeg længe har hørt på avl og arter, TAK FOR DET!!! Tommelfingeren så højt op, at der kommer aske på den!  8)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Advarsel.
« Svar #9 Dato: 16 April , 2010, 09:28 »
@Bjarne: Det er en af de bedste forklaringer, jeg længe har hørt på avl og arter, TAK FOR DET!!! Tommelfingeren så højt op, at der kommer aske på den!  8)

Det han sagde før mener jeg også  ;) ;)

En rigtig god og præsis forklaring. Jeg kan godt se problematikken og har jo dyb respekt for alt det fine avlsarbejde Bjarne har bedrevet de sidste mange år. /o
Vi ser det hos mange dyrearter hvor mennesker piller ved avlen. Hunde/katte der bliver invaliderede ved at avle på ansigtsform, hældning over kryds mm. Heste der ikke selv kan fole pga. føllets størrelse. osv. osv. osv. osv. osv. osv. osv.
Vi kan jo også selv nævne i flæng hvad der sker med høns der er "industrielle". Bla. æde og adfærdsproblemer.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Advarsel.
« Svar #10 Dato: 16 April , 2010, 13:17 »
Nu bliver jeg jo helt nervøs.

Vi har jo både et par californiske topvagtler og et par blå skælvagtler. (Som vi købte hos Bjarne sidste år). De er lige blevet sat ud sammen i en stor voliere.
De har gået adskilt som par hele vinteren.

Jeg troede faktisk, at deres adfærd var så forskellig, at de ikke ville parre sig "på tværs af race", (og slet ikke, når de nu har en makker af samme model).
Holder det stik? Eller bør vi skille dem? Planen var ikke at lave blandingsdyr.

Den enes iøvrigt fint og og har noget forskellige interesser :D

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Advarsel.
« Svar #11 Dato: 17 April , 2010, 22:46 »
Der er ingen tvivl om hvis de går sammen vil du få krydsninger.
Det vil være den stærkeste hane, enten den Californiske eller Skælvagtel hanen der vil være far til kyllingerne også fra den anden art.
Skælvagtel hanernerne er som regel meget gode til at holde ubudne gæster borte fra deres høner, men hvis en Skælvagtel hane ser sit snit til em lille kærligheds afære med en anden vagtel også gerne af en anden art går den ikke af vejen for dette på trods af at den ikke aceptere at dens høne laver lignede udsejelser.

De første æg dine vagtler ligger er der meget stor chance for at der kommer krydsninger ud af. Der går formentlig ca. 14 dage før man kan være sikker.

Men du kan jo altid slagte krydsningerne hvis du har mod på dette.
De smager udemærket skal jeg hilse og sige.