Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden  (Læst 8186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Dato: 14 Februar , 2010, 20:49 »
hej

har lige over taget 4 dværg vagtler fra en der bare skulle af med dem da han skulle flytte.
jeg har ikke det helt store kendskab til vagtler men regner med de skal i vores drivhus når det blir varmer. men det største problem er at tre af dem ikke har nogen fjer på ryggen, det er de to haner og den ene høne, hvad skal ændres så de ikke plukker hinanden.
jeg har lavet et nyt bur til dem hvor de er opdlt hver for sig med tråd imellem indtil de får fjer igen.

er det helt ved siden af eller hvad stiller jeg op, ved ikke hvor sociale vagtler er.
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2010, 07:45 »
Kinesiske dværgvagtler er ikke særlig sociale ,ud over at de har det bedst parvis,to kokke ender for det meste med en katastrofe på mindre plads.Jeg har prøvet med to par på 8 kvm,det gik ikke, så jeg vil foreslå at have dem parvis.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2010, 08:25 »
det mærkelige her er at de to haner går fint sammen, men den ene høne er meget efter de tre andre og plukker fjer af dem konstant.
men hvis de først er begyndt kan det så være svært at få dem til at holde op igen.
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2010, 21:17 »
Jeg har ofte haft 6-8 par Kineservagtler gåede sammen i en voliere på 4 kvadratmeter udenfor yngleperioden. Dette har ikke givet problemmer udover at hanerne kan være lidt hårde ved hønerne så de midster fjerene på ryggen, især når man nærmer sig yngleperioden.

Man kan sagtens uden problemmer have en hane og 3-4 høner i Kinesisk eller Japanske og Franske vagtler gåede sammen, da de ikke er så monogame som mange andre vagtelarter. Det har også den fordel at det skåner hønerne meget og de har ikke så stor tendens til at blive skallede på ryggen som hvis de går parvis.

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2010, 17:04 »
tak for jeres svar, men mit størst prblem er så at de to haner er plukket på ryggen hvad kan årsagen være til dette.
kan godt se den ene høne nok har haft flittigt besøg af de to haner, er det lige som ved høns at hvis de først er begyndt at plukke hinanden kan det være svært at få dem til at holde op.
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2010, 20:49 »
Det er ikke altid at hanerne lige i farten kan kende forskel på en hane og en høne. Det kan være grunden. det kan også være en høne der plukker hanerne og andre høner. Kun er opservation kan afgøre dette.

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2010, 20:55 »
hej bjarne

det virker mest alt som det er den ene høne der konstant plukker de andre, kan jeg få hende til at stoppe eller må jeg bare hode hende for sig selv.
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2010, 20:57 »
lige et spørgsmål mere nu vi er i gang, hvornår kan jeg lukke dem ud i drivhuset de er vant til at gå inde
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2010, 23:22 »
hej bjarne

det virker mest alt som det er den ene høne der konstant plukker de andre, kan jeg få hende til at stoppe eller må jeg bare hode hende for sig selv.


Ja det vil nok være det bedste. Du ville så også kunne konstatere om det er hende der er skyld i helle problemet.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2010, 06:02 »
Mine vagtler går i drivhuset, og har gået der hele vinteren, det ser ud til de trives.
Men du kan først sætte dine ud, når temperaturene er kommet meget op, tænk også på, at selvom dagene måske begynder at blive lunere, så er nætterne altså ret kolde i et drivhus, så mit bud vil være, at når du kan sætte agurker i drivhuset, kan dine vagtler også tåle at komme ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sandbye

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: kinesiske dværg vagtler der har plukket hinanden
« Svar #10 Dato: 17 Februar , 2010, 21:44 »
tak marianne og bjarne for jeres svar, super dejligt at kunne hente lidt hjælp herinde :)
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye