Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til hjemmebagte boller  (Læst 20412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #15 Dato: 23 April , 2010, 13:46 »
Ja herhjemme bliver alt også bagt - det smager bedst, mætter bedre - og er man inde i rytmen er det ikke mere besvær.

Jeg vil helt klart prøve "den gule pakke" gær  :D
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #16 Dato: 23 April , 2010, 13:50 »
Christina.. Ja der er da væsentlige forskelle  ;D størrelsen, du får 42 g i sådan en pakke, hvor den alm. malteserkorsgær har 50 g.

Prisen. rapunzelgæren koster omkring 5-7 kr. og malteserkorsgæren koster mellem 0,95 øre til 1,50 kr.

Men rapunzelgæren har en meget mere mild smag end den alm. gær. Og så er den naturligvis økologisk.

jeg syntes dog ikke hæveegenskaberne kan måle sig overhovedet med alm. gær.. men det er så nok bare mig og 10 tommelfingre i køkkenet der spiller ind der  ;) samt en "gode" temperatursvingning i huset.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #17 Dato: 23 April , 2010, 14:18 »
Er der stor forskel? Jeg bruger nemlig også så lidt gær som muligt og er frisk på at prøve noget nyt! /o


Altså, nu vil jeg ikke påstå at jeg kan smage forskel i en blindtest af det færdige brød. Og det er rigtigt, hvad Jakobsen skriver - det er smådyrt i forhold til den billige malteserkorsgær. Men - prøv at købe en pakke og DUFT til den, den har en utrolig kompleks og lækker duft med noter af frugtplantage. Jeg tror sgu det gør en forskel, når man bager simpelt (vand, salt, mel, gær og laaaang hævetid). Jeg har ikke observeret at den skulle have en ringere hæveevne, men jeg bruger også altid (mindst) 12 timers hævning.

Jeg har min pakke gær i et lukket glas i køleskabet, får en ny pakke hver 14. dag når der kommer varer fra gårdbutikken. Jeg bager hele tiden, fordi jeg er vild med det og fordi det er UMULIGT at købe brød, som indeholder bare minimalt fornuftige næringsstoffer og smager, som jeg synes brød skal smage. Især er jeg vild med (hvede)brød, som har fået FULD knald i ovnen, så det virkelig får farve - sådan en helt mørk skorpe giver en helt fantastisk dyb og fyldig nøddeagtig smag... Når jeg ser et dansk bagerudsalg, så bliver jeg sgu næsten i tvivl om brødet overhovedet har været i ovnen - det ser SÅ fesent ud. Undskyld, men det er en yndlingsaversion.

Men prøv Rapunzelgær - det er jo en overkommelig investering  /o



De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #18 Dato: 23 April , 2010, 14:24 »
Jeg vil helt tilslutte mig Louise Sø. Det økologiske gær dufter bare meget bedre, har lige så gode hæveegenskaber, men skal bruge lidt længere tid, og så holder det sig bedre i køleskabet når pakken er åben. En almindelig pakke mugner lynhurtigt. Det gør det økologiske ikke. Der er også flere forskellige gærstammer i øko-gær, mens det almindelige er mere "ensrettet". Det giver en mere kompleks smag til brødet. Kan kun sige: "prøv det"!!!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #19 Dato: 24 April , 2010, 21:29 »
Hm hm (< - - -samme ordlyd som aha :D), ser man det...! Ej, det må jeg prøve så ;) Jeg er også til landtidshævet/koldhævet brød, og får det gerne til at passe ind så dejen er klar til at jeg kan bage enten sammen med dagplejebørnene eller også i pausen. Super tilfredsstillende :)

Kan man mon smage det i grovbrød også...? Det må komme an på en prøve ;) Jeg opdaterer lige, når jeg har forsøgt mig :) Tak for tippet! /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #20 Dato: 25 April , 2010, 07:11 »
Man behøver nu ikke lede så længe efter økologisk gær, vores lokale superbrugs har det; det ligger lige ved siden den almindelige gær  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #21 Dato: 07 Januar , 2012, 18:29 »
det med at bollerne får en gær smag skyldes ofte at dejen ikke har været slået ordentligt igennem og dermed er gær "prutterne" ikke slået ud og er fanget i dejen.

min skønne herhjemme bruger en opskrift hun kalder 1-1-1-...
den skal helst være lidt lind og så sætter hun bollerne med en spiseske og de får herefter en størrelse på 2 knyttede mænde hænder ;D og de bliver gode luftige
mange laver fejlen med at lave en dej der kan formes i hænderne og derfor får man ofte kanon kugler. et godt tip er en blomsterforstøver  ::) så skal man lige lave lidt damp i ovnen i starten af bagningen /o
jeg skal gerne lægge opskriften ind her det kan nok tage lidt tid da jeg pt sidder på island


Vi tager lige den her op igen ikke.

Kevin
kommer du nogensinde hjem fra Island, jeg venter på den opskrift sådan trin for trin
Og så kunne jeg godt tænke mig at høre fra de bagekyndige, hvor meget gær der skal til langtidshævet brød, og gerne med en god opskrift
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #22 Dato: 07 Januar , 2012, 19:36 »
kevin??? jeg hedder kenneth ;D og christina trode jeg var en pige... i er fandme nogle høns!!! ;D ;D
jeg har ikke lige fanget du sad og ventede næsten 2 år på det  ;D tålmodighed er en dyd.
jeg var kun på island 1md med forsvaret /o

her er den så:

1L.     Væske (vand,mælk,kærnemælk hvad man lige har vand giver umiddelbart mest sprødhed)
1pk    Gær
1sske  sukker
1Kg    Mel (ca.330g kan evt være fuldkorn,graham,spelt eller hvad man nu er til)
1tske  Groft Salt (tilsættes til sidst når ovenstående er æltet sammen)
1dl     Olie (neutral olie vindrue,majs,solsikke tilsættes til sidst når ovenstående er æltet sammen)

væske, gær, sukker røres sammen til gæren er opløst
melet tilsættes nu æltes dejen min. 10min
nu kan salt og olie tilsættes og der æltes et par minutter mere til det er samlet.
(tilsættes salt og olie fra start slår man gærcellerne ihjel inden de når at gøre deres arbejde og hævning kommer ikke)

Dejen skal være lidt klæg hver bolle laver vi ca. 100-120g så er de færdig bagt ca. 2 gode knytnæver i størrelse.
der kan være ca. 10-12 på en plade. der er til ca. 1½ plade i denne opskrift.

har man god tid kan man kold hæve. den væske der så bruges skal også være kold. hævning på køl >12timer
bages ved 175 grader i 12-14 minutter.

varm hævning. væsken må ikke komme over 37grader så 35-37 er godt. hævning 1 time hvorefter dejen slås ned godt og grundigt så forsvinder gær lugten også så efterhæves dejen ½-1 time.
bages ved 175 grader i 12-14 minutter.

jeg har skrevet det forhåbentlig så alle kan være med også dem uden bage erfaring :D
og nu har kæresten også læst koorektur på det sååå velbekomme 8)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #23 Dato: 07 Januar , 2012, 20:09 »
Hehe Kenneth, det vidste jeg egentlig godt, undskyld, jeg lod mig vist bare lige fange af dit brugernavn, og jeg er da i det mindste helt på det rene med at du ikke er en pige  :o 
Tålmodighed, njaaa det er vist pral, jeg søgte på emnet for at finde svar på det med hævetiden, og så lige den der fristende ting du havde skrevet om, og tænkte at den kunne jeg da lige hænge dig op på  <:  tak for opskriften, det glæder jeg mig til at prøve  /o

Den er vel ikke blevet dårligere af at vente et par år  ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #24 Dato: 07 Januar , 2012, 21:07 »
Nix den er stadig god jeg er tosset med dem når tøsen har været igang
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #25 Dato: 07 Januar , 2012, 21:11 »
Min favorit:

Kold/langtidshævet brød:

4 dl koldt vand
15 gr gær
1 lille grydeske god olie
1 tsk salt
Mel til det passer ..dejen skal stadig være lidt våd

Det hele rodes godt sammen og dejen hviler mens du lige ordner noget andet.En halv time måske.
Ælt dejen men ikke for meget.Og form et brød som hæver ca 4 timer,gerne længere.
Eller lav 16 boller (de kan stå køligt natten over og bages mens kaffen brygges om morgenen)
Bag dem som du vil ha dem.Her får de godt med farve da det giver en god skorpe.

Det er også denne dej jeg bruger i børnehaven til snobrød.Smart at den hæver længe og kan forberedes om formiddagen hvis vi skal ha bål over middag.

Samme opskrift bruger jeg herhjemme til pizza.Dejen hæver så direkte på pladen og så er den nem at gøre tynd/flad med hænderne.

Ofte putter jeg en håndfuld havregryn eller grahamsmel eller andet i.

Blir der en rest så er den rigtig god skåret i skiver .Smøres med hvidløgssmør og så en tur i ovnen .
Dejligt som tilbehør til lækker mad.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #26 Dato: 13 Januar , 2012, 22:06 »
kevin??? jeg hedder kenneth ;D og christina trode jeg var en pige... i er fandme nogle høns!!! ;D ;D

Vissevasse, du er da så tøse-hyggelig, at enhver idiot kunne have taget fejl!  *e *f <H

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #27 Dato: 15 Januar , 2012, 15:10 »
Et bud på et rigtig godt og nemt langtidshævet brød kunne være :

http://www.youtube.com/watch?v=ZaCN7gpvYfE


Jeg er pt ved at prøve at "lave" dette brød..jeg er meget spændt ;) Har også tænkt mig at prøve andre brødtyper inde fra siden, de ser ret gode ud  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #28 Dato: 15 Januar , 2012, 18:03 »
Du vil elske det brød, så nemt at lave og super lækkert. Jeg laver altid dej til to brød i to skåle, tager nogenlunde lige så lang tid som til et brød, så bager jeg først det ene, bagefter det andet. Det ene ryger i fryseren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Michael Lænø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #29 Dato: 15 Januar , 2012, 19:29 »
Min "hurtige" opskrift er faktisk go'!  /o Virkelig lækkert med nybagte boller til morgenmad, uden det tager lang tid  /o

ca. 15 stk.:

2 dl mælk
100 gr. smør
2 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
2 æg
50 gr. gær
ca. 500 gr. hvedemel

Mælk, smør, sukker og salt lunes i en gryde. Put det over i en skål og pisk æggeblommen heri. Tilsidst røres gæren i. Melet drysses i, imens der røres med en ske. Dejen æltes fin og blank ud på bordet og formes til boller, som hæver lunt og tildækket i 20 min. Pensles og bages på nederste rille ved 200 grader i 10 min.

Jeg har også hørt at et godt tip er at stille er lille vandbad i oven, og evt. en tsk bagepulver i dejen... det med bagepulveret ved jeg ikke om det er godt? Nej , bagepulver ikke noget at gør i smør boller.
Hvis jeg var dig, vil jeg køre opskriften direkte, i. Det enste du skal varme er mælken. så dejen er en temp.på 27c.
Man siger 2x den ønsket temp, (2x27c=54-melet temp.f.eks 22c= 32c vandet/mælk temp) Vi regner også med at dejen stiger ca.1c temp pr kørt min i røremaskine. Hilsen Michael Lænø uddannet bager.