Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til hjemmebagte boller  (Læst 20393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
spørgsmål til hjemmebagte boller
« Dato: 18 Marts , 2010, 08:33 »
Jeg er ved at prøve en ny opskrift på hjemmelavede boller med vores egne æg  /o

Men den nye opskrift siger at man skal forme bollerne og lave dem hæve i 20 min. (altså kun en gang). Jeg plejer at lade dem hæve over 2 gange - nemlig også 20 min. inden at de bliver formet til boller.

Nogle som ved hvad der bliver det bedste resultat? En eller to gange hævning?

Mvh
Vigge

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 08:50 »
Det kommer an på hvor meget gær der er i??? hvis der er meget gær i så lader jeg dem hæve længe så kan man ikke smage gæren men samtidig kan de vel heller ikke nå at have ordenligt hvis de kun hæver 20min i det hele???
Men prøv at lave dem efter opskriften og bliver de ikke gode så smid opskriften ud ;D Hvis de bliver gode vil jeg da gerne have opskriften på de hurtige boller ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 08:55 »
Ja det var også planen, faldt jo over denne hurtige opskrift  ;D

Hvis de bliver godt, så deler jeg gerne - men jeg har godtnok mine tvivl... nu ser vi  ;)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 09:11 »
Ellers har jeg også en super god opskrift..også med mange æg..hvis nogle er interesseret.. ;)denne opskrift kræver 2 gange hævning,,

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2010, 09:19 »
Endelig Rikke  /o kom frit frem med den  ;) hihi

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2010, 09:35 »
det med at bollerne får en gær smag skyldes ofte at dejen ikke har været slået ordentligt igennem og dermed er gær "prutterne" ikke slået ud og er fanget i dejen.

min skønne herhjemme bruger en opskrift hun kalder 1-1-1-...
den skal helst være lidt lind og så sætter hun bollerne med en spiseske og de får herefter en størrelse på 2 knyttede mænde hænder ;D og de bliver gode luftige
mange laver fejlen med at lave en dej der kan formes i hænderne og derfor får man ofte kanon kugler. et godt tip er en blomsterforstøver  ::) så skal man lige lave lidt damp i ovnen i starten af bagningen /o
jeg skal gerne lægge opskriften ind her det kan nok tage lidt tid da jeg pt sidder på island
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2010, 09:44 »
Min "hurtige" opskrift er faktisk go'!  /o Virkelig lækkert med nybagte boller til morgenmad, uden det tager lang tid  /o

ca. 15 stk.:

2 dl mælk
100 gr. smør
2 spsk. sukker
1/2 tsk. salt
2 æg
50 gr. gær
ca. 500 gr. hvedemel

Mælk, smør, sukker og salt lunes i en gryde. Put det over i en skål og pisk æggeblommen heri. Tilsidst røres gæren i. Melet drysses i, imens der røres med en ske. Dejen æltes fin og blank ud på bordet og formes til boller, som hæver lunt og tildækket i 20 min. Pensles og bages på nederste rille ved 200 grader i 10 min.

Jeg har også hørt at et godt tip er at stille er lille vandbad i oven, og evt. en tsk bagepulver i dejen... det med bagepulveret ved jeg ikke om det er godt?

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2010, 10:00 »
Jeg har også hørt at et godt tip er at stille er lille vandbad i oven, og evt. en tsk bagepulver i dejen... det med bagepulveret ved jeg ikke om det er godt?

Jeg tror ikke rigtigt på den med bagepulver, men den med et lille vandbad er god nok  ;)

I pro. bageovne er der tilsætning af damp for at øge luftfugtigheden, under hævning er det også godt med ekstra fugt, så godt som alle bagere har et raskeskab til hævning af brød, i raskeskabet er der både fugt og ekstra varme.

Se evt. her :

http://www.grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=228

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2010, 10:29 »
Selvom en opskrift kun siger 1 gang hævning, er det jo ikke forbudt at lade dejen hæve 2 gange ;)

Jeg hæver altid minimum over 2 gange 30 minutter, og helst ved 30-35 grader.
Har engang fået at vide, fra en bager, at jo længere dejen hæver, jo mere udvikler smagen sig og jo længere holder brødet sig frisk.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2010, 10:57 »
Et bud på et rigtig godt og nemt langtidshævet brød kunne være :

http://www.youtube.com/watch?v=ZaCN7gpvYfE

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #10 Dato: 23 April , 2010, 08:17 »
Hej Bjørn. Det brød er FANTASTISK, tak for det link  /o
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

karina dj

  • Gæst
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #11 Dato: 23 April , 2010, 09:33 »
Det med at putte meget gær i brød har jeg altid holdt mig fra... det er ikke så sundt for os  ;)

Istedet rører jeg en havregrødsagtig dej sammen om aftenen, lader den stå til næste morgen hvor jeg hælder den i et ildfast fad med bagepapir (eller med ske på plade til boller) og direkte i ovnen, bager ved 220 grader til de ser lækre ud... der skal ikke bruges mere end 1/4 pakke gær eller mindre... jeg kan nemli osse godt li nybagt brød om morgenen....

Men det bedste af det hele er at man slipper for dej på hænder og bord  :D

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #12 Dato: 23 April , 2010, 09:45 »
@Bjørn - det brød ER bare verdens bedste, og det er DIN skyld at jeg har fundet det, du linkede tidligere til kvalimad.dk med en hønsefond i trykkoger. Tak tak tak  :-*

Jeg bruger som regel meget lidt gær når jeg bager (en klump på størrelse med en ært) og så en laaaaang hævning. Er man bagenørd, så kan jeg anbefale at man køber gær hos sin Helsekost - en gul pakke - det hedder Rapunzel, det vil give dit brød en helt anden smag. 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #13 Dato: 23 April , 2010, 13:37 »
Jeg bruger som regel meget lidt gær når jeg bager (en klump på størrelse med en ært) og så en laaaaang hævning. Er man bagenørd, så kan jeg anbefale at man køber gær hos sin Helsekost - en gul pakke - det hedder Rapunzel, det vil give dit brød en helt anden smag. 

Er der stor forskel? Jeg bruger nemlig også så lidt gær som muligt og er frisk på at prøve noget nyt! /o

Jeg er desuden kommet ind i en rigtig god rytme med at bage rugbrød med surdej. Jeg fodrer den ugen igennem, tar' fra til to store rugbrød, og så kommer den i køleskabet til en pause et par dage eller tre. Perfekt! /o

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: spørgsmål til hjemmebagte boller
« Svar #14 Dato: 23 April , 2010, 13:42 »
Usundt :S? JEg er ikke helt med :o..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.