Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp.  (Læst 15124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Hjælp.
« Dato: 15 Marts , 2010, 17:14 »
Hjælp.
Jeg kan ikke bruge min store voliere på 150 kvadratmeter.

I dag var jeg ned og lukke mine tropeduer og stære ud i den store voliere.
Der var kun kommet et par stykker ud i volieren før en spurvehøg slog ned og skræmte mine fugle fra sana og samling.
Jeg fik den jaget væk ved at klappe i hænderne men dag jeg var kommet halvt op af havegangen slog den ned igen. Jeg fik den jaget helt væk troede jeg da, men 5 minutter efter var den der igen og blev sidenden oven på volieren til jeg smed noget efter den.
To duer kom til skade ved at flyve imod og en stær skaddede dens ene øje.

Jeg satte sidste år en pindt op med 3 trekantede spejle for at holde rovfugle væk og det virkede sidste år men ikke i år, hvor den åbenbart er blevet vandt til spejlende.

Hvad gør jeg nu.
Jeg er så meget dyreven at jeg ikke vil fange og aflive den som mange gør, da det for det første er forbudt og samtidig er det en flot fugle, bare ikke ovenpå min voliere, da de fugle der går i den efterfølgende ikke er så flotte og resten er så skæmte at de flyver imod for et godt ord.

Er der nogen der har forslag til hvad jeg gør så jeg for evigt kan holde den væk fra min voliere.

En overdækning er umuligt da fladen er så stor at blot lidt sne vil få den til at brase sammen, da den ikke er bygget til det pres det vil give.

Så Hjælp. Hjælp.
Alle både skøre og seriøse råd modtages. Alt er velkommen og skal afprøves.    
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2010, 17:18 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp.
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2010, 17:21 »
Jeg ved ikke, om det kan du, men hvis man hænger cd-skiver op i frugttræer, skræmmer det i hvert fald fuglene væk, men det kan selvfølgelig være, at det er for meget lig de spejle du allerede har prøvet.
Sikke noget skidt med den duehøg *t
Jeg *k for, at du finder en løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hjælp.
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2010, 17:26 »
Hej Bjarne.
Årh det var da surt med sådan et bekendtskab.
Nu skriver du spejle virkede for en stund - har du overvejet det som nogle bruger som fugle skræmsler : cd-er ? Nogle siger at selv de mest durkdrevne solsorte kan holdes fra jordbærene !
Så står jo tilbage om dine fugle kan vænne sig til dem ?

Ellers må du fange den og sejle den langt væk i din båd  ;)

kh
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp.
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2010, 17:30 »
Øv, Kunne det hjælpe med to lag "låg" så du satte et fiskenet over det nuværende loft?
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2010, 17:32 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Hjælp.
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2010, 17:40 »
Jeg vil da umiddelbart også foreslå at få volieren overdækket, så er problemet løst én gang for alle. Det er godt nok en større investering, men hvor mange penge bruger du i forvejen på din hobby? Jeg har selv overdækket en (meget) mindre hønsegård, og der brugte jeg faldnet. Det er den type net, som bygningsarbejderne bruger som sikkerhedsnet. Det er billigt, let og har den helt rigtige, lovlige maskestørrelse, jeg MENER den er 10 x 10 cm.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hjælp.
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2010, 19:09 »
Det er jo en kæmpevoliere, du har.
Hmmm.. ligge på lur med vandpistol (Eller betale knægten for det)?
CD-skiverne er da også et forsøg værd, eller et gammeldags fugleskræmsel i en model, der kan bevæge sig / på en fjeder, så vinden kan bevæge det?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp.
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2010, 19:24 »
Viktor, Bjarnes voliere er faktisk overdækket, halvdelen med tag og den anden med net, men sådan som jeg forstår det, er det når duehøgen styrtdykker mod volieren, at Bjarnes fugle bliver bange og flyver mod nettet.  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hjælp.
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2010, 00:45 »
Det der er problemet er at den styrtdykker direkte ned i nettet og tumler hen over det. Om jeg har et eller to lage er sådanset lige meget da den ikke har mulighed for at få fat i duer og stære i volieren,t men skræmer dem fra sans og samling. den har enda forsøgt at få fat i fuglene på den lodrete endegavl med tråd hvor den sad og var helt palyseret af fuglene i voliren. den har også været så fræk at den har sidet på et spær og flæsket i nettet for at komme ned til fuglene, dog uden held.

Volieren er ca. 7 meter bred og ca. 20 meter lang og når duer og stære får fart på i længden 20 meter og rammer endetråden eller en lodret bærestolpe i midten er det skaderne sker.

Problemet er envidere at den står paralel med en tilsvarede bygning der er lavet af gitterspær og overdækket.
I det tilfælde som i år hvor der kommer meget sne har jeg ikke mulighed for at få det ned, da jeg for det første ikke kan færdes på de klare trapetz plader og for det andet ikke har nogle steder at smide sneen hen, da jeg fra midten skal kaste det mindst 10 meter for at få det udenfor taget og ud til endgavlen. Konstruktionen på den store voliere er ikke lavet efter at det skulle kunne bære store mængder sne, som der ville kunne samles på et tag med ringe hældning.
Envidere vil en overdæket voliere blive regnet til en bygning og derfor må den ikke bygges i skel samt bebyggelses procenten vil være overskredet. Så der er flere grunde til at en overdækning ikke er mulig.

Om løsningen skulle koste lidt gør ikke noget, da jeg har investeret knap 40 000 kr. i ombygning og renovering hele mit voliereanlæg de senere år, så det dyrevelfærdsmæsige opfylder de behov fuglene har

Men hvad gør jeg så.

 

« Senest Redigeret: 16 Marts , 2010, 00:53 Fra Bjarne Andersen »

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hjælp.
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2010, 02:38 »
Et rigtigt surt problem,når du har så gode forhold for dine fugle.

Hvad med en fælde med kød i,og så køre den langt væk og lukke den ud,og håbe den ikke kan finde tilbage.

Er det iøvrigt ikke lovligt at aflive når den skader dit dyrehold,det har det ihvertfald været, men det vil da være lidt surt det er jo en smuk fugl.

                           Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hjælp.
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2010, 06:13 »
Et bud kunne være at kontakte den lokale vildtkonsulent, måske ligger han inde med et afværgemiddel der virker, når først rovfugle har fundet et spisekammer forlader de det sjældent igen...

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraad/Vildtkonsulenter/Himmerland.htm

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp.
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2010, 09:34 »
Den har jo netop IKKE fundet et spisekammer. Mon ikke den bliver træt af at forsøge uden gevinst, især når der kommer mere normale tilstande i naturen (FORÅR ;D)?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hjælp.
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2010, 14:07 »
Den har jo netop IKKE fundet et spisekammer. Mon ikke den bliver træt af at forsøge uden gevinst, især når der kommer mere normale tilstande i naturen (FORÅR ;D)?

Jo det gør den nok.
Men med den aktivitet den ligger for dage i øjeblikket er det et spørgsmål om jeg så også selv har fugle tilbage når det bliver forår. Samtidig trænger mine fugle meget til at komme ud under mere frie forhold end de har gået unde i vinter. Problemet er at der er ved at være mange amoriner i luften så de kræver mere plads for ikke at skade hinnanden. Det er dejlig med så mange gode råd og nogle af dem skal prøves af.
Ellers må jeg sætte en bevægelsesføler op over volieren og koble den til min tyve alarm. Man kan vel godt betragte den som en tyv.
« Senest Redigeret: 16 Marts , 2010, 17:35 Fra Bjarne Andersen »

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Hjælp.
« Svar #12 Dato: 16 Marts , 2010, 19:13 »
Har selv haft mange problemer med musvåger i vores fasan voliere, derfor har jeg læst som en besat om skræmme midler.
Blinkende lygter, som bliver flyttet rundt med. For bliver lygterne det samme sted dag ud og ind vender de sig til dem og bliver så  ikke skræmt af dem. En radio der kører i døgndrift. Har dog ikke selv afprøvet nogle af delene.
 Men vil forsøge i næste fasansæsson. Vores volierer er 100 x100 m så den er heller ikke til at overdække.
Mht at fange dem og køre dem bort er spild af tid, det er afprøvet og de kommer tilbage.

Man kan søge reguleringstilladelse, men det er rimeligt omfattende at få, pga det er fredede fugle.

Held og lykke med at skræmme dem bort.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hjælp.
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2010, 19:41 »
Da jeg i eftermidag gik ned til mine voliere, kom jeg forbi et par et par vindharper som vi har hænegende i et træ.
Det slog mig at man via. nogle konserves dåser kunne lave nogle klokker til at hænge i nettet, og kun larmede når rovfuglen slog ned i nettet. De føste 4 stk. er fabrikeret og hængt op.
CD og sølvpapir strimler er også på vej.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp.
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2010, 19:54 »
Jeg *k *k og *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk