Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når man langtidssteger en and *Hvad skal jeg bruge fedtet til???* indlæg 4  (Læst 17720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Confit de canard, betyder faktisk syltet and, det man gør er at man koger andekød i andefedt ved lav varme i laaaaang tid.
Først salter man kødet et par døgn i køleskabet, så skraber man saltet af og lægger kødet i et dybt ovnfast fad sammen med fedtet, og der skal altså være nok til at det kan dække. Så langtidssteger/koger man det i ovnen i mange timer indtil kødet er så mørt som smør, man kan fint lægge et par kviste timian ved. Kødet kan opbevares i op til 6 mdr, hvis bare det er dækket af fedt, men det smager ufatteligt godt, så det kan ikke lade sig gøre her i huset.
Jeg skal prøve at se om jeg kan finde en rigtig opskrift, for det var bare lige som jeg husker det i hovedet.
Åh, nu sidder jeg næsten og savler  ;D
Nå, du kom først Henriette  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Jeg er sikker på at alle de forslag til brug af andefedtet smager godt.  :)

Men i denne kolde tid må vi ikke glemme at alle de små vilde fugle kæmper for at finde føde nok til at holde sig varme, og klare sig gennem vinteren.

Så, er der lidt fedt til overs, smelt det og bland det i feks en foliebakke, med solsikkefrø og andre frø beregnet for havens vilde fugle.

Det samme gælder hvis man har palmin til overs.

Blandingen kan også hældes på en tom mælkekarton. Når blandingen er størknet, efter at have stået ude i frosten eller at have ligget i fryseren, kan den ene side af kartonen skæres af så fuglene får adgang til blandingen.

Det giver ekstra liv i haven.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
@Marianne: Super, det var jo lige det jeg havde læst; at det var en delikatesse! :) Jeg var bare i tvivl om det der var smeltet undervejs, stadig var godt! :) Jeg fryser det hermed ned i små portioner, og vil bruge det i madlavningen, når jeg lige har en god anledning, og fryde mig over min nye viden! :D Tak!

PS. Finn lavede denne tråd, for nogen tid siden, ang. confit de canard http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6831.0.html

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
grillede vores 3,3kg and i weber med de briketter der kunne være i en grillstarter samt wiskeytønde flis ca 1½håndfuld der havde trykket ½time i vand fuld skrue på grillen(alle spjæld åbne) 3timer senere var den færdig kunne måske nøjes med 2½time men det må prøves en anden dag.
men husk at kigge på stege termometeret :P
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er en rigtig god opskrift  /o, blot ville jeg sætte min confit i ovnen ved godt 100o C i stedet for at lave det i en gryde.  :D
Mmmmm vi bliver vist nødt til at få confit de canard snart, tror jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk