Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om Vagtler  (Læst 5597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Spørgsmål om Vagtler
« Dato: 10 November , 2009, 16:38 »
Har netop opdaget at vagtler findes i flere forskellige størrelser og varianter  ::) De kinesiske er søde, men meget små(de eneste jeg kendte) - men faldt over Bob White, som skulle være på størrelse med en solsort?

Hvor ofte lægger de æg?
Er det nok med 1,1  - eller skal man have flere høner?

Jeg har et nyt drivhus fra i år med 10 mm. polycarbonatplader og der er lagt fliser. Der er fint og tørt og tænkte at det kunne være godt at have dem der, dog kun i en del af drivhuset, som jeg ville bygge i volierenet. Der er nemlig Engletrompeter til vinteropbevaring, og de er giftige - Eller vil de ikke spise noget der er giftigt? - for så kunne de jo bare bo i hele drivhuset.

Og sidst men ikke mindst, findes der opdrættere på fyn?  Jeg er især faldet for, Gul Bob White.

Mvh Anne Vibeke

« Senest Redigeret: 11 November , 2009, 15:25 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #1 Dato: 10 November , 2009, 18:07 »
Vi har været 2 der har lavet en del Bob Whitekyllinger i forskellige farver. Jeg har dsv. været nød til at afhænde mine, men jeg har lidt Virginia og røde tilbage.
Ellers kan du prøve Flemming Dam Egtved vagtelopdræt har har også næsten alle farverne.
Bob Whitevagtlerne går bedst i par og de kan sagtens gå i et drivhus der er tørt.
Det er dog tilrådeligt at fange høne og kyllinger og sætte dem i en trækasse med træbund da kyllingerne dårlig tåler kold bund da de ellers får tynd mave og dør.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #2 Dato: 10 November , 2009, 19:41 »
du kan finde Bjarnes billeder her

http://fjerkrae.dk/vagtler/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #3 Dato: 11 November , 2009, 15:16 »
Tak Bjarne og Finn!

Lægger vagtler æg som høns, eller er det kun på bestemte tider af året?

mvh Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #4 Dato: 11 November , 2009, 16:50 »
Japanse, Franske og Kineservagtler lægger næsten æg året rundt, men de holder som regel kun til dette i et par år og så er de total udslidte.
De Japanske og Franske vagtler lægger et æg for hver 18 time.

Bob White og de andre store vagtler lægger som regel kun æg i sommer perioden hvis de ikke har lys. Man kan godt presse dem til at lægge æg i vinterperioden med lys, men da det er et dårligt tidspunkt at udruge kyllinger på da de som regel ikke får en optimal udvikling er det langt bedre at lade dem gå mørkt så de får en hvileperiode og har kræftene til foråret.   

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #5 Dato: 11 November , 2009, 17:50 »
Anne Vibeke, der er en del tråde om bobwhite her på forum under vagtler, som jeg har startet. Mit vagtel-eventyr startede nemlig i år, også i et drivhus på ca. 10 m2.
Jeg har 1.1. hvide bobwhite, og jeg er meget glad for mine, de er søde, sjove og tillidsfulde.
Hvis du vil vide mere så bare skriv.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #6 Dato: 11 November , 2009, 19:17 »
Mange TAK Bjarne og Marianne!

Dejligt med så gode svar  /o - Jeg vil gå i tænkebox - Men det kunne da være dejligt med små vagtelæg på middagsbordet, der tilmed skulle være rigtig sunde  ;)  Og små kyllinger drømmer man vel altid om <L

mvh Anne Vibeke

Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn