Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af vagtler i rugemaskine.  (Læst 28161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

  • Gæst
udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Dato: 07 November , 2009, 18:56 »
hej er der nogen der ved hvor mange dage og hvor mange grader og hvor høj fugtigheden skal være når man ruger vagtler ud? er det det samme som høns?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #1 Dato: 07 November , 2009, 19:57 »
Der er også udrugning af vagtler i rugevejledningen

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

Mht .til fugtighed, så er der varierende meninger om dette. Mange ruger tørt og øger kun fugtigheden til sidst. Der må du prøve dig frem i forhold til hvad der giver bedst resultat for dig.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

pippip

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #2 Dato: 07 November , 2009, 21:57 »
stoler ikke helt på thisted americas brugsvejledninger. men det kunne være at der var nogle herinde på forum der har noget erfaring med at ruge vagtler ud i rugemaskine?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #3 Dato: 07 November , 2009, 23:46 »
Det kan jeg så sandelig godt forstå at du ikke stoler på  den rugeanvisning som Amerca Thisteds sender med.
Den beskrivelse er netop den måde at man ikke får vagtekyllinger på udover Europæisk, sumpvagtel, Rørvagtel og andre arter der lever meget fugtigt.
De Amerikanske arter kræver ingen vand i maskinen overhovedet.
Vand gør at den meget seje hinde i æget bliver lige som gummi og kyllingerne kan godt bryde skallen men ikke gummihinden, der skal være knastør som papir for at kyllingen kan komme ud. En luftfugtighed på 27-35 under hele rugningen og mellem 99 og 100 farenhigt er optimal hvis det er vagtler der lever i tørre egne.
Jeg har såmænd også ruget prydænder ud under samme betingelser som vagtelæg og alle ællinger er kommet ud på trods af at mange har sagt at det kun er muligt ved meget høj fugtighed og mange liter vand.
Hvem slæber de mange liter vand op til en vildand der ruger i et kirketårn og flyver flere kilometer for at bade. Det må være meget lidt vand anden har har med tilbage efter flyveturen.
De fleste bruger alt for meget fugt i rugemaskinen til stor skade for ægene hvor der ikke er en optimal fordampning fra. 

pippip

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #4 Dato: 08 November , 2009, 21:38 »
hej bjarne tak for alle de gode råd. hvis nu det er kinesiske vagtler skal de tør ruge ved 27-35% i en fladruger? og hvor meget er 100 farenheit?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #5 Dato: 08 November , 2009, 21:53 »
Ja Kinesiske dværgvagtler kan også sagtens ruges ud ved samme fugtighed og tempratur.

At man måler tempraturen i farenhigt skylles at det er mere nøjagtig end i grader.
Man kan købe et temometer hos America Thisted med farenhigt måling.
Jeg ved ikke helt nøjagtig hvad det er i grader.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #6 Dato: 08 November , 2009, 21:57 »
100 Fahrenheit er 37,77778 Celsius.

Det er blot to forskellige måleskalaer for temperatur. Tror nu ikke den ene er mere nøjagtig end den anden. Det er vist mere et spørgsmål om hvad man er vant til.
Mvh
Erik Andersen

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686

pippip

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #8 Dato: 08 November , 2009, 22:20 »
tak for linket til farenheit. har overvejet at få vagtel rugeæg fra england, men der er jo en risiko ved det har jeg læst i nogle forskellige tråde herinde med og fragte dem. hvis der er nogen der har vagtel rugeæg herinde på forum så er jeg meget interreseret.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #9 Dato: 09 November , 2009, 06:23 »
Vil lige gøre opmærksom på, at i en fladruger er rugetemperaturen 1°C (Ca. 2°F) højere end i en motorruger, den rette temperatur for en fladruger er derfor 38,8°C el. 102-103°F.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #10 Dato: 09 November , 2009, 13:07 »
100 Fahrenheit er 37,77778 Celsius.

Det er blot to forskellige måleskalaer for temperatur. Tror nu ikke den ene er mere nøjagtig end den anden. Det er vist mere et spørgsmål om hvad man er vant til.

At næsten alle bruger farehight skyldes at det er mere nøjagtig en celsius grader da 100 farenhiht svar til ca. 37 - 38 grader

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #11 Dato: 09 November , 2009, 14:46 »
Har du brug for dværgvagtelrugeæg nu? Mine dværgvagtler i drivhuset lægger stadig æg, så jeg kan samle nogen sammen....Jeg havde ikke tænkt mig at at de skulle have kyllinger før til foråret  :)

Hilsen
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Nordlys

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2011, 11:37 »
Jeg ser, at dette er en gammel tråd - men jeg blev nu så glad for at finde den - som helt ny bruger herinde.

Jag har nemlig købt en America motorruger til kinesiske dværgvagtelæg. 8 stk. - og nu blev jeg klar over, at jeg har gjort ALT galt de sidste 15 dage (ok - jeg er totalt nybegynder). Jeg har pænt fulgt rugevejledningen - men fugt fra start på ml. 50 og 55 og konstant temp på 37,7 gr. C

Det her med fugten er nok fatalt, og jeg foventer derfor ikke kyllinger om et par dage.

Op på hesten igen :-)


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2011, 11:42 »
Jamen så der det jo godt du fandt 'os'  :D

Held og lykke med det (men giv det lige nogle dage, måske er du heldig alligevel... )!
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: udrugning af vagtler i rugemaskine.
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2011, 19:21 »
Velkommen på forum, Suz :D
Det er nok bedst at tørruge alle dagene, når det drejer sig om vagtler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk