Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp rømertopf opskrift  (Læst 21301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
hjælp rømertopf opskrift
« Dato: 01 Oktober , 2009, 19:35 »
hej.

vil lige høre om nogen kan hjælpe med en opskrift, eller lidt erfaring.

jeg skal ha´ gæster til spisning og har tænkkt mig at bruge min rømertopf for første gang. det skulle jo være så nemt, så man kan hygge med vennerne mens maden passer sig selv, smart nok.

jeg kunne tænke mig at lave kylllingestykker (ikke en hel kylling) med masser af grøntsager, og servere ris til.

hvis jeg nu tager nogle  kyllingestykker, og fx. løg pastinakker, porre, gulerødder, seleri og lign,og så kunne så tænke mig noget med en hvidvin/flødesovs.

og nu til spørgsmålene:

passer hvidvin og fløde sammen ?

hvor meget hvidvin ? og hvor meget fløde ?

hva´med fond også ? (eller er det nok med kraften fra kød og grønt)?

hvilke krydderier passer, og hvor meget ?

hvor lang tid skal det have?

og på hvilken temperatur ?

det er til 5 personer.

det skal jo helst være afstemt, da man jo bare sætter fadet på bordet, så der ikke er noget med at smage maden til.

(er godt klar over det med at sætte den i vand og i en kold ovn)

...............håber virkelig der er nogen som kan hjælpe, og skære det lidt ud i pap.

og takker på forhånd  :)
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2009, 20:35 »
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2009, 21:00 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2009, 21:10 »
Du kan sagtens blande hvidvin og fløde. Og grøntsagerne er også fine. Hvis du har en tilstrækkelig stor stegeso (römertopf) kan du også sagtens lave en hel kylling i den. Jeg plejer at lave hele kødstykker med masser af grønt og så blande fond og vin. Jeg plejer ikke at putte fløde i min, men det tror jeg da sagtens du kan. Du kan evt. lige brune kødet af inden du kommer det i stegesoen. Jeg har både lavet kanin, svinekød, oksesteg og kylling i min. Gode krydderier kunne være timian og rosmarin og hvidløg.
Jeg plejer at smide min ind ved ca. 200 grader. Tiden kommer jo helt an på hvor store stykker kød og grønt du putter i, men der er jo masser af væde i, så det bliver ikke tørt hvis det får lidt længere end det behøver. Held og lykke. Det er nemlig rigtig smart at man ikke står og sveder over sovsen når gæsterne kommer.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2009, 21:54 »
super, tak begge 2. nu tør jeg godt kaste mig ud i det.
men en lille sidste ting........hvor meget væde skal der mon i. min rømertopf er en ret stor en af slagsen, mener det er størrelsen 6-8 personer.
måske skal jeg droppe hvidvinen, og bruge fond og fløde. altså det med fløden er jo bare for at få en lidt mere fyldig sovs.
....og så skulle jeg jo sæ´fø´li´ lige ha trænet et par gange i stedet for at udsætte andre for mit første eksperiment, men så får vi jo lidt spænding  :o
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2009, 22:20 »
Jeg slumper altså når jeg laver mad, men sådan halvt til 3/4 op til kanten. Der er jo nærmest ingen fordampning når du laver mad på den måde. Du kan nok ikke dække grøntsagerne helt, men væde et godt stykke op. Det er altså min måde. Godt brød til at søppe væden op er rigtig smovs. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2009, 22:28 »
ja, slump er også min stil :-)
og tak for svarene   /o  det skal nok blive godt............en skam at det ikke er en hjemmedyrket kylling. det har jeg endnu til gode.
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2009, 23:14 »
Så glæd dig :D Da vi skulle have vores første hjemmeavlede kylling var det lige ved at gå galt for Per, min mand. Da han havde fået det første stykke kylling i munden spurgte jeg (selvfølgelig) om det smagte godt??? Da han ville svare havde han fået så meget mundvand at det nærmest spruttede ud af ham. ;D Han syntes det smagte MEGET godt... Det gjorde vi nu allesammen, men han var helt til grin resten af aftenen. ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2009, 16:04 »
@ Bjørn

Jeg blev så begejstret for dine opskrifter (især dem fra Römertopf selv), at jeg næsten glemte, hvor jeg kom fra  ;D

 <E <E <E
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2009, 16:07 »
Haha, det samme her! *g Jeg skal da helt sikkert prøve at lave kage i min (glaserede ;)) römertopf :)

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2009, 16:17 »
skiller det ikke, ved man kommer syrnet fløde (creme fraiche) i?
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hjælp rømertopf opskrift
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2009, 17:26 »
Du skal huske at din Römertopf skal ligge i vand i mindst ti minutter (hver gang) inden du tager den i brug. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk