Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af æg i rugemaskine  (Læst 21571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Udrugning af æg i rugemaskine
« Dato: 28 Februar , 2008, 08:02 »
Så er tiden kommet til at udruge nogle æg i min fine nye rugemaskine og jeg har nu et par spørgsmål:
1. Var der ikke en eller anden oversigt over hvordan det skulle se ud når man lyser æg - og hvordan man iøvrigt gør det - herinde et sted ????? Jeg har ledt men kunne ikke genfinde det (husker jeg evt. helt forkert og det er ikke herinde).
2. Er der nogle gode tips og tricks til udrugning med en lille motorruger fra America (den blå model). Jeg har vendemotor til den.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2008, 08:04 »
Du fínder nogen af svarene under artikler i venstre panel. Jeg kender ikke den lille blå, men følger der ikke en rugevejledning med?, ellers har jeg nogen liggende til andre mortorrugere..

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2008, 09:12 »
Hej Mette

Har tilladt mig at citere Danny fra en PM:

Når du får din rugemaskine (som er magen til min) så vil jeg anbefale dig at få fat i et andet termometer. Mit målte forkert så jeg rent faktisk rugede med ca. 3 grader for lav temperatur. Det var noget rigtig skidt.
Typisk følger der også en rugevejledning med... Der er mange herinde på forummet der har dårlige erfaringer med den angivne luftfugtighed gennem forløbet da den er for høj (også i mine øjne). Ved udrugning af store æg vil jeg mene at man/du skal ruge helt uden vand de første 7-10 dage. Derefter 40-50% og et par dage før klækning skal den op omkring 60-80%.

Danny

Jeg håber, du kan bruge det til noget, og Danny tilgiver mig helt sikkert, *gg
Det er også de blå modeller fra America, vi kører med, jeg har bare ikke afprøvet min endnu. Får den først på lørdag, da jeg har købt den brugt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2008, 09:15 »
I bør altid kontrollere temperaturen med et gammel kviksølvtermometer... når det er afprøvet ved man hvor temperaturen skal ligge på det medfølgende til rugemaskinen.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2008, 09:21 »
Prøv at se under Artikler - der ligger en fin artikel, Rugning, med tegninger over hvad der sker i ægget.

Under Downloads kan du måske hive lidt brugbart ud af Rugeskemaet?

Hilsen Susanne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2008, 13:22 »
hm... øjenen er åbenbart det første man bliver blind på; havde faktisk siddet og i artikelpanelet, men synes ikke jeg kunne finde noget om rugning ::)
Tak for tippet vedr. termometret. Vi har faktisk lagt et andet derned for at tjekke temp. Og den var ca. 3 grader lavere på vores eget end på det der fulgte med maskinen. Det ville da godt nok være en dum fejl at begå allerede i første batch >:(
Ja, der var en rugevejledning med maskinen + jeg rekvirerede den man kunne få 'ekstra' hos America. Jeg syntes bare at huske at jeg tidligere her på forum har læst om at nogle havde nogle tips til at gøre det smartere end i vejledningerne.
Tak for tips!
mvh
Mette

PS Forresten hvad er det med at man skal lufte ud i maskinen???? Gælder det også en motorruger og hvordan går i så????
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2008, 13:24 Fra MMAndersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2008, 19:34 »
Hej

Luft i maskinen kommer helt af sig selv, der skulle være et sted hvor den kan få frisk luft ind.
Nu kender jeg ikke den model rugemaskine, men hvis det er med hånd vending ag æggen vil der kunne frisk luft hvert gang du tager låget af, hvis det er med halv eller hel auto vending kan du 5-10 hvert dag tage låget af, det skulle være nok.

Jeg lufter ikke mine æg mere da jeg har en god ventilation i maskinen og jeg har den åben et par gange om ugen når jeg ligger i klækkebakken og lægger nye æg i.
Jeg har været på et stort rugeri og de luftede ikke æg, men sørgede for en godt ventilation i rummet hvor rugemaskinerne stod.

Tommy 

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2008, 10:08 »
Tak Tommy. Min maskine er med automatisk vendning. Så det kan være at jeg skal tage låget af 5 min. om dagen.
KH
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Udrugning af æg i rugemaskine
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2008, 10:19 »
Jeg åbner ikke andet end når jeg skal lyse æggene eller fylde vand på. Der er jo huller der skulle sørge for ventilationen.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk