Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Påfugle  (Læst 10707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mil-lo

  • Gæst
Påfugle
« Dato: 12 Juli , 2009, 15:53 »
Hej

Jeg er ny her og jeg ved sandelig ikke om dette er det rigtige sted at lave et indlæg om påfugle men de er vel i familie med fasaner...

Jeg har lidt fjerkræerfaring fra lidt høns og lidt ænder i haven.
Jeg kunne enormt godt tænke mig et par påfugle fritgående mellem vores andre dyr, vi har lidt geder, lidt heste, køer, geder katte, hunde. Vi bor på en gård med en masse plads og har ikke naboer lige i nærheden. Men jeg skal jo som altid samle viden om det dyr, som jeg vil have, så nu er jeg ved det ved påfugle.

Jeg har forstået, at de larmer og de elsker at sidde på taget. Et sted har jeg endog læst, at de er ret sociale og gerne vil deltage i havearbejde og den slags, de kan finde på at banke på vinduet. Passer de ting?
Jeg har også hørt, at de angriber biler, hvis de kan spejle sig i dem og at hanner kan angribe mennesker. Er det normalt? Jeg gider ikke have en påfugl til at overfalde mig og min bil. Men de skal være fritgående, det har jeg det bedst med.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Påfugle
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2009, 15:56 »
Jeg har desværre hørt fra dem som havde dem gående helt frit - st de til enten stak helt af eller gik meget langt omkring.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

mil-lo

  • Gæst
Sv: Påfugle
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2009, 15:57 »
Vores næsten-nabo har 3, men de bliver i det mindste hjemme.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugle
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2009, 16:03 »
Vores naboer havde påfugle ..... af 3 gange. Kun det sidste par blev nogenlunde på grunden ...de andre skulle nok selv bestemme hos hvem de ville bo...sååå deeeet.
jeps de larmer ....og det jo trælst eller nuttet alt efter temperament.
jeg ville frygtelig gerne have påfugle og har derfor udspurgt min nabo om alt muligt.
Grunden til jeg så IKKE har det er den at de skider OVERALT !!! På biler, havetraktorer, havemøbler osv osv osv. Og nu snakker vi ikk små acceptable klatter her ...men BJERGE af l...
Så jeg nøjes med befjerede møgspredere i ankelhøjde.

Ps ..... dette betyder selvfølgelig også at de går rundt på nævnte genstande. Ok her med vores gamle spand ...men nok ikk smart hvis man er øm over sin bil eller lign. Ridse kradse ..... KLAT !!
Med venlig hilsen Søs

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Påfugle
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2009, 23:58 »
Da jeg boede der hjemme havde både jeg og vores nabo på gården påfugle.
Jeg synes aldrig at jeg har oplevet at de har gået på bilerne. Jeg synes heller aldrig at jeg har oplevet at de har været ondskabsfulde. De har heller aldrig været stukketaf hjemme fra formentlig på grund af at der var ca. 1/2 km. til nærmeste nabo og der var kun marker imellem.
Jeg havde også Blå og Brune Ørefasaner der gik frit samt Diamantduer der fløj frit.
Ørefasanerne  blev dog lukke ind igen da jeg fik stjålet min brune ørefasan høner og en af de blå blev kørt ihjeld ude på landevejen der gik tæt på gården. Påfugle hønen fløj med lethed over hustagene der var vel 8-10 meter høje. Hanen fløj ikke så højt på grund af hans lange hale.
Det med havearbejde er rigtig. De har forkærlighed for blomster i bestemte farver og de æder alle i denne farve. Jeg husker ikke lige om det var røde eller gule blomster de gik efter. Men flotte er påfugle og de kommer virkelig til deres rette når de er fritgående modsat hvis de klemmes ind i en lille voliere, hvor de efter min mening ikke høre hjemme.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugle
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2009, 09:57 »
Hmmmm Bjarne ....nu ender det jo alligevel med at jeg forsøger mig med påfugle en dag når du skriver sådan. Kunne jo håbe jeg var hedig med dem jeg fik. Omend vi "kun" har 200-300 m mellem naboerne her  ;)
Med venlig hilsen Søs

mil-lo

  • Gæst
Sv: Påfugle
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2009, 21:51 »
Jeg har tænkt på om der vil være forskel på at få påfugle fra et sted, hvor de har været fritgående gennem generationer fremfor generationer med volierefugle. Måske de kan ændre deres adfærd på den måde.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Påfugle
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2009, 22:30 »
Bjarne, det er gule blomster der er de foretrukne. Når det er sagt, en græsmark der er gnavet ned af køer eller får er da fint nok. Har man plantet noget ud påfuglene kan lide, er jeg da egentlig lidt glad på deres vegne, vi skal være her allesammen.
Vores påfugle: Flyver over en radius på 1 km. Sidder på bilerne. Går ind i husene, hvis døren er åben. Er overhovedet ikke undskabsfulde. I det hele taget pragtfulde dyr, hvis man har pladsen, og det har du jo mil-lo
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugle
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2009, 22:43 »
Hmm ..radius på 1 km ...... påfugleplaner hermed droppet  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Påfugle
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2009, 22:47 »
Ja, det er ærgerligt at de ikke fås i dværg-. Med kort flyvedistance og smuk stemme. Så var jeg også med på den. ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Påfugle
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2009, 22:50 »
Ja, det med stemmen. Nu har jeg været gift i 30 år så det med stemmen, hov nu kom Jette forbi så ikke mere om det.
Søs, nok flyver de mindst 1 km. og her også over vand, men de kommer hjem igen.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2009, 23:06 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Påfugle
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2009, 23:24 »
Havde jeg 1 km radius ødemark havde jeg ingen betænkeligheder. Men som mine naboer oplevede slog fuglene sig blot ned i andres haver...på trods af adskillige hjemtransporter.
Hmmmmm.... må finde nogle kalkuner i stedet.
Med venlig hilsen Søs

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Påfugle
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2009, 23:39 »
Ja, det er ærgerligt at de ikke fås i dværg-. Så var jeg også med på den. ;)

Påfugle fasanen er noget mindre, men det er dog ikke direkte noge påfugl.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Påfugle
« Svar #13 Dato: 14 Juli , 2009, 07:47 »
Velkommen her på forum, Charlotte, jeg håber du finder de oplysninger du har brug for omkring påfuglene  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Påfugle
« Svar #14 Dato: 20 Juli , 2009, 20:57 »
Ja, det med stemmen. Nu har jeg været gift i 30 år så det med stemmen, hov nu kom Jette forbi så ikke mere om det.
Søs, nok flyver de mindst 1 km. og her også over vand, men de kommer hjem igen.

 *g
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste