Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hemmelighed  (Læst 64358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #150 Dato: 21 Juni , 2009, 12:46 »
Den sidste vagtelunge var tilsyneladende helt færdigudviklet. Hinden virker gummiagtig.
Her er der billede af den.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hemmelighed
« Svar #151 Dato: 21 Juni , 2009, 15:04 »
Dejlige kyllinger og berettiget stolte forældre (både vagtler og mennesker  ;D)

Tårnhøj nuttethedsfaktor.  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #152 Dato: 21 Juni , 2009, 16:12 »
Det forklare hvorfor flere af kyllingerne blev sidende i ægene.
Bunden har åbenbart været for fugtig og hermed er hinden ikke udtøret tilstrækkeligt. Dette skyldes formentlig at det er et nyindrettet drivhus hvor bunden ikke har nået at tørre tilstrækkelig ud. Dette skader ikke de gamle vagtler, men hvis hinden i ægene ikke er tilstrækelig tør kan vagtelkyllingerne ikke flendse den op og komme ud af æget. Skallen er meget tynd og ikke noget problem for kyllingerne. Modsat er det hinden der afgør om kyllingerne kan komme ud rettidig. Dette gælder kun vagtler der kommer fra tøre områder, hvor det ofte om sommeren er ørken eller bjergagtige forhold de lever under.
Vagtler som den Europæiske vagtel og andre der lever i fugtige område har derimod stort behov for fugt under rugningen og hvis der ikke er fugtig nok tørre ægene simpethen ud.
Af samme grund er det vigtigt at man sætter sig ind i vagtlernes naturlige leveforhold for at opnå et så optimalt resultat som muligt.

Jeg er næsten sikker på at Marianne opnår et bedre resultat næste år hvor bunden formentlig er blevet mere genemtør. Men 4 kyllinger er også et ganske udemærket resultat at starte med. 

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #153 Dato: 21 Juni , 2009, 16:39 »
Det var reelt kun en enkelt kylling mere jeg kunne have haft, for de fem æg var ubefrugtede, et æg var udviklingen gået i stå på et tidligt tidspunkt og så denne sidste fine, men døde kylling.
Jeg er super godt tilfreds, tænk overhovedet at have fået dem til at yngle i drivhuset og med levende kyllinger, WOW.
I øvrigt er jeg vildt imponeret over, hvor meget de små har ændret sig bare siden i morges. De tonser rundt i hele drivhuset, og går faktisk ret langt væk fra deres forældre, på et tidspunkt i dag lå de allesammen og tog støvbad, og det så ud som alle kyllingerne var helt livløse, sådan henslængt som kludedukker, jeg fik da også lige tage et billede af dem. De er meget fødesøgende og i det hele tage meget aktive, det er ikke mange hvilepauser, de tager i løbet af dagen. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min hemmelighed
« Svar #154 Dato: 21 Juni , 2009, 18:50 »
For pokker da hvor er de bare så søde, tænk så små de er og fyldt med energi *p *p *b
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #155 Dato: 21 Juni , 2009, 19:15 »
Jeg har skrevet og spurgt Bjarne, hvor meget de vejer, æggene vejer jo 7 g, så jeg gætter på at kyllingerne vejer omkrin 5 g, når de klækker.
Jeg har lige lavet en minivideo, bare med mit digitale kamera, hvor Bob har travlt med at vise tre af de små noget mad, den fjerde ligger under Ariels dundyne.
Desværre havde jeg lige en "tudse" i halsen  :(
View My Video
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #156 Dato: 21 Juni , 2009, 21:54 »
Sikken en dejlig tråd at vende hjem til, efter en week-end væk herfra. Det var jo lidt af en gyser i Fredags.

Tillykke med de fine små, hvor er I dygtige både "Mor" og vagtlerne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min hemmelighed
« Svar #157 Dato: 21 Juni , 2009, 22:22 »
nåhrrr.... Hvor er de bare kære, jeg kan godt høre det med R2D2 lydene.
Du er en stjerne til dine dyr. <I <M <I <M <I <M !a

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hemmelighed
« Svar #158 Dato: 21 Juni , 2009, 22:31 »
Jeg sidder med et stort smil efter at have set og hørt din video.  Det er sådan nogen søde lyde, og Bob er stadig blød mand, og kyllerne er vimse og energiske og har de mest nuttede, små vinger.  Hvilken herlighed!  *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Susanne

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #159 Dato: 21 Juni , 2009, 22:39 »
Hvor er de altså bare fine de små kyllinger. Jeg kan forestille mig at tomatplanterne kommer lidt i anden række i øjeblikket 

 :D

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Min hemmelighed
« Svar #160 Dato: 22 Juni , 2009, 03:06 »
Total godt gået. *o *o
Dejlige billeder..
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #161 Dato: 22 Juni , 2009, 07:06 »
Tak alle sammen,  :D
Jeg er også helt benovet over, at det virkelig er lykkedes. Jeg har ikke gjort andet end at forsøge at passe mine dyr så godt som muligt  :D
Både mine vagtler, høns og katte giver mig så meget glæde i min hverdag, det er den bedste smertestillende medicin, man kan tænke sig. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min hemmelighed
« Svar #162 Dato: 22 Juni , 2009, 08:02 »
Åh hvor er de altså søde, ja det er også en sød lyd de kommer med  <M *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Min hemmelighed
« Svar #163 Dato: 22 Juni , 2009, 10:28 »
Sikke en fin video, Marianne. Jeg har været i Tyskland siden fredag, så jeg har virkelig glædet mig til at komme hjem til blot et par billeder - men så oven i købet en video... De er da helt bedårende, de kyllinger - og også forældrene selvfølgelig.

Tillykke med succesen  <I
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Min hemmelighed
« Svar #164 Dato: 22 Juni , 2009, 11:33 »
Tillykke med familieforøgelsen - lad mig gætte på, at du har pådraget dig en tidrøver af rang med de 4 små "humlebier" !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen