Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skærpet hønseregulativ i Halsnæs  (Læst 2446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martha

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Skærpet hønseregulativ i Halsnæs
« Dato: 28 Marts , 2023, 13:04 »
Kære fjerkræavlere i Halsnæs Kommune.

Alle skal vide, at forvaltningen igen har en dagsorden til stor skade for hobbyavlere.
Forslaget, som for tiden er i høring frem til den 10. april 2023, er en kopi af et gældende regulativ i Gribskov Kommune og vil især forbyde haner samt skærpe afstandskravet til skel og nabohuse.

Der har været ro om emnet siden 2014, men forvaltningen gør gældende, at behandlingen af klagesager, 5 - 10 årligt blandt flere end 31.000 borgere udgør et problem.

Vi har bedt om aktindsigt, for at kaste mere lys over problemets omfang. Desuden viser en screening af nordsjællandske kommuner, at de fleste klarer sig med betydeligt lempeligere regler.

https://halsnaes.dk/politik/dagsordener-og-referater/dagsorden?agendaid=438e2d08-15e9-49d8-8e6c-ffa7dea018bd&searchText=

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skærpet hønseregulativ i Halsnæs
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2023, 06:12 »
Jeg håber ikke kommunen vedtager det nye regulativ. Ingen haner i så store områder sætter jo en brat stopper for bl.a. avl.

Jeg har lagt din tekst op på Frit Fjerkræs Facebookside, jeg håber det er ok, jeg har kopieret direkte, ellers så sig til, så ændrer jeg ordlyden.
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2023, 06:16 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Martha

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Skærpet hønseregulativ i Halsnæs
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2023, 08:51 »
Kære Tanja
Tusind tak fordi du hjælper med at sprede budskabet! :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skærpet hønseregulativ i Halsnæs
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2023, 15:18 »
Kære Tanja
Tusind tak fordi du hjælper med at sprede budskabet! :)
Selv tak, jeg kan se, at det er delt 37 gange fra Frit Fjerkræ, så jeg håber der kommer en masse gode høringssvar, der får politikerne på andre tanker. Held og lykke.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Martha

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Skærpet hønseregulativ i Halsnæs
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2023, 14:14 »
Kære alle

Halsnæs Kommune har nu vedtaget en stramning af det allerede eksistende fjerkræregulativ, så man nu ikke længere, uden videre kan have haner i flokken.
Vi opfatter resultatet af høringen som skandaløst, ikke mindst på baggrund af de høringssvar der indløb, og har skrevet til Frederiksborg Amts Avis som vedhæftet.

Link til kommunens udvalgsbehandling:
https://halsnaes.dk/politik/dagsordener-og-referater/dagsorden?agendaid=6504fd38-2841-40b0-b6b0-dec2c85d26e6

Venlig hilsen
Lærke & Niels
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2023, 15:16 Fra Martha »