Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dioxin i æg fra hobbyhøns  (Læst 3459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Dato: 16 Januar , 2023, 02:43 »
Hej alle hobbyægproducenter,

Fødevarestyrelsen anbefaler, at supplerer sine egen-producerede hønseæg med æg fra supermarkedet, fordi der er risiko for dioxsin i førstnævnte:

https://www.foedevarestyrelsen.dk/selvbetjening/guides/sider/hold-af-hobbyhoens.aspx

- Hvad tænker I om det?

- Har nogen en idé om, hvordan man kan finde ud af, om ens jord - og dermed ens høns og æg er i risikogruppen? Mine høns går på jord, hvor der kun har været landbrug helt tilbage fra Arilds tid. Det betyder, at marken nok er blevet brændt af efter høst de fleste år, men der udover er der næppe mange askerester i jorden...

- Har nogen viden om, hvordan man kan teste sin jord og/eller sine æg for dioxin-indhold, uden at det koster en formue?

På forhånd tak og mvh.
H. Jessen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2023, 13:43 »
Åh nej, ikke nu igen !. Det er deprimerende at skulle læse, at ansatte i Fødevarestyrelsen atter og atter skal gøre livet svært for os der har høns til husbehov. Det er ansatte der aldrig selv har levet på landet og fået en helt naturlig indstilling til hvordan livet leves her. I årtusinder har vi mennesker levet med og af naturen. Vi har boet i områder hvor der er blevet brændt skov væk - både hvor vi har påsat branden og hvor naturen har klaret det selv. Og nu skal så aske være et problem. Vi smider jo også alle vores aske ind i hønsegården, naturligvis, vi kunne da ikke finde på at smide det i rosenbedet eller mellem frugttræer/frugtbuske, hvor det gør gavn - nej da.
Jeg er hammer træt af disse kontornussere, der - for at vise de er deres løn værd - skal komme med den ene tåbelige ide efter den anden. Nu feks madrester fra køkkenet - nu spiser jeg kun rester, hver gang jeg producerer mad i mit køkken, så er det til hønsene og jeg spiser så kun det der bliver tilbage - jamen hvad er det dog for noget forrygt plader vi må omgive os med for at kunne leve. Problemerne opstår kun fordi de f..... får lov til at udtale sig om noget de ikke har den mindste smule forstand på - og vore politiker - ja de slår bare hælene sammen og siger javel og lader dem fortsætte deres plader, for der er jo ekspertudtalelser - gud er det ej. jeg bliver så ........'

Du kan kun undersøge dit jord via et laboritorie - vil jeg tro

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2023, 14:29 »
Der har flere gange her på Fjerkræ Forum været tilbud om at få sine æg testet - senest i august sidste år

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=47117.msg374055#msg374055

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2023, 21:44 »
Nej kunne aldrig drømme om at købe æg i en forretning, da jeg ikke ønsker at støtte industriens fjerkræ hold.
Dioxin eller ej.
Og apropos dioxin i æg, så er de fritgående og øko hønsene vel ligeså udsætte eller?
Så skal man så købe bur eller skrabe æg? næh ellers tak....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2023, 00:24 »
Hans-Kurt > Tak for din holdningstilkendegivelse. I al respekt så støtter jeg mig helst til videnskaben snarere end til holdninger. Der er en grund til, at gennemsnits-levealderen er blevet fordoblet - godt og vel - siden stenalderen. Og nej, i (bonde)stenalderen levede man ikke specielt meget "med" naturen af fri vilje; man forsøgte at manipulere naturen lige så meget, som vi gør i dag - man var bare ikke så god til det, som vi er i dag. Og nej, det er fra min side ikke et indlæg i en fortsat diskussion.

Helle K. > Tak for dit som altid konstruktive svar.

Lene Lestat (og Hans-Kurt) > Hvis man rent faktisk læser på Fødevarestyrelsens hjemmeside, så vil man se, at dioxin-problemet kan reduceres/elimineres, hvis man holder jorden græsdækket.  Det gælder - så vidt jeg kan se, når jeg kører rundt - typisk for de fritgående "professionelle" høns.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2023, 07:38 »
Jeg fik mine æg analyseret i 2019. Vi bor på et fredet overdrev, men på en forurenet grund (tidligere losseplads). Der har dog ikke været losseplads i det område som hønsene gård på, men der er noget byggeaffald (murbrokker) i undergrunden. Dioxin-niveauet i æggene var under grænseværdien, mens PCB-indholdet lå lige over grænseværdien, men "resultatet er ikke signifikant over grænseværdien" som FVST skrev til mig. De anbefalede dog at jeg supplerede mit indtag af æg med æg fra et supermarked (ellers tak). Jeg ved ikke hvor ofte FVST kører disse kampagner, hvor private u/b kan få testet deres æg, men det kan vel undersøges ved en henvendelse til dem, tænker jeg.

Resultatet fra mine æg var:

Dioxin: 1,2 (Analyseusikkerhed: 0,9-1,6) pg TEQ/g fedt. Grænseværdien er 2,5 pg TEQ/g fedt.
PCB: 4,0 (2,8-5,2) pg TEQ/g fedt. Indgrebsværdien er 1,75 pg TEQ/g fedt,
Sum-dioxin+PCB:  5,3 (3,7-6,8) pg TEQ/g fedt. Grænseværdien er 5,0 pg TEQ/g fedt.
Ikke-dioxinlignende PCB:  19 (13-24) ng/g fedt. Grænseværdien er 40 ng/g fedt.

Dette betyder, at PCB-niveauet er målt til lidt over grænseværdien men pga. analyseusikkerheden er resultatet ikke signifikant over grænseværdien. Dioxinniveauet er ikke et problem.

PCB indholdet er ikke højt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2023, 22:47 »
Tanja > Tak for dit interessante indlæg.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2023, 22:15 »
selvfølgelig skal man respektere de faktiske forhold der er på de enkelte steder - men - jeg havde en gård på 34 ha - 34.000 m2, som i første omgang blev betegnet som en forurenet gård, da en prøve fra det sted hvor en tidligere gårdejer havde brændt kemikalidåser af viste forhøjet tal. Det er jo ikke retfærdigt at en sådan undersøgelse skal kunne ødelægge dyrkningsforholdene på HELE gårdens areal.
Jeg fik ændret forureningsbetegnelsen til KUN at omfatte de få m2 hvor der er forurenet, og hvor der ikke må dyrkes spiselige grøntsager fremover. Det er ok, naturligvis.
Jeg er bestemt ikke imod forbud, hvor det er relevant - men tåler ikke udtalelser fra personer der kun læser sig til deres viden og ikke kender til den verden der leves udenfor deres dør. Personer som gør sig til dommer over andres ejendom og måske ødelægger deres levevej. Der bliver jeg virkelig vred.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2023, 06:57 »
selvfølgelig skal man respektere de faktiske forhold der er på de enkelte steder - men - jeg havde en gård på 34 ha - 34.000 m2, som i første omgang blev betegnet som en forurenet gård, da en prøve fra det sted hvor en tidligere gårdejer havde brændt kemikalidåser af viste forhøjet tal. Det er jo ikke retfærdigt at en sådan undersøgelse skal kunne ødelægge dyrkningsforholdene på HELE gårdens areal.
Jeg fik ændret forureningsbetegnelsen til KUN at omfatte de få m2 hvor der er forurenet, og hvor der ikke må dyrkes spiselige grøntsager fremover. Det er ok, naturligvis.
Jeg er bestemt ikke imod forbud, hvor det er relevant - men tåler ikke udtalelser fra personer der kun læser sig til deres viden og ikke kender til den verden der leves udenfor deres dør. Personer som gør sig til dommer over andres ejendom og måske ødelægger deres levevej. Der bliver jeg virkelig vred.
Jeg ved ikke om det er mit indlæg du forholder dig til? Hvis ja, så har vi siden juli måned haft Region Sjælland til at foretage målinger på vores grund, da de gerne vil kortlægge hvor omfangsrigt forureningen faktisk er. De var bl.a. bekymret for mængden af metangas fra det meget affald, der ligger og "gasser" når det falder sammen. Affaldet, dagrenovation fra 60'erne, er aldrig fjernet, men blot "skjult" af kommunen, ved at køre et lag jord henover. Vores grund er heldigvis ikke så forurenet som først antaget, men vi har ikke modtaget de endelige prøvesvar endnu. Der er sat målestationer op overalt på vores 4 hektar grund og der er taget både gasprøver, vandprøver og jordprøver.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #9 Dato: 24 Januar , 2023, 16:32 »
nej det er det ikke. jeg fortæller kun om mit eget tilfælde ;)

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #10 Dato: 24 Januar , 2023, 21:29 »
Til info, så har jeg været i dialog med Fødevarestyrelsens laboratorie: DKK 7320,- for at få foretaget PCB- og doxin-prøver. Tror jeg springer over... :-[

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #11 Dato: 25 Januar , 2023, 10:32 »
Hele debatten her om både PFAS/PFOS, dioxin, PCB - og alt det andet...
For at starte med det aktuelle fiskemel: Hvad så med de (større) fisk som f.eks. torsk, som i naturen lever af de industrifisk, som er grundlaget for fiskemelproduktionen, tobis, brisling, sperling.
De torsk, som vi i årevis har spist i den tro, at det var sundere end både svin og okse?
Og det vel heller ikke et problem, som kun eksisterer indenfor Danmarks grænser? Hvor er der lavet undersøgelser i udlandet? For vi kan vel ikke være det eneste land, der bekymrer sig om det...
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dioxin i æg fra hobbyhøns
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2023, 14:58 »
Tak men nej tak.
Jeg kommer aldrig til at købe i butikkerne, så hellere undvære, når dagen kommer og jeg ikke kan have høns mere.
For netop fjerkræ er den dyreart som må behandles dårligst i industrien, så jeg ønsker ikke at støtte med at købe deres æg, kød eller diverse levende dyr for den sags skyld.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub