Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HUUULK, Død vagtel  (Læst 21025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #45 Dato: 30 Maj , 2009, 22:56 »
Nå, hedder din mand også det ??? Det gør min også. ;)
Og børnene - jo, de er med på det hele...

Spøg til side; det er rigtig synd for dig og vagtlen. Håber der viser sig en løsning snart.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #46 Dato: 30 Maj , 2009, 23:26 »
Ellers, hvad med enten at købe en høne af en anden race? Ville det mon ikke godt kunne lykkes? Eller hvis du igen falder over et par, så kunne du evt. betale for et par, men kun tage hønen med hjem, hvis sælger vil gå med til at beholde hanen?

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #47 Dato: 30 Maj , 2009, 23:46 »
Jeg må sige med det samme "Jeg aner INTET om vagtler", men jeg synes det er synd den lille mand skal gå der alene.

Kan en sådan herre som du har tilbage gå sammen med den der hedder kinesisk vagtel, for så er der en i Slagelse der har en annonce i DBA. Bare for selskabets skyld til du finder en ordenlig mage til ham af hans egen slags.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #48 Dato: 31 Maj , 2009, 08:42 »
Oppe hos Bjarne gik der mange forskellige racer sammen, og ja så er han jo ikke alene  *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #49 Dato: 31 Maj , 2009, 09:31 »
Det er jo blevet et drama som jeg ikke kan lade være med at følge med i. Et af dem hvor man bare venter på at det igen skal gå godt for helten (=den tilbageblevne vagtel). Håber det snart vender, så vagtel og Lene igen kan trække vejret roligt. *b
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #50 Dato: 31 Maj , 2009, 09:37 »
Hvor er I søde, det fylder (nok ikke overraskende) meget i min tankevirksomhed at man har et dyr der ikke trives optimalt.

Ved jo godt at det "bare" er en lille fugl men det er jo min lille fugl....

Ja, mon ikke at det så er en ide med et par bob white vagtler til selskab.... Noget skal der ihvertfald ske.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: HUUULK, Død vagtel
« Svar #51 Dato: 31 Maj , 2009, 13:05 »
Puha, nu er jeg lige kommet op efter at vi har været til et forygende bryllup med min lillebror i aftes og nat. Nå men det var ikke det jeg vil skrive om.

Det er rigtig som Berit skriver at jeg havde flere vagtler til at gå sammen, da hun var oppe hos mig. Det var mest forskellige farver i Bob White vagtler, Blå Skælvagtler, Europæiske vagtler og en enkelt Califonisk topvagtel hane der gik i den store voliere. Kort tid efter var jeg dog nød til at sætte største delen af de Blå Skælvagtler i bure med et par i hver, da der var blevet for meget balade i forbindelse med at det blev varmere i vejret, så nu går der kun et par enkelte Blå Skælvagtelhaner i volieren sammen med nogle overskuds Bob White haner.
Det der kan være problemet med flere arter er at de kan finde på at kryse sig på tværs af de forskellige arter, som jeg tidligere har været udsat for. Disse krydsninger er værdiløse og kan kun bruges til slagtning.

På nuværede tidspunkt er det næsten ikke til at finde Bob White vagtler eller Blå Skælvagtler eller andre af de store vagtelarter. I mit tilfælde har jeg kun 2 par hvide Bob White vagtler tilbage.

Det du kan gøre og som er en hurtig løsning er at sætte en lille dværghøne ind til ham. En Kinesisk dværgvagtel vil han nok ikke aceptere og 2 Blå Skælvagtelhaner på begrænset plads går sjældent godt.

Da jeg selv for nogle år siden købte de første Blå Skælvagtler, købte jeg 2 par om efteråret og de blev sat i den samme voliere. Først midstede jeg den ene høne så en hane. Det par der var tilbage gik der et stykke tid og så midstede jeg hønen her og den sidste hane midstede jeg et stykke tid efter, så jeg har været det samme igennem. Året efter købte jeg 2 par mere og da jeg var blevet lidt klogere kom disse til at gå parvis i hver deres voliere. Denne gang havde jeg ikke de samme problemmer som med de 2 forige par. Året efter fik jeg ikke mindre end 88 kyllinger efter disse 2 par, samt at jeg formentlig dette år var den eneste der lavede Blå Skælvagtler herhjemme. Jeg har så i mellemtiden hentet nogle Skælvagtler sydfra til blodfornyelse, da alle blå Skælvagtler vi havde herhjemme på dette tidspunkt var i familie eller efter mine Skælvagtler.

Det er sjældent så let at have med vagtler at gøre som alm. høns, men hvis man er lidt stædig som jeg har været vil det til sidst lykkes. Personlig laver jeg også fra tid til anden fejl, men som regel når jeg at få disse ændret før det går helt galt.
I år hsar jeg bl.a. som noget nyt begyndt at bruge levetran i deres foder 2-3 gange om ugen, da jeg tidligere år har haft et par enkelte høner der pludselig har virket halte. Et problem som jeg ved mange døjer med og det skyldes formentlig A eller D3 vitamin mangel, da vagtler i sommerperioden liger rigtig mange æg og formentlig har behov for et ekstra tilskud af disse vitaminer. Samtidig håber jeg at det kan være med til at minimere dødsfaldene hos ny klækkede kyllinger, hvor der tidligere år har været et tab hos mig på ca. 15 - 20 %, så selv om det køre rimeligt hos mig har jeg den indstilling at det måtte kunne gøres endnu bedre.
Næsten hvert år har jeg også ændret på varmekasser og foder til kyllingerne for at finde det optimale og kommer et lille skridt videre hvert år