Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Smukke fasaner  (Læst 17924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Smukke fasaner
« Svar #15 Dato: 09 Maj , 2009, 20:45 »
@ Bjarne ja billederne er ret gode og så er det bare et lille digital kamera Canon men jeg er bare så glad for det, bruger det næsten dagligt.
Det var en stor oplevelse at se de dyr Lars havde, sorte svaner sjældende gæs, og ænder, han havde flere fasaner end dem jeg tog billeder af, han havde også mange orp både blå, hvide, sort guldreandet, og gule, ja jeg var ikke spor misunderlig  *e
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Smukke fasaner
« Svar #16 Dato: 09 Maj , 2009, 20:46 »
Lestat og Bjørn 9 ud af 10 rigtige. Den øverste er en Satyr tragopan.

Tak for karakteren Bjarne ! Det er dælme da meget godt gået, 9 rigtige ud af 8 spørgsmål, heraf et forkert svar...  ;D ;D ;D ( Man skulle næsten tro man kendte sensor... )

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Smukke fasaner
« Svar #17 Dato: 09 Maj , 2009, 21:14 »
Berit, er dit kamera et IXUS?  Jeg har et af de første små, som de slet ikke laver mere, og jeg ELSKER det.  Jeg har det som regel i lommen.  Det er et suverænt lille kamera til hurtige snapshots.  Jeg har også nogle mere seriøse, men de tager for lang tid at sætte op til øjebliksbilleder.

Yay Canon IXUS! *d
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Smukke fasaner
« Svar #18 Dato: 09 Maj , 2009, 22:35 »
Tak for karakteren Bjarne ! Det er dælme da meget godt gået, 9 rigtige ud af 8 spørgsmål, heraf et forkert svar...  ;D ;D ;D ( Man skulle næsten tro man kendte sensor... )

Ja det er selvfølgelig 7 ud af 8. Jeg beklager fejlen.

Nedenstående billed er af 1,0 Temich Tragopan hane.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Smukke fasaner
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2009, 23:14 »
Sådan er det også her Susanne, jeg har flere gange forsøgt at overbevise min kære mand om, at det ville være en virkelig god idé med to hønsehuse, men det vil han slet ikke høre tale om, så jeg skal virkelig også prøve at være fornuftig, selvom det er svært.  :D
Flotte fasaner m.m. Berit, se dem kunne han jo nemt falde for, og så kunne der sikkert sagtens findes et hus og en voliere. 8) ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Smukke fasaner
« Svar #20 Dato: 10 Maj , 2009, 06:54 »
@ Susanne ja mit kamera er et Canon IXUS 8015 jeg er meget glad for det, kan trække billeder ind X 12 så man kan jo tage gode billeder. ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

  • Gæst
Sv: Smukke fasaner
« Svar #21 Dato: 10 Maj , 2009, 10:30 »
Det var liski, der spurgte til kameraet  :D

Jeg har et lille handy HP - digital, det er jeg rigtig glad for. (Jeg har også et større avanceret kamera med udskiftelig zoomlinse, men det er  aldrig er klar, når der er et godt motiv. *f )

Og mht hønsehus: Jeg havde i flere år snakket om, at det kunne være rart med høns. Min mand lavede et til min 50-års fødselsdag (i hemmelighed), og jeg blev MÆGTIG glad!

Men jeg syntes faktisk det var for STORT!!!!!! Jeg ville  bare ha to-tre høns og ikke andet. :D

Nu ser det ganske anderledes ud. Jeg tror jeg ku bruge alle de huse, det skulle være! På den anden side er det godt nok, at jeg skal begrænse mig, for det ku hurtigt ta' overhånd rent tidsmæssigt.  :D


Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Smukke fasaner
« Svar #22 Dato: 10 Maj , 2009, 11:33 »
Ja det tager overhånd, jeg sidder og prøver på at finde ud af hvor jeg skal placere mine forskellige høns,  *f ja jeg kom også til at regne på hvor mange jeg har når dem i rugemaskinen klækker hold da op, men det er jo ikke givet at alle klækker, men det håber jeg  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

  • Gæst
Sv: Smukke fasaner
« Svar #23 Dato: 10 Maj , 2009, 13:38 »
Held og lykke med hver eneste en, Berit!

Og som du også skriver - du sælger jo en del!  :D  Og så blir der jo plads igen!

Jeg er sikker på at de allesammen får det godt så længe de bor hos dig!

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Smukke fasaner
« Svar #24 Dato: 10 Maj , 2009, 14:12 »
Kan man stække sådan nogle fasaner, spørger min bedre halvdel. Han synes nemlig der er noget mere ved fasaner i så flotte farver end mine silkehøns.
Han spørger også om de bider? ::)
Og hvad siger de?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Smukke fasaner
« Svar #25 Dato: 10 Maj , 2009, 14:56 »
Kan man stække sådan nogle fasaner, spørger min bedre halvdel. Han synes nemlig der er noget mere ved fasaner i så flotte farver end mine silkehøns.
Han spørger også om de bider? ::)
Og hvad siger de?

Er han en mand eller en mus?  ;) ::)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Smukke fasaner
« Svar #26 Dato: 10 Maj , 2009, 16:26 »
 ;D ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Smukke fasaner
« Svar #27 Dato: 10 Maj , 2009, 23:48 »
Kan man stække sådan nogle fasaner, spørger min bedre halvdel.

Han spørger også om de bider? ::)
Og hvad siger de?

Man kan godt stække dem. Men hvorfor skulle man gøre det, da de har behov for at flyve op på pind og sove om natten. Hvis de afskæres denne mulighed vil det stresse dem unødig og give andre problemmer.

Voliere til fasaner er foholdsvis lette at lave med det nye Nylon/fiskenet man kam købe i afpassede størrelser. De kræver ingen hus, da det er sjældent at de vil går ind om aftenen.
Derimod er det en god ide med et halvtag der er luket på siderne og med åben forside.

Nogle få af de mere sjældne arter kræver at der er en varmepære der hvor de sider om natten eller de flyttes ind i perioden hvor der er frostvejr.

Jeg har ikke oplevet fasaner der bider endnu. Nogle haner kan være agrasive i forårsperioden og kan i nogle tilfælde finde på at angribe ejeren hvis man kommer for tæt på. Dette er dog sjældent, da de ofte trækker så langt væk som muligt når man kommer ind i volieren.
Det der er vigtigt er at man laver voliere af en passende størrelse.
minimum 8 - 10 kvadretmeter pr. par. Stenhøns, agerhøns, frankoliner og lignede agerhøne agtige fugle kan klare sig med lidt mindre plads. Vagtler kan et enkelt par klare sig med 2-3 kvadratmeter og i korte perioder det halve. Jo mere plads man kan give sine fugle jo bedre.
En tilpas beplantning er også vigtig til fasaner, så hønen kan søge i skjul for hanen hvis den bliver for aktiv i forårs perioden, samt at det giver en vis tryghed resten af året.
Når og hvis hønen kommer med kyllinger er det i de fleste tilfælde nødvendig at fjerne hanen hos fasaner, da de ofte ikke aceptere kyllingerne, modsat agerhøns og vagtler hvor både hane og høne passer kyllingerne.

Omkring de lyde fasaner kommer med, er der meget stor forskeld. Nogle går og småpludre, andre har nogle meget høje kaldelyde, andre siger næsten ingenting. Dette er afhængig af hvilke art det drejer sig om.

Det at opdrætte fasaner er meget spændende da hver art opføre sig vidt forskellig og deres parinsspil ofte er en oplevelse for sig med hver art.

Håber at det giver svar, ellers er i altid velkommen igen.

Jeg har dsv. ikke selv så mange fasaner i øjeblikket, på grund af at jeg ikke kan tilbyde dem den plads mange arter kræver, men har tidligere haft et utal af arter.

Vi har lidt planer om at opdele vores hønsegård i 5 fasanvoliere af passende størrelse, samt at jeg har den store voliere hvor jeg har mulighed for at have 2 par gåede hvis jeg kan finde nogle der vil aceptere hinanden i paringsperioden.

En fasan jeg aldrig har haft men altid har været facineret af er Eliot fasanen. Ørefasaner kunne jeg også godt tænke mig igen da de er meget rolige og tilidfulde, men problemet er at deres kaldelyde er meget høje og vi bor tæt på naboerne, der dog er meget tolerante hvad støj fra mine fugle angår.
De forskellige artsrene jagtfansan arter der findes tiltaler mig også meget, men igen er pladsen et problem.
Har forsøgt at købe jord af en tilstødende landmand uden held. Dette ville ellers give langt større muligheder for at holde flere fasaner arter end det er muligt på nuværede tidspunkt.

   
 
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2009, 09:43 Fra Bjarne Andersen »

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Smukke fasaner
« Svar #28 Dato: 11 Maj , 2009, 09:29 »
Tusind tak, Bjarne.
Hvor er det dejligt med al den viden du kan øse af. :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)