Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må jeg lige prale lidt  (Læst 78034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #15 Dato: 26 April , 2009, 12:57 »
@ Bjarne høns spiser meget gerne flamingo, vil vagtler også gøre det, jeg er lidt nervøs for at de vil gøre det da  mine kasser er kun gravet halvt ned, og det kan jo ikke være sundt for dem  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #16 Dato: 26 April , 2009, 15:57 »
Åh, Marianne!   :-* *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #17 Dato: 26 April , 2009, 20:06 »
Jeg ved ikke om vagtlerne æder flamingo ligesom hønsene gør, da jeg aldrig har haft flamingo hos mine vagtler eller hørt det fra andre.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #18 Dato: 26 April , 2009, 20:18 »
Jeg tror jeg dropper de kasser, og sætter planterne i jorden  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #19 Dato: 26 April , 2009, 21:16 »
Berit, hvis du planter direkte i jorden, skal du jo skifte jorden, for at den ikke bliver udpint.
Indtil videre har mine vagtler ikke rørt kasserne, til gengæld ved jeg nu, at de kan lide nyspirede pragtsnerler, for dem har jeg ingen af længere  ;D
Nu har jeg sat bakken med potter op på et bord, heldigvis var det bare de første, der var kommet op, og der kommer sikkert flere.
De nipper gerne af vinens blade, men kun i nå-højde. Radiserne er der smagt på, men de faldt vist ikke i deres smag  :o
Der er kommet endnu et æg i dag, og de, altså vagtlerne siger de allerkæreste lyde, sådan lidt ufo-agtige og også lidt kurren. En enkelt gang har jeg hørt hanen sige nogle højere lyde.
De spiser og drikker, men putter sig meget hvis vi kommer i nærheden af drivhuset.
Hønsene inspicerede dem i morges, der var tydelig kontakt mellem de to arter, men jeg tror, at noget af det de sagde til hinanden var en slags bandeord og ord som skrid og den slags. Det var helt tydeligt, at de var bevidste om hinanden. :D
Det er svært at finde noget om bobwhite vagtlers adfærd, jeg har søgt højt og lavt på nettet på flere sprog, men det jeg finder er mest om kinesiske vagtler og så om bobwhite vagtlers adfærd i naturen.
Jeg kunne jo godt lide at vide noget mere om deres adfærd i et drivhus.
Jeg har læst, at det er godt for deres fjerdragt at blive våde, og har tænkt på om de vil have godt af en douche en gang i mellem, men nu skal de selvfølgelig have lov til at finde sig til rette først.
Jeg er stadig utrolig glad for mine fine vagtler, og jeg er sikker på at vi nok skal blive fine venner  *l

Hvornår får du dine, Berit?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #20 Dato: 26 April , 2009, 21:39 »
Ja Marianne du har ret med hensyn til jorden, men når de ikke røre dine kasser så vil de nok heller ikke røre mine, jeg har ikke aftalt noget med Bjarne endnu, men jeg må heller skrive til ham for at få en aftale istand, så kan vi hjælpe hinanden, og få hjælp af Bjarne  <E
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #21 Dato: 26 April , 2009, 21:43 »
Ja, det ville være skønt at have dig at sparre med, Berit.
Det er i hvert fald rigtig fine fugle, jeg har fået fra ham  *p
Jeg har forresten fået taget billeder af mit net-patent, dem lægger jeg ind i morgen, jeg skal møde tidligt i morgen, så jeg er på vej i seng  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #22 Dato: 26 April , 2009, 22:00 »
Nedenstående side besvare formentlig mange spørgsmål om Bob Whitevagtlens naturlige levesteder.
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Colinus_virginianus.html&ei=J7r0ScHgOZaUjAf44ujVDA&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q%3Dcolinus%2Bvirginianus%26hl%3Dda%26sa%3DG

Ellers prøv at søge på det latinske navn colinus virginianus. Brug evt. google translater til at oversæte teksten

Der findes mig bekendt ikke nogle artikler om Bob Whitevagtler i drivhus udover den smule jeg har skrevet. Der findes artikler om vagtler generelt i drivhus.

Omkring flamingo kasserne kan man jo sætte noget kraftig sort eller grå plastik omkring hvis de skulle begynde at æde kasserne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #23 Dato: 27 April , 2009, 13:13 »
Jeg elllsskkkeeer de google oversættelser, de er simpelthen SÅ sjove  *g

Nå men jeg må jo hellere lige fortælle lidt om hvordan det går med mine små nye.
De har det stadig fint, og er stadig noget forsigtige, men meget rolige, de spiser og drikker fint, og jeg kan se små fine klatter rundt omkring i drivhuset, så den side af sagen er i orden.
Hønen har en skæg ting med at den rejser fjerene oven på hovedet, som en lille top, det ser rigtig sødt ud, jeg vil prøve og se om jeg kan tage et billede af det.
Jeg vedlægger også lige billeder af mit net-patent og et billede, der viser, hvordan kasserne er gravet ned.
Nettet går op over en lægte, jeg har lagt i kippen, jeg satte bændler på til at binde rundt om lægten, men de er unødvendige

Her ses hvordan bændlerne holder nettet på plads

Her ses hvor dybt jeg (dvs Søren) har gravet kasserne ned:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #24 Dato: 27 April , 2009, 13:19 »
Nu kommer spørge Lene lige på banen.
Kommer åbne lukke mekanismen ikke i karambolage med nettet ?
Hvad har du, dvs Søren  ;), gjort for at ræve sikre drivhuset ?
Hvordan har du løst problemet med net dør eller har du sluse ?

Jeg lå også flad af grin over oversættelsen..... Seksuel vagtel !!! *g

Jeg vil med i vagtel klubben *o
MVH Lene

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #25 Dato: 27 April , 2009, 13:27 »
Google Translater
Ja det er ikke altig Google translater er lige heldig med oversætningen, men det er dog en stor hjælp til ikke sprogkyndige. Det er ofte fagudtryk og ikke almindelige ord det går galt med. Jeg havde dog på et tidspunkt en dialog med en fra Tjekiet. det forgik på Engelsk og via. Google translater. Hun troede at jeg var perfekt til Engelsk, hvad dog ikke er tilfældet, men forstår det til husbehov. Jeg har også nogle gange brugt den til kontakt til Holland og Belgien mm.
Det er nok en fordel for sprogkyndige ikke at brugen den, men det er nu alligevel rart at der er lidt hjælp til vi sproghandikappede. Det har i hvertilfælde udvidet min verden.
Når det kommer til Hollandsk og Belgisk er jeg for længst stået af. Lidt hjerne gymnastik til at sammensætte teksten er jo heller ikke nogen skade til.
Nå men det har ikke noget med vagtler at gøre.
« Senest Redigeret: 27 April , 2009, 13:38 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #26 Dato: 27 April , 2009, 13:38 »
Jeg har lavet nettet, så der er lidt bule midt på, det er rigeligt til gaspatronen i åbne-mekanismen. Det er også derfor jeg har syet bændler på til at binde om gaspatronen.
Mht. syning, har jeg sat et lille stykke bændel på, der hvor jeg har syet, for at forstærke lidt.
Vores drivhus ligger på en plæne, der skråner let, dvs. soklen er under plænehøjde i den ene ende, men i plænehøjde i den anden ende.
Jeg har endnu ikke gjort noget ved rævesikringen, men har tænkt mig at der skal en række herregårdssten rundt langs soklen. Det vil også være praktisk af hensyn til plæneklipningen.
Vi havde forsøg på indbrud i hønsegården sidste år, men efter vi har lagt herregårdssten langs ydersiden, har der ikke været yderligere forsøg.
Indtil videre har jeg ikke noget i døren, den er lukket, men jeg vil se om jeg kan lave en konstruktion med noget net, hvis den skal stå åben, når det bliver varmere. Måske et net, der sidder fast foroven, og så nogle magneter, der vil sætte sig på stålsoklen? Der skal vel også være en liste forneden, der holder nettet nede, men det skal jeg lige tænke lidt mere over.
Der er nogle granris i modsatte ende af døren, og når jeg går ind søger vagtlerne som regel der ind under, de er meget rolige og flakser ikke vildt rundt eller noget.
Jeg har også tænkt på, om man skulle sætte et af de der terrassedør-gardiner (de der med lange plastik-strimler) i døren, for at vagtlerne ikke kommer ud, når man går ind, men jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt.
Det kunne være SÅ sjovt, hvis du også fik vagtler, Lene  *o Berit skal også have, så kan vi udveksle erfaringer m.m. Og vi er jo så heldige, at vi har Bjarne i baghånden  *e
Jeg tror, jeg vil sætte mig lidt over i drivhuset, så jeg kan knytte et venskab  <.
Google:
Citér
Voksne mænd, er forsynet med hvidt facial striber og hals i modsætning til buff farvningen af kvinder og unge.
 *g *g
Men google er da en nyttig hjælp.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #27 Dato: 27 April , 2009, 14:20 »
Marianne kan jeg ikke få et billede af din dør så jeg kan se hvordan du har gjort,  ja nu mangler jeg bare at hente de små jeg har lagt nyt jord og gravet mine kasser ned som du har, tror du de også spiser frøer der bor 2 inde i mit drivhus  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #28 Dato: 27 April , 2009, 14:28 »
Hej
En måde at klare problemet med døren var måske en skydedør indvendig med net i stedet for glas det må kunne købes og gøres for en rimelig sum.
Nogle smalle firkant lister et par små hjul og et par skinner i top og bund.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #29 Dato: 27 April , 2009, 15:11 »
Berit, foreløbig har jeg ikke gjort noget ved døren, det er en alm. skydedør. :D
Jeg ved ikke, hvor store dine frøer er, men jeg tror da ikke de spiser dem.
Jeg glæder mig sådan til at høre, hvordan det kommer til at gå med dine vagtler  8)
Din idé lyder godt, Allan, men vi er ikke særlig handyman-agtige her i huset, jo, altså, hvis det kan laves på en symaskine, kan jeg næsten klare det hele.
Jeg har lidt svært ved at forestille mig hvordan man evt. sætter lister fast i det her drivhus, der er jo bare disse aluminiumprofiler. ???
Jeg har lige siddet derovre en lille stund. De kommer hele tiden med de der lidt kurrende ufo-lyde (R2D2 er det ikke sådan den robot fra Starwars hedder)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk