Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift på mayonaise  (Læst 12247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Opskrift på mayonaise
« Dato: 22 April , 2014, 11:22 »
Jeg bruger nu ikke specielt meget mayonaise og når jeg gør, så køber jeg en økologisk, MEN det er jo egentligt lidt pjattet for jeg har jo masser af æg selv.

Så hvis der er nogen som ligger inde med nogle opskrifter på god mayonaise, så "fat pennen og skriv"

Pft.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #1 Dato: 22 April , 2014, 11:37 »
Jeg bruger denne:
Ingredienser
2 æggeblommer
1 tsk. go' sennep
1 tsk. rødvins-, æblecider-, eller anden eddike
Salt og friskkværnet peber
Ca. 2 dl. rimelig smagsneutral olie
Tilberedning
Æggeblomme, sennep, eddike, salt og peber piskes sammen
Olien tilsættes lidt ad gangen og mayo'en piskes indtil olien er optaget i blandingen.
Bliver mayonnaisne for tyk undervejs piskes der nogle dråber vand eller eddike i
Smag til med salt, peber, sennep og eddike
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline ChristianKj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 11:43 »
Peger op på Helles svar - samme her, med den forskel at jeg har så urimeligt mange valnødder hvert år. Så jeg har altid en masse olie stående med valnøddekerner i. Den olie bruger jeg ofte til mayonaisen. Det smager ganske fremragende. Desuden bruger jeg meget ofte æble, eller rødvinseddike (som jeg altid har stående hjemmelavet) ;)
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 11:47 »
Snup en skål i passende størrelse og placer på en vredet karklud på køkkenbordet. Så står den bedre fast når du skal svinge piskeriset.
I skålen kommer du 2 æggeblommer, et nip salt, et drys hvid peber og 1-2teskefulde citronsaft og en teskefuld dijonsennep. Dette piskes hurtigt sammen. Nu kommer tricket. Mens du pisker løs med den ene hånd tilsætter du madolie (raps eller lignende. Ikke olivenolie, for så bliver mayonnaisen grøn og smager mærkeligt) i en tynd tynd stråle. Lige så stille bliver mayonnaisen tykkere, og når den har den konstistens du mener den skal have stopper du processen. Der skal bruges ca 1 dl olie pr. æggeblomme, men jeg slumper nu bare. Du kan tilsmage med f.eks hvidløg, mere citron,salt eller sennep m.m. Det går nemmest hvis alle ingredienserne har samme temperatur. Jeg har både æg og olie stående ved stuetemperatur, og jeg har ingen problemer. Jeg bruger normalt et almindeligt piskeris, men en håndmixer eller sågar en stavblender kan bruges til formålet.
Hvis mayonnaisen skiller kan man prøve at stoppe med at hælde olie i et øjeblik og piske kraftigt før man fortsætter. Hvis det går helt galt skal man ikke smide sin tynde mayo ud. Man tager 1-2 æggeblommer op i en ny skål og hælder langsomt den tynde skilte mayo i mens man pisker som besat som om det var olie, og så skulle det gerne lykkes i anden ombæring.
Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 12:26 »
 <- Iih, hvor bliver jeg altid lækkersulten, når du skriver om madlavning Henriette  ;D Godt det er frokosttid....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 12:35 »
Blender eller elpisker gør arbejdet nemmere, men giver ikke helt så mange "muller".
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 12:47 »
Det vigtigeste af alt er at bruge ingredienser der alle har stuetemperatur - hvis ikke, risikerer du at din mayo skiller.

I går lavede jeg mayo af 3 nylagte æg, som en skruk lå og gassede ovenpå; det var skønne 35 grader varme blommer jeg stod med i hænderne ;). Ellers er min fremgangsmåde nogenlunde det samme som ovennævnte. Jeg bruger 1 æggeblomme, ½ tsk. dijonsennep, 1 lille spsk. citronsaft, salt og peber og 1,5 dl olie. Sennep og citron rører jeg sammen i en lille kop, og giver et hurtigt "vandbad" i køkkenvasken, så blandingen bliver håndvarm (fordi jeg har sennep og citron i køleskabet). Olien jeg bruger er altid vindruekerneolie. Den er lidt dyrere, men jeg synes, at det giver den bedste smag. Jeg bruger elpiskeren til min mayo, så slipper jeg for sved på panden. Smag evt. mayoen til med paprika, hvidløg eller karry.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #7 Dato: 22 April , 2014, 13:07 »
Uh Tanja, det ser sørme lækkert ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #8 Dato: 22 April , 2014, 13:36 »
Jeg var doven og brugte blender til en egoist portion- en enkelt blomme fra et maranæg + olie og krydderier. Denne gang med et lille fed hvidløg udover salt, sennep og peber rørt med lidt røget laks og kapers. MUMS! Det "køres ned" via salatblade i mit tilfælde pt ( er ikke så gode venner med gluten), denne gang hjertesalat  <.
 Til gæsternes jumfruhummer i morgen prøver jeg med trøffeloliemaiyo og den sædvanlige æblecidereddike...
 Hvis man gerne vil lave skaldyrsret med bønnepasta og krydderurter, men tilsat hvidvin i sovsen/dressingen, skal man så bruge alm. hvidvin el. eddikeform til mayonaisen?
 Jeg er blevet nærmest afhængig af citronsaft, så her serveres det meste med halve, udkernede økocitroner som tilbehør helt fast- kørvel, persille og dild vil jeg helst heller ikke dosere for andre.... en kraftig tildens til overdrivelse mener mange........... ;D

Du er god til det med billederne Tanja  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #9 Dato: 22 April , 2014, 18:47 »
På kvalimad.DK kan man finde metoden med stavblender forklaret med video. Det har virket hver eneste gang for mig, uanset ingrediensernes temperatur.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #10 Dato: 22 April , 2014, 20:58 »
ChristianKj: er det grønne valnødder, du bruger til den olie???

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #11 Dato: 22 April , 2014, 22:41 »
Jeg bruger udover peber salt, sennep og eddike en smule sukker i min mayonnaise. Det kan ikke smages men fremmer smagen af de andre ingredienser. En teske sukker på en blomme. Jeg bruger også meget mere olie som I gør. 2,5 dl per blomme mindst. Hvis der er så meget olie i kan det holde i flere måneder i køleskab så jeg plejer at lave en stor portion ad gange. Friske krydderurter tilsætter jeg først når jeg skal bruge mayoen.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #12 Dato: 23 April , 2014, 17:31 »
Jeg bruger også en del mere olie. Men jeg tror ikke jeg kunne tænke mig at spise det efter flere måneder.
jeg laver højst til 3 dage ad gangen. Det er jo rå æg. I det hele taget vil jeg slet ikke spise æg, der er så gamle, men måske jeg bare er lidt hys.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #13 Dato: 23 April , 2014, 17:44 »
Næ, jeg vil dælme heller ikke spise mayo der er mere end 2-3 dage gammel. Resten får hønsene tilbage igen. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Gårestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Opskrift på mayonaise
« Svar #14 Dato: 13 August , 2014, 22:51 »
Hej jeg bruger en Bamix stavblender.
1 Helt æg
1 spiseske sennep
1 spiseske vineddike
250-300 ml Rapsolie.
lidt citronsaft
salt og peber.
Det hele fyldes bare i på en gang og blendes i 10- 20 Sekunder.
Så har man en fin mayo. /o /o
http://
https://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A