Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen  (Læst 52729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Dato: 31 Marts , 2009, 18:07 »
Jeg vil kort beskrive nogle få arter og ca. retningslinier for priser på de nævnte arter.

Japanske og Franske produktions vagtler.
Hårdfør. 60 - 100 kr. pr. par
En vagtel der er meget lette at have med at gøre. Gør masser af æg, vil ikke selv ruge og ofte ødelæger hanerne hønerne ved konstant paring. Alle naturlige indstinkter udover reproduktion er faktisk bort avlet, Hønerne gør ofte et æg hver 18 time året rundt. Efter et år er hønerne ofte slidt op.


Europæisk vagtel.
Hårdfør 300 - 350 kr. pr. par.
En utrolig lille chamerede vagtel uden det store farvespil. Er ofte lidt svær at få kyllinger af. Tåler godt fugtige omgivelser.

Kinesiske dværgvagtler.
Hårdfør. 100 - 150 kr. pr. par
En produktiv lille vagtel i mange farver. Jeg har 8 forskelige farver gående. Kyllingerne er meget små og smutter uden problemer ud af tråd på 12 x 25 mm.

Harlekin vagtel
Hårdfør. ca. 300 kr. pr. par.
Den vagtel kan godt være lidt ondskabsfuld. Især kyllingerne tåler ikke andre vagelkyllinger samt der kan være problemer hos dem indbyrdes.

Bob White vagtler.
Hårdfør. 200 til 800 kr. pr. par. alt efter farve og art. Nogle farver og vildarter er lidt svære at have med at gøre end Virginia, gul, rød, grå og lemmon
En vagtel der stadig har de naturlige instinkter, hvor både hane og høne passer kyllingerne i fællesskab. Hanerne skader meget sjældent hønerne.

Blå Skælvagtel.
Hårdfør. 450 - 500 kr. pr. par
En forholdsvis ny vagtel i fugleholdet og kan ofte være svær at finde til salg, da der ikke er så mange og der ikke laves så mange kyllinger.

Califonisk topvagtel.
Hårdfør. 3 -400 kr. pr. par.
En utrolig flot vagtel, der dog er noget urolig og opholder sig for det meste oppe i grenværket. Ikke egnet til at gå sammen med mindre fugle.

Hjelm vagtel.
Sart. 15 - 1800 kr. pr. par.
Hanen metalblå med rust-rød top. Hønnen grøn. Spiser frugt og insekter. Kræver frostfri rum om vinteren, samt fugtig bund så tæerne ikke revner og giver adgang til sygdomme

Douglas vagtel.
Sart. 15 - 1800 kr. pr. par
Sjælden og ikke så let at finde. Let til at blive stesset ved håntering.

Toppet Bjergvagtel.
Sart. 15 - 1800 kr.
Er lige så sart og sjældne som Douglas vagtler.

Montasuma vagtel.
Meget sart. ca 4-5000 kr. pr. par
Meget sjælden. Opdræt er sjælden og meget vanskelig.

Det at en vagtel betegnes som hårdfør er ikke ensbetydende med at foderkvaliten er underordnet, men derimod at de er vinter hårdføre og der ikke stilles særlige krav til omgivelserne udover at der ikke må være pløret og meget beskidt hos vagtlerne.  

Hvis man tager Japanske og Franske og til dels også kinesiske dværgvagtler kan man godt have flere høner til en hane. Især ved de Japanske og Franske er det en fordel da hanerne ofte er meget hårde ved hønerne.

Hvad angår de andre arter er det en fordel at have dem i par. Man kan godt have en hane og 2 høner, men man kan risikere at den ene høne stresser den anden så den bukker under. Hvis en af hønerne kommer med kyllinger vil den anden høne ofte hakke disse til døde. Sammenholdet mellem hane og høne om at passe kyllingerne vil formentlig heller ikke fungere optimmalt. I mange tilfælde ruger hanen lige så meget som hønen.

Hos de Blå Skælvagtler og mange af de øvrige store vagtler er det kun tilrådeligt at have dem i hele par. Da fugle af samme køn vil stresse den svageste til den buker under.
Dette hænger sammen med at de i naturen om vinteren samles i store flokke og her tolerede de udemærket hinanden.
Men når vejret begynder at blive mildere, parre de sig ud og ofte med en partner de ikke er i familie med. Hvert par finder et teritorie hvor de under ingen omstændigheder aceptere andre vagtler af samme art.
At de agere sådan skyldes at parret ønsker at teritoriet har en vis størrelse i forhold til føde udbudet så de er sikre på at der er føde nok til både kyllinger og dem selv. I modsat fald vil det være forbundet med tab af kyllinger hos det enkelte par.
« Senest Redigeret: 29 November , 2009, 23:44 Fra Bjarne Andersen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Per Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #1 Dato: 04 April , 2009, 16:52 »
Er Japanske og Franske vagtler det samme som Jumbo vagtler?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #2 Dato: 05 April , 2009, 18:10 »
Den vagtel man kalder jumbo er den Franske vagtel der er en produktions vagtel.

Den Japanske vagtel minder om den Franske vagtel men er lidt mindre. Dette er også en meget produktiv vagtel.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:18 »
Min dejlige kæreste/nabo er fra Californien, og da jeg prøver at narre hende til at holde vagtler, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om den californiske topvagtel. Den bør ikke holdes med mindre fugle; vil det sige, man kan holde den sammen med høns? Hvor stor er sådan en? Hvordan skal dens bur indrettes, hvad spiser den? Fortæl...
"spørge jørgen"
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:23 »
I kan ikke holde vagtler sammen med høns. Desværre  /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2009, 19:12 »
Hvorfor ikke?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2009, 20:29 »
Vi har et par californiske topvagtler. De kommer fra ørkenområder og skal derfor have det ret tørt. De tåler faktisk slet ikke fugt om fødderne. En evt. voliere skal derfor helst være helt elelr delvist overdækket. De kan godt tåle kulde bare de ikke får træk og fugt.

De er ret flyvske, så det skal der være plads til.

Og de spiser (hos os) en blanding af pillefoder pt. det til agerhøns, knust hvede, knust byg og knust majs.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:14 »
Hvis du kikker lidt rundt her på forum omkring pasning af vagtler, vil du se, at Bjarne har skrevet en masse omkring vagtler. Bl.a. beskriver han ved flere lejligheder, at de ikke kan gå sammen med høns. Læs f.eks. her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,743.msg6264.html#msg6264
Du kan også hente en masse viden om diverse vagtler på Bjarnes hjemmeside:
http://www.fjerkrae.dk/vagtler


Link ændret /Finn-admin
« Senest Redigeret: 07 November , 2009, 19:50 Fra Finn Jensen »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:25 »
Tak for svarene... det lyder spændende.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2009, 21:36 »
Vagtler ER spændende.
Mine er så tamme nu, at jeg faktisk tror, jeg kunne kalde dem til mig i det fri. Men det tør jeg selvfølgelig ikke prøve.
Jeg kan endda tage en fremmed med i drivhuset, og de vil spise af vedkommendes hånd.
Jeg kan også ae dem på brystet.
Man bliver meget ydmyg, når to relativt vilde fugle tør have så meget tillid. *p
Spørg endelig videre, hvis du vil vide mere, men kik også i diverse tråde her på forum, der er en masse viden akkumuleret her.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2009, 22:54 »
Citér
Du kan også hente en masse viden om diverse vagtler på Bjarnes hjemmeside:
http://www.sitecenter.dk/vagtler


Til orientering.
Dsv har TDC bestemt at alle hjemmesider hos dem lukker i nær fremtid, så det er et spørgsmål om tid før jeg skal have lavet en ny hjemmeside.
Lidt ærgeligt da rigtig mange har brugt min hjemmeside.
Teksten har jeg gemt, men det kniber lidt med billederne da de skal gemmes hver for sig.

Jeg rettede lige din quote, Bjarne  /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2009, 06:50 Fra Marianne Vedel »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2009, 22:58 »
Der er firmaer der gerne vil flytte hjemmesiden.
http://blog.surftown.dk/cowboy-business/l%C3%B8sning-til-tdc-kunderne/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2010, 13:27 »
Er det også mulig at få vide vægt på disse ulige vagtler? og gerne også samme info om fasanracer :)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline numsesparker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2014, 14:22 »
Hvilke vagtler skal jeg vælge?
De skal i drivhus på ca. 12 kvm.
De skal give æg, og gerne ruge kyllinger, vi vil gerne kunne spise nogen æg også..
De må gerne være rolige (så rolige vagtler nu er hehe)
De skal ikke overvintre i drivhuset, men slagtes og spises, så lidt størrelse er klart at foretrække..

Hilsen Ronja

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2014, 14:38 »
Finn@ En vigtig tilføjelse... Under de rigtige forhold kan den japanske vagtel sagtens udruge og føre kyllinger frem. Dette har jeg selv gjort to år i træk. Den forsøger at nå tre kuld om året. Dog må hanen skilles fra under udrugning, da han forstyrrer hønen, men gerne med net imellem, så de har kontakten. Alderen ville jeg nu også rette til mellem 2 og 3 år :) Måske skulle der under produktionsvagtlen tillige skrives ind, at de tre størrelser kaldes hhv japansk, jumbo og jumbo magnum, men er alle under én kam til produktion.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling