Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.  (Læst 7538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Dato: 23 Marts , 2014, 17:11 »
Hej alle,

jeg og junior har brugt dagen i dag på at fremstille følgende:

Vi har forberedt en udgang så de kan komme på græs, der er dog intet bygget endnu, men det kommer.
Indendørs arealet måler 190*120, og omkring 90 i højden.

Planen er vi skal have vagtler deri. Jeg har været ved at læse lidt op på hold af disse, men synes jeg finder forskellige svar forskellige steder.
For det første kan jeg ikke blive klog på foder. Nogle steder læser jeg valmuefrø, melormer og æggefoder, andre steder læser jeg piller, som til hønsene. Hvad bruger folket herinde?
Jeg har læst mig frem til at sand er at foretrække som bundlag, og så indrette med noget gran og andet. Holder den info stik?
Sidst men ikke mindst, bruger i redekasser til jeres vagtler? Eller bygger de selv rede? Eller afhænger det af arten?

På forhånd tak :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2014, 17:17 »
Alt afhænger af arten, så du må nok præcisere lidt :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2014, 18:00 »
Ja det tænkte jeg nok. Det er en af mine kammeraters far der har nogle jeg kan aftage, kan ikke lige huske hvad de hedder, men jeg vender stærkt tilbage så snart jeg har fået fat på ham!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2014, 18:43 »
Vagtler skal have noget mere proteinholdigt foder end høns. Så hvis du fodrer med piller skal det være piller beregnet til vagtler/fasaner/agerhøns og ikke til høns. Det kan ikke skaffes som øko, så jeg fodrer med øko-startfoder til kyllinger, suppleret med grønt og animalsk protein.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2014, 18:57 »
Pillerne virker for mig at se som det nemmeste alternativt. Ikke at det skal være nemt, men vel ingen grund til at gøre det sværere end højst nødvendigt. O hvilken form fodrer du med animalsk protein? Altså, hvilket produkt?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2014, 19:22 »
Forskelligt.... Mest rester. Fars, fisk, leverpostej, æg. Hvad der nu er...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2014, 19:34 »
Super, så er det jo lige ud af landevejen, de kan vel bare få lidt most æggeblomme. Jeg spiser selv mange æggehvider, og der bliver en del blommer til overs, så det er jo oplagt. Formoder de må få grøntrester fra køkkenet på lige fod med hønsene

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2014, 22:16 »
Mine japanske vagtler ser ud til at trives med hønsefuldfoder, undulat frøblanding, frisk grønt(mælkebøtter o.lign.) og så revne gulerødder, som de er helt vilde med.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2014, 08:12 »
Lige en hurtig tilbagemelding, der er tale om franske vagtler :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2014, 17:58 »
Her er en ganske fin bog om vagtler. Den er på engelsk, men forholdvist letlæst
http://www.amazon.co.uk/Practical-Quail-Keeping-Sarah-Barratt/dp/1847974635
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #10 Dato: 26 Marts , 2014, 20:36 »
Franske produktionsvagtler er det samme som japanske vagtler.. Hvis du søger herinde under japanske vagtler eller drivhusvagtler, kommer der rigtig mange gode tråde frem bla om hold og fodring. Vagtler bruger IKKE redekasser, de er "vilde" fugle og foretrækker urskovsagtige forhold, hvor de kan søge føde i jorden og gemme sig bag små buske samt lave reder under buske eller fx jordbærplanter, som de gør ved at lave en fordybning i jorden. Under de rette forhold KAN de godt selv lave kyllinger, men det hører til sjældenhederne.. Jeg havde selv hhv 2 hold kyllinger det ene år og 3 hold året efter, da jeg holdt vagtler i drivhuset... Den bedste bog er altså trådene her på siden :) :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2014, 05:52 »
Super, tak for indsparkene. Jeg søger videre :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt spørgsmål ang. vagtelhold.
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2014, 08:53 »
PS. Jeg fodrede mine vagtler med en blanding af undulatfrø, kanariefrø, en siskenblanding, æggefoder til burfugle, Grit (bitte små kalkskaller), melorme, masser af bænkebidere, og hvad de ellers selv søgte frem i drivhuset. De elsker også salat og mælkebøtter, men helst hvis de sidder fast i jorden, så de kan rive stikkerne af..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling