Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler ind om natten?  (Læst 7084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Vagtler ind om natten?
« Dato: 09 Marts , 2014, 19:03 »
Hej!

Jeg har købt mig nogle høns, og to søde små vagtler.
Ham jeg købte dem af sagde, at vagtlerne sjældent lagde æg i rugekasserne, men lavede deres egne reder, og nu bliver jeg så lidt i tvivl.

For skal vagtlerne så med ind om aftenen?

Klokken er nu 19.00 og det er kul sort udenfor, 2 af hønsne er gået ind med den 3. samt vagtlerne er stadig ude.

Det er er deres første dag, så den sidste for snart en hjælpende hånd, men skal vagtlerne ligeledes hjælpes ind?

Håber nogen kan være mig behjælpelige :)

Mvh.

Jesper

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 19:11 »
Hvilken art er der tale om?

Jeg har haft en del kinesiske, og de boede ude fra april til september/oktober lidt afhængig af vejret, uden adgang til at komme ind. Deres reder lavede de selv i et hjørne af volieren, som regel under en fyrregren.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2014, 19:15 »
Hej!

Mange tak for hurtgtigt svar!  :D

Jeg ved faktisk ikke hvilken art det er.

Det er sådan en fin fætter her:


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2014, 19:19 »
Det er en japansk vagtel. Jeg har aldrig haft dem selv, men mener ikke der er den store forskel rent pasningsmæssigt ift de kinesiske.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2014, 19:24 »
... Sååå hvad vil du mene? - Et spark i numsen mens det stadig er lidt køligt? :D

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2014, 20:03 »
Nu er de alle kommet indenfor, de var alle sammen faldet i søvn uden for huset, så nu fik de en hjælpende hånd :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2014, 20:37 »
Nu ved jeg ikke helt, hvor meget du ved, om vagtlerne.. Men at have dem sammen med høns er absolut ikke anbefalelsesværdigt. Høns er for det første tamdyr og kan ofte være hårde ved hinanden, specielt dem, der er mindre og desuden en anden art.. Vagtler er ikke tamdyr, de opfører sig som vilde fugle..slipper de først fri, er det næsten 100, at de ikke kan fanges igen. De bliver let skræmte af både lyde og hvad de ser..det gør høns iKKE. Høns og vagtler spiser heller ikke det samme..ihvertfald ikke i størrelsen.. Og deres behov for læ/huse/skjul er SLET ikke det samme. Der findes rigtig mange gode tråde her på siden om hold af vagtler :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2014, 20:39 »
Hønsene skal nok lære at gå ind i deres hus, men vagtler sover i 99 % af tilfældene ikke i noget hus, højst under en græstotter eller en lille busk.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2014, 20:48 »
Hønsene skal nok lære at gå ind i deres hus, men vagtler sover i 99 % af tilfældene ikke i noget hus, højst under en græstotter eller en lille busk.
Hej!

Tak for svar!

Men hvad med om vinteren så? - fryser de ikke?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2014, 20:53 »
De er meget hårdføre...men det kommer helt an på, hvordan man holder dem, altså bur/voliere/drivhus osv..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pooperpotamus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2014, 21:01 »
De er meget hårdføre...men det kommer helt an på, hvordan man holder dem, altså bur/voliere/drivhus osv..

Hej! Mine er i voliere :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2014, 21:07 »
Så kommer det an på selve volieren.. Dækker du siderne af med plexiglas om vinteren? Er de nederste 15 cm en sokkel, som kunne tage noget af trækken? Er der beplantning i bunden af volieren, så de kan søge ly/læ? Osv.. Prøv at søge på ordet vagtler eller japanske vagtler og læs de mange tråder..der er rigtig mange gode tråde :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2014, 16:58 »
Høns og vagtler sammen? - /d

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Vagtler ind om natten?
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2014, 20:50 »
Hey

Har du fået skilt dem ad? :-)