Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkunkød smager af svin  (Læst 18421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #30 Dato: 21 Oktober , 2013, 09:30 »
Jeg vender lige tilbage til mit spørgsmål om, om smagen tænkes som smagen af stald/svinestald. For - hvordan holdes dyrene? Hvis de går og skraber i en pløret gård uden bevoksning og med (naturligt nok) masser af afføring, så kan den smag efter min overbevisning godt gå i kødet. Kan huske første gang jeg købte slagtekyllinger fra en privat, de gik under sådanne forhold i en gammel beskidt hønsegård. Ikke nok med at dyrene stank, da de blev plukket (fordi de var beskidte), så smagte kødet også derefter. Jeg troede det skulle være sådan, og jeg tænkte at høns er nogle grisebasser...

Senere lærte jeg at det ikke behøver være sådan :) Ikke nogen kritik, for jeg ved jo intet om dig og dit dyrehold, siger bare, at det er en mulig grund til smagen :)
Mvh Marianne

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #31 Dato: 22 Oktober , 2013, 07:36 »
Marianne..den vil jeg lige have i tankerne, når jeg skal slagte nu her om ikke så længe..min hønsegård ser nemlig lige nøjagtig sådan ud pga møgvejret, vi har haft :-\:-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #32 Dato: 22 Oktober , 2013, 16:57 »
Jeg har aldrig oplevet, at omgivelserne har haft indflydelse på fjerkræets smag. Jeg har meget sarte smagsløg, og vi har slagtet direkte fra de mudderpøle, det kan give om efteråret.
Det er nok mest et spørgsmål om hygiejnen og rengøringen under slagtningen.
Det er ikke så mange år siden, at de fritgående høns gik på de åbne møddinger, og det kunne ikke smages.