Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkunkød smager af svin  (Læst 18423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #15 Dato: 17 Oktober , 2013, 22:20 »
I Frankrig foder de en del med fiskebenmel, har arbejdet i butik i mange år og har tit mødt kunder der kom med kalkun, kylling og lam der både smagte og lugtede af fisk. Alt kødet kom fra Frankrig og det ophørte butikken med at føre. Dansk og tysk fjerkræ samt lam er noget dyrere men også bedre kvalitet og smag.
De har simpelthen slagtet for hurtigt og ikke fodret med majsmel eller hvede længe nok.

Kan ikke se kylling/kalkun kan smage af svin med mindre kødet er dårligt og derfor stinker.

Kh Lotte

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #16 Dato: 17 Oktober , 2013, 22:59 »
Det er vores erfaring, at foderet har stor indflydelse på smagen af kød.  Vi fik for eks, en fasan fra et opdræt. Der var mindre smag i den end i en 5-ugers kylling.  /d

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #17 Dato: 17 Oktober , 2013, 23:10 »
Ingen tvivl om at foderet kan indvirke på smagen af kødet. Man kan ødelægge alt.

Min påstand er blot at hvede, byg,majs og soyaskrå, (formentlig) ikke er i stand til at vurdere om det skal sætte smag af svin eller kylling, og derfor kan man sagtens fodre svin med hønsepiller eller høns med svinefoder, uden at påvirke/ødelægge smagen af dyrene. Om tilsætning af mineraler og vitaminer er optimal ved en sådan 'krydsfodring' er så et andet spørgsmål.

Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #18 Dato: 18 Oktober , 2013, 19:10 »
Jeg tænker også at det ikke kun er den bismag der kan komme ved f.eks. fisk, hvor man rent faktisk kan smage fisk i eksempelvis æg, men også at
der er vel ikke er tvivl om at korn, soya, majs etc. giver en anden smag end græs, ukrudt og deslige.

Vi synes at  vores fjerkræ smager dejlig og kraftigere end supermarkedets. Kyllingerne smager mere af kylling, ænderne smager mere af and og gæssene mere af gås, det tænker jeg da er fordi de trods alt finder en del af deres føde i ukrudt, græs, dræbersnegle og andre godter og ikke udelukkende lever af korn, majs og tilskudsfoder.

F.eks. synes jeg at vores æg er blevet bedre efter at jeg indførte ærter og majs på menuen og lige pt. kører jeg et lille eksperiment med sort havre :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #19 Dato: 18 Oktober , 2013, 21:15 »
Jeg ville faktisk ogaå gerne fodre med ærter, men ville helst have dem øko..de er en god proteinkilde.. Jeg gav sort havre fra januar og frem og det satte virkelig kick i æglægning :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2013, 12:37 »
Jeg tænker på, om smagen af svin tænkes som smagen af stald?
Mvh Marianne

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #21 Dato: 19 Oktober , 2013, 13:31 »
Før i tiden kunne vi smage på mælken, når køerne skiftede foder. For eks. når de kom på græs. Vi kunne også selv lave tykmælk uden dikkedarer. Smager meget bedre end ymer.
Hvis i har krydderurter i haven eller krydderier, der er ved at falde for datoen, så kan I give dem til hønsene. Det kan smages på æggene, hvis de får nok.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #22 Dato: 19 Oktober , 2013, 13:40 »
Man skal bare lige passe på med fiskemel, det er ikke rart at æg og kød smager af industrifisk. Sidst jeg fik fat i kyllingefoder var der fiskemel i, det fik de andre høns ikke noget af,

Hmm jeg er netop gået over til at fodre med naturfjer fra L&F og der er fiskemel i....Havde slet ikke tænkt over at fiskemelet/smagen kunne sætte sig i æg/kød. Har andre oplevet ændret smag ved fodring med Naturfjer??

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #23 Dato: 19 Oktober , 2013, 16:20 »
Jeg kender ikke produktet, men ved at der er fiskemel i mange produkter. Noget fiskemel skulle efter sigende være behandlet, så fiskelugt/smag er væk.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #24 Dato: 19 Oktober , 2013, 21:26 »
Jeg ville holde mig fra foder tilsat fiskemel.

Jeg elsker at spise fisk, men blødkogt fisk på morgenbordet tiltaler mig bestemt ikke. /3
Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #25 Dato: 19 Oktober , 2013, 21:28 »
Jeg bryder mig ikke engang om fisk der smager af fisk.  :-\
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #26 Dato: 20 Oktober , 2013, 07:34 »
Blødkogt fisk til morgen...hahaha :-):-):-)

Fisk smager faktisk slet ikke af fisk..set er kun, hvis fisk.har ligget for.længe fx ved en fiskehandler.og/ELLER har været frosset, så.smager det af fisk..fy føj!Friske fisk får.vi tit af egen fangst/egen båd..det smager vidunderligt!

Da jeg fodrede med naturfjer smagte æg og dyr nøjagtig ligeså godt som i dag, hvor jeg fodrer med noget andet.. Blot hold øje med melmider i de økologiske produkter fra L og F..det er noget møg at få i fodertønderne!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #27 Dato: 20 Oktober , 2013, 08:15 »
Vi kan så åbenbart se frem til blødkogt hvidløg til morgenmad i nær fremtid  *k  :P

Vi elsker fisk- også de mere kraftigt smagende som mørksej, men dog ikke som morgenmad.....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #28 Dato: 20 Oktober , 2013, 13:17 »
Vi får mindst to produkter hver dag fra havet til vores frokost, og det gør ikke noget hvis vi også får fisk til aften.
Mine æg skal bare være fiskefri.  /o

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #29 Dato: 20 Oktober , 2013, 21:21 »
Da jeg fodrede med naturfjer smagte æg og dyr nøjagtig ligeså godt som i dag, hvor jeg fodrer med noget andet.. Blot hold øje med melmider i de økologiske produkter fra L og F..det er noget møg at få i fodertønderne!!

Tak for oplysningen med smag og melmider! Jeg købte Naturfjer dels for at prøve det men også fordi der var tilbud på det. Men jeg syntes at der er temmelig meget smuld en i deres alm fuldfoder som også har en del smuld men ikke lige så meget som øko foderet.