Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus vagtelklar  (Læst 6700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Drivhus vagtelklar
« Dato: 20 Maj , 2013, 10:38 »
Jeg er ved at klargøre  drivhus, så der kan flytte nogle japanske vagtler ind.
I den forbindelse har jeg en del spørgsmål  ;D
Hvis man vil lave en net skydedør hvordan sættes den så fast ? Jeg vil gerne kunne åbne vores dør på klem, så det ikke kun er enten / eller  <T
Hvad bruger i til mad og vand ? Det skal jo ikke være stort til sådan nogle størrelser !
Vi har fliser i bunden, men jeg regner med at lave et hjørne med planter på gulvet, og lave sandbad og redekasse under reolen. Er det ok ? Eller andre ideer ?  :angel:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2013, 20:32 »
jeg har købt sådan en lille foder automat fra harald nyborg til mine. mener den er på 1l. Vand får de fra en kyllinge vandautomat på 0,5l fra america. Mht netdøren ville jeg hængsle den indvendigt istedet for og lave en skydedør. Jeg kan lige sende en sms med det jeg har til mine. Maden jeg giver dem er kyllingefoder blandet op med vildfuglefrø. Det virker fint, de er allerede begyndt og lægge æg til os  :D  Redekasser tror jeg ikke er nødvendigt da de nærmest "taber" æggene der hvor de nu engang er. Har så læst mig til, at de lægger æg flere forskellige steder for og se hvor de kan ligge i fred og ruge. Så har overvejet og lade nogle æg ligge når de allesamen begynder æglægning
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2013, 09:27 »
Det kommer lidt an på hvilke vagtler man har.

Jeg har japanske vagtler, og de får mad og vand i 1 l/kg tårn fra Harald Nyborg/America.
De japanske skal ikke have redekasser, da de smider æggene rundt omkring. Til gengæld er de rigtig glade for gode gemmesteder. Jeg har grangrene og halm, som de bruger rigtig meget, og for det meste der det der de har lagt æg.

Jeg mener at have hørt at de kinesiske vagtler bruger reder, men dem kender jeg ikke ret godt.

Jeg giver mine japanere FAV-foder (Fasan, Agerhøne, Vagtel) fra Danish agro. Jeg har haft blandet det med kanarieblanding, men det skraber de bare ud på gulvet, så det gør jeg ikke længere.
Jeg giver lidt skaller, til fx kanariefugle, i maden (til at danne æggeskaller af).

Som guf får de agurkeskiver, salatblade, melorme (STORT hit!!, men de må vidst ikke få for mange).

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2013, 23:33 »
Vagtler har det bedst med jordbund og små.planter i hele bunden..så.urskovsagtigt som muligt, så er der gode.chancer for at se selv vil ruge. Jeg havde japanske vagtler i drivhuset i flere år og de lavede gerne en rede under en jordbærplante, blot en fordybning i jorden. Jeg havde også flere kuld kyllinger. Jeg fodrede med en blanding af kyllingestartfoder, kanarieblanding, hampefrø (specielt om vinteren), siskenblanding og andre lækre specialfrø. Hertil melorme, snegleæg og MASSER af bænkebiddere.. Tillige kav jeg grit som til burfugle..20 kr for et kilo, som holdt ca 1 år. Jeg brugte alm potteunderskåle ca 15 cm ø.. En til vand og foder blev smidt på jorden, så
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2013, 23:37 »
..de selv kunne finde det. Når jeg så vandede kom der små spirer i bunden af drivhuset og de blev også spist. Tit har jeg også stilt en urtepotte med et hjemmedyrket salathoved ind..mums :-)
Vi lavede en dør af træramme delt på midten med fluenet og lidt volieretråd de nederste 20 cm, den blev hængslet to steder i den ene side og en skydelås i den anden side, det virkede perfekt!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2013, 07:58 »
Super  :D
Tak for svar til alle.  <E
Jeg vil forsøge mig frem. Indtil videre beholder jeg min flisebund og laver så en ramme i et hjørne hvor de kan have skovbund  *e ( planter og jord) der er masser af gemmesteder for dem. De kan være mellem kasserne og under stole og reol osv , og da jeg altid har hænge petunia i mine kasser sammen med agurk, tomat og peber så er der mulighed for at de kan skjule sig.
Jeg må igang med at lege mini tømrer  *g
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2013, 09:52 »
Husk at vagtler er slemme til at spise og hakke i flamingo som hønsene..og desuden hopper vagtler ekstremt godt og.hopper gerne op på kapilærkasser og æder det, de kan komme til.. også hængeplanter mv ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2013, 11:01 »
Ang bund:
Jeg havde jordbund sidste år, men var så uheldig at mine vagtler blev taget af rotter :'( >:(

Derfor har vi i år lagt fliser i hele bunden af drivhuset, og lavet "kunstige" skjulesteder i stedet.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2013, 12:53 »
Rotter kan komme ind bare der er et lille stykke med jord..hvis de altså vil.. En flisebund er alt for hårdt for vagtler og de har brug for at støvbade, pikke i jorden samt redebygge, som de gør ved i en fordybning i jorden. Jeg har aldrig haft problemer med rotter, men.havde en veninde, der ligeledes blev indvaderet af rotter.. Her 1,5 år senere har hun stadig problemer med rotter.. Der er jo risici ved alt, også når man holder fjerkræ af den ene eller den anden slags..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2013, 19:25 »
Husk at vagtler er slemme til at spise og hakke i flamingo som hønsene..og desuden hopper vagtler ekstremt godt og.hopper gerne op på kapilærkasser og æder det, de kan komme til.. også hængeplanter mv ;-)
Hov hov. Det var jeg så ikke lige klar over  :-[ , at de kunne hoppe op på kapillær kasserne. Nu er jeg ellers ved at lave en ramme til dem. Men ok så må der jo bare en kant på  !s foroven. Og skidt med blomsterne hvis de hakker i dem. De er ikke giftige  8) . Og så kan de jo prikke i jorden når de er deroppe alligevel  /o . Jeg laver sandbad og huler til dem. Vil da forsøge at lave en drømmehybel , men så vi også kan overskue det  :police:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Drivhus vagtelklar
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2013, 21:35 »
Min vagtelhane sidste år stod og galede på plantebordet..jojo, de er enormt gode hoppere og kan også hoppe højere end op på kapilærkassenn ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling