Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Regler vedr. omsætning af fjerkræ og ændring vedr. sygdomme - Januar 2009  (Læst 14922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Der er kommet et par ændringer i forhold til omsætning af fjerkræ og der er sket et par ændring vedrørende nogle anmeldepligtige sygdomme.

Omsætning af fjerkræ
En lempelse i forhold til tidligere. Nu skal du IKKE længere være registreret hos fødevareregionen for at omsætte fjerkræ. MEN du skal stadig skrive ned og gemme i 2 år hvem og hvornår du har solgt til. Tidligere var det 5 år, men altså nu "kun" 2 år. Til gengæld er salg af rugeæg nu også omfattet af reglerne om at føre optegnelser over salg og køb.

Det er stadig forbudt at føre fjerkræ fra en besætning førend der er gået 30 dage efter at der er kommet fugle til besætningen.

Der er kommet en ny regel om mindre rugerier. Det er rugerier, der udruger mindre end 1000 rugeæg årligt. Udrugning af rugeæg udelukkende fra egen produktion er ikke omfattet. Så hvis du ruger for andre skal du nu registreres i  fødevareregionen, æggene skal desinficeres og der skal skrives ned hvor rugeæggene kommer fra og hvor de daggamle kyllinger kommer hen. Disse skal også gemmes i 2 år.

Disse regler er tråd i kraft
Bekendtgørelse om mindre rugerier samt omsætning af hobbyfjerkræ
FVST

Sygdomme
Hønsetyfus er flyttet fra liste 1 til liste 2 og fra liste 3 til liste 4. Flere gange årligt ses udbrud af denne sygdom, og Fødevarestyrelsen vurderer, at det er tilstrækkeligt, at styrelsen bliver orienteret, når sygdommen konstateres. Det betyder at hønsetyfus nu bliver betragtet som langt mindre farlig end før.

Tilbage på listen over liste 1 sygdomme er nu kun Newcastle Disease og fugleinfluenza (aviær influenza)

Dette er primært noget der betyder noget i forhold til hvornår og hvad dyrlæger skal gøre hvis der konstateres eller opstår mistanke om smitsomme sygdomme.
liste over smitsomme sygdomme

Så er der 2 nye bekendtgørelse på vej om fjerkrækolera og infektiøs laryngotracheitis. (de skulle have været trådt i kraft, men er åbenbart forsinket)
 
Nu er ILT og fjerkrækolera blevet anmeldepligtig ved konstatering af sygdom og ikke som tidligere allerede ved mistanke om sygdom. Det betyder, at en besætning ikke sættes under offentligt tilsyn før den er konstateret smittet.
 
Så bliver det også tilladt at vaccinere mod fjerkrækolera uden fødevareregionens tilladelse.
 
Og for hobbybesætninger bliver det tilladt frit at vaccinere mod ILT, mens vaccination af   produktionsbesætninger forudsætter tilladelse fra fødevareregionen.
Udkast til bekendtgørelse om fjerkrækolera
Udkast til bekendtgørelse om ILT

Når de 2 sidstnævnte træder i kraft, bliver linkene ændret
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Gør alle i andre, som der er krævet - altså gemmer navn adr. osv på alle i handler fjerkræ/rugeæg med?

Jeg må da indrømme, at jeg ikke har gjort det, men er det kun mig ???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Nej Søs der må jeg indrømme at det har jeg heller ikke gjort.  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Gør alle i andre, som der er krævet - altså gemmer navn adr. osv på alle i handler fjerkræ/rugeæg med?

Jeg notere altid hvem der køber et dyr af mig, men aldrig æg.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Jeg har sådan en lille grå bog med alles navne i. Men den fungerer mere som en kø da jeg indtil videre har streget dem ud når de har fået deres kyllinger og æg, men det vil jeg da stoppe med nu. ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Gemmer i så også navnene på dem i selv køber af?

Jeg må vist også hellere få lavet en lille bog og bruge fremover.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Jeg har også skrevet ned. Dels så skriver jeg sadan en:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=8
Beholder en side og køber får resten.

Dels så har jeg et regneark, hvor jeg skriver alt ind om køb/salg + klækning og dødsfald osv.

Men æggene er nyt. Også alligevel ikke helt, jeg har noteret nogle køb.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2009, 10:21 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Jeg har printe ud, så må jeg have fat i en bog hvor jeg kan føre ind hvad jeg har solgt og til hvem  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg har en kinabog, hvor det kommer i. Dog har jeg ikke før skrevet ned med rugeæg, men det sker da for fremtiden. Det er til at overkomme.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
jeg bruger de salgspapir, susanne har lagt under download.
har dog ikke gjort det med æg
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Jeg har som Finn en kinabog liggende. Uden på den står der 'Hønselog' og i den noteres alt vedr. rugninger, kyllinger. Når jeg køber nye dyr eller rugeæg notere jeg hvem har jeg købt dem af samt hvornår. Jeg skriver også ned når dyr er døde eller slagtede. Nu har jeg ikke solgt så mange dyr, men jeg da noteret navne og adresser på de mennesker jeg har solgt/foræret dyr til.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Jeg har også i flere år ført liste over købt og solgt og til/af hvem.
Men ikke altid ved rugeæg, men det må jeg også huske ;)
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Jeg maa ogsaa indroomme at jeg heller aldrig har gjort det. Kun hvem jeg selv har kaabt af :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.