Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: due slag i det små  (Læst 18301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
due slag i det små
« Dato: 01 Januar , 2009, 21:27 »
hej alle sammen jeg er ny herinde jeg har lige arvet nogle duer som dog midlertidig går hos en ven men skal da self have dem hjem de er kun til hygge og hus behov og jeg ville i den sammenheng spørge hvor stor skal deres slag være hvormange m3 pr par når de bliver lukket ud ca 2 timer dagligt
og reder vil i anbefale pr par har i billeder modtager og ser jeg dem gerne til inspiration for mit snarligt kommende byggeri

mvh michael sørensen
godt nytår alle sammen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: due slag i det små
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2009, 21:49 »
Jeg ved ikke noget om duer, men det er der helt sikkert andre herinde der gør, men velkommen til, du skal nok få glæde af at læse med her  <D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: due slag i det små
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2009, 23:10 »
Hej Michael. Jeg indsætter lige et svar som jeg gav til en anden for et par dage siden :


Vi fik duer for enogle måneder siden. Jeg har altid drømt om "duer på bondens tag" - ja altså bybondens.

Vi fik vores duer af nogle bekendte. 12 stk haraf er der indtil nu blevet 4 par.
Indrettede en gammel hetseboks, med lidt siddetrekanter, en lang siddepind og en ret billig og udmærket reol fra America Thisted. Hertil nogle lerskåle med sådan nogle fine filtindlæg. De har nu udruget nogle unger, selvfølgelig oppe i det gamle trug og på gulvet. Mine fine lerskåle, er der kun et par der bruger, men de får unger snart. "Man"plejer at sige, at due tager tre pinde og lægger dem i en trekant, og så skider en rede .. sådan. ;-)
Det er såkaldte månedsduer, og de er hyggelige og dejlige. Den 24 december lukkede vi op fra deres voiliere, som de har kunnet komme ud i indtil nu, og en time senere havde vi duer på taget - en skøn og dejlig følelse. Vi har bygget extra plads med net over til alt vores fjerkræ i tilfælde af influenzatider. Duerne har en voliere.
De må ikke komme ud før de har udruget unger, så risikerer man de flyver tilbage til deres gamle hjem. Når først de er ude kommer de først hjem når det passer dem, altså da jeg går ud fra de skal helt ud i det fri !.
Du må gerne spørge alt det du vil, selv om vi ikke ved vildt meget - det fungerer godt det vi gør ;-)
De har to redepladser hver, så de gamle vokser til, mens de nye udruges.
God Fornøjelse Rie

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2009, 05:44 »
hej rie tak for svarene det er meningen på sigt de skal ud at flyve frit men dog kun når jeg selv er hjemme til at styrre det og prøve at vende dem til ikke at lande på naboerenes tage da jeg ved den ene ikke er meget for at have dem sidene men har lovet at vise tulerence med det jeg har i forvejen selv bygget nogle redder på 60x40x50 lxbxh hvor jeg har sat en hylde ind midt på hvor jeg starter med at lade den gamle hun ruge når så de store unger begynder at gå kommer de ned i bunden af rede med deres rede skål og kan ikke nå op i reden hvor den gamle hun kan gå igang igen

jeg syntes selv det virker smart om det så virker er jo så en anden ting jeg kan se mine duer er kryds med bla strasser luchs og king har du en ide om hvormeget hver enkelt due æder

mvh michael sørensen

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: due slag i det små
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2009, 09:08 »
Hej Michael.
Nej hvor meget de æder ved jeg ikke - men synes ikke de spiser meget. Når de flyver frit spiser de meget ude i naturen. Kender en som har rigtig mange duer, han fodrer dem simpelthen ikke :-). De flyver frit døgnet rundt.
Vi lukker for duerne når de er inde og åbner næste morgen når vi står op.
Rie

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2009, 11:04 »
oki ja der er jo noget om de ffinder en del af deres føde i naturen hvordan er den fordeling du køre med i køn 1/1 ikke sandt eller er det tilfeldigt hvor dan er det med vac når de flyver løs skal de så ikke vac

mvh michael sørensen

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: due slag i det små
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2009, 21:07 »
Hej.

Vi fik 12 store dueunger og har tilsyneladende ihvertfal 4 - 5 par, og hvad de andre gør ved jeg ikke. Jeg kan ikke kønsbestemme dem ihvertfald.
Har hørt at de der er ene, kan finde på at finde en mage et andet sted. Ved ikke om det så typiskt er hannen eller hunnen som bliver "hjemme" .
Vi har fået nogle grimme unger, som når de bliver smukke voksne, også skal leve. Ihvertfald til vi har ca 10 par, og så skal vi have nogle i gryden. Folk virker også ret interesserede i at få duesteg. Især ældre mennesker har erindringer fra de var børn - og de er gode hører man :-)
Rie.

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2009, 21:19 »
hehe ja udvidelse er godt
jeg har selv rodet med brevduer med min x kærstes sviger far men da vi slog op røg kontakten jeg har ikke haft due hjemme da jeg er så uheldig at bo i byen hos mine forældre men jeg har da fået min far lidt med på fjerkræ da han selv havde som barn og derfor fik jeg lov at tage noget af garagen og carporten
ved du om man kan lave et eller andet lukke system til duer hvor de når de er kommet ud kan komme ind men ikke ud

mvh michael sørensen

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: due slag i det små
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2009, 22:16 »
ved du om man kan lave et eller andet lukke system til duer hvor de når de er kommet ud kan komme ind men ikke ud

mvh michael sørensen

Hej Michael

Du kan købe en sputnik hos America-Thisted, det er en udflyvningssluse, med fanggafler.

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=61

Sådan en har du måske set i brug hos de brevduer du har været med i.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2009, 22:22 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #9 Dato: 02 Januar , 2009, 22:45 »
nej desværre han kunne pifte efter dem og så kom de det har jeg en drøm om at mine med tiden skal lære men har tjekket lidt på youtube med sputniker og det virker meget smart så har man da styr på duerne

mvh michael

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: due slag i det små
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2009, 11:11 »
Mine Danziger højtflyvere bruger den og den er effektiv.

Den kan så ikke bruges til Strassere og Kingduer, de er for brede i kroppen.

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2009, 13:49 »
hmm oki mine er mix af luchs king straser modaneser og en anden stor due
de er nok for storre

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #12 Dato: 10 Januar , 2009, 07:00 »
jeg har gået og rodet i det med et rum til duerne og har fået mulighed for at tage en del af min fars værksted og så med udgang gennem et vindue men ville høre det rum jeg får mulighed for at bygge er på 1,5x1,5 meter indtil vidre er det hva jeg lige har hvormange par ville i mene kunne gå i det de kommer jo self ud når jeg kommer fra skole og til det bliver mørkt

mvh michael sørensen

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: due slag i det små
« Svar #13 Dato: 10 Januar , 2009, 07:04 »
Hvis det er kings, så kan du have et par. Max. to hvis de er meget rolige. Men hannerne er ikke søde ved hinanden, hvis pladsen er for trang.
Hilsen Susanne

Offline duen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: due slag i det små
« Svar #14 Dato: 10 Januar , 2009, 07:12 »
det er alm måneds duer
jeg havde overvejet 3 par
hva mener du om det