Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vandkefir...  (Læst 8317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Vandkefir...
« Dato: 18 November , 2011, 17:58 »
Er jeg den eneste herinde der laver vandkefir? og hvis jeg ikke er alene, er der så nogen der har gode ideer til smagsvarianter?

Jeg bruger abrikos eller figner. Har prøvet ingefær uden det ga' noget smag. Og seføli bruger jeg jo saften fra citronerne der har ligget med...

Til de der ikke ved hvad det er:

http://www.fiduusen.dk/?dokument=http://www.fiduusen.dk/andet/vandkefir.html&referrer=http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=vandkefir&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CBsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fiduusen.dk%2Fandet%2Fvandkefir.html&ei=bY7GTra_K63O4QS44P0f&usg=AFQjCNGqeMZsReTvmh1VtUCPhqCVza4k8w

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Vandkefir...
« Svar #1 Dato: 18 November , 2011, 20:19 »
Hvor køber du kefirsvampen henne?
Lyder meget spændende.

Camilla Plum har kefirsvampen med i en af sine programmer "mad der holder" i afsnit 2.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #2 Dato: 18 November , 2011, 20:40 »
Jeg har godt set hun osse er på kefir...og sælger det til 50,- for en skefuld!!!  :o

Kefir er noget der vandrer fra folk til folk og spredes som en surdej. Jeg har været på vognen flere gange i mange år, og har trængt til en pause i ny og næ, for man kan godt blive træt af smagen. Nu er jeg på igen...
Jeg mener faktisk der er et netværk for kefirentusiaster hvor man kan få folk til at sende både kefir til mælk og vand. Kefir til mælk kan fryses, men ikke den til vand efter hvad jeg har lært, så den til mælk er nemmere at gemme til man har lyst igen.

Jeg sender gerne af mit overskud hvis modtager selv betaler porto  ;)

Offline Kirsten Leon

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Vandkefir...
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2012, 14:12 »
Hej
Vil bare lige høre, om du stadig ligger inde med kefir, er vildt interesseret  ;)Vh Kirsten

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2012, 14:18 »
Hej Kirsten! Jeg kan sagtens skaffe det til dig...laver det ikke selv i øjeblikket :)

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Vandkefir...
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2012, 00:23 »
Så man skal hver 14 dag sætte den i gang eller hvorledes? Eller findes der en anden måde at holde svampen i live?

Det lyder jo umiddelbart ganske snedigt jo :)

Kunne godt være fristet til at sætte liv i en gang svamp :)

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Vandkefir...
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2012, 00:51 »
Porto -> vandkefir ? Ja tak ; )

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2012, 07:50 »
Man kan stille den i køleskabet for en periode, hvis man ikke lige vil ha den kørende... men ikke alt for længe. Tror nu nok jeg har haft min i køleskab 14 dage med en skive citron uden den tog voldsomt skade af det. Jeg skiftede vandet engang imellem så den får friskt vand  ;)

Jeg sætter lige min veninde igang med at ta' fra  /o så vender jeg tilbage når hun har samlet nogle skefulde...

Offline Kirsten Leon

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Vandkefir...
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2012, 08:36 »
Hej
Du er da bare en engel ;o) man kan også fryse det ned, men ingen garanti for overlevelse. Prøv at sætte kefir i æblesaft, man får den dejligste milde cider. Vh Kirsten

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2012, 10:40 »
Mælkekefir kan fryses ned, jeg har aldrig hørt om nogen der klarede det med vandkefir...

Når du skriver æblesaft Kirsten, er det så most? eller most fortyndet med vand? Det skal helt sikkert prøves.
Hvis min kefir er glemt et døgn for længe, og blev lidt for kras i det, så er det skønt at fortynde den op med hyldeblomst  /o

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Vandkefir...
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2012, 11:40 »
Okay, så når man får den, så laver man den et par gange i vand for at få et par potioner af den. Smider den ene over i mælk så man altid har noget liggende i fryser og arbejder så med vand svampen så længe man har lyst.

Hvis man så stopper med at holde den i live, så kan man altid tage sin mælke en op, får den til at formere sig (i vand?) - og så ellers gentage ovenstående?

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2012, 12:14 »
Vandkefir og mælkekefir er ikke det samme Jesper, svampen er helt forskellig  ;)

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Vandkefir...
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2012, 12:48 »
Pokkers! - troede lige jeg havde regnet den ud :)

Jamen, så vil jeg passe den som en potteplante der skal have vand 1 gang om ugen :)

karina dj

  • Gæst
Sv: Vandkefir...
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2012, 12:52 »
Hehee... det er sjældent man får lov at opfinde den dybe tallerken  ;D

Offline Kirsten Leon

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Vandkefir...
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2012, 17:13 »
Hej
Det skal være frisk æbelsaft ;o)