Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen  (Læst 52722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #15 Dato: 04 Maj , 2015, 02:01 »
Har først set dit (Metmus) indlæg nu, men som du nok efterhånden ved - så vil det i forhold til rugning+føre kyllinger frem være en dårlig tilføjelse, da det er misvisende/forkert at den japanske vagtel "sagtens" kan det.

I forhold til alderen - så er det ej heller det der står, dvs. der er ikke noget at rette.

I forhold til navngivningen vil det være fint at tilføje de andre navne. Tror faktisk det vil hjælpe en del på den forvirring mange har.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #16 Dato: 10 Maj , 2016, 09:54 »
Jeg har i øvrigt lavet en beskrivelse/sammenligning af Kinesere og Japanere til nystartere - kan ses i min facebookgruppe 'Alt om Vagtler':

https://www.facebook.com/notes/vagtler-alt-om-vagtler/nystartere-og-vagtler-hvilken-slags/1499877306999971

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #17 Dato: 30 Maj , 2016, 17:26 »
Jeg synes godt der kunne stå lidt mere om de forskellige slags, da jeg har svært ved at finde information om dværgvagtler.  :-\ Men det er ikke ret meget jeg har behov for at vide, generelt bare noget om farver og sådan.

Jeg har kinesiske dværgvagtler, så hvorfor ikke skrive lidt info om dem? Det er så ud fra hvad jeg har oplevet, ikke hvad jeg har læst i en eller anden bog.  8)
De er nemme at holde, selv om de er temmelig vilde og blafre overalt. Vi har en tam vagtel, dens instinkter er der stadig, hvilket får den til at flygte fra din hånd og nogen gange prøve at hoppe ud af din hånd, men når først den er oppe, så er den stort set tam. Den kan let blive forskrækket og er det rene sæbe at holde, men ellers er de gode at nulre med. Dog skal man lige huske at de taber fjerene ved håndtering. Derfor bør de ikke blive holdt ret tit, hvis de ikke er tamme. En skræmt fugl vil prøve at vride sig fri, hvilket får den til at tabe fjerene. /d
Jeg aner ikke hvordan det hænger sammen med hensyn til farver, men ved der er mange farver og bl.a. naturfarvede kræ kan variere i lys og mørk. Nogle gange har de mønstre på halsen og andre gange har de ikke. Men begge køn kan få det, så de kan ikke kønsbestemmes på den måde. Dog får naturfarvede haner altid røde fjer, som regel omme bagi og på halen. Der ses også blå fjer og rød brystkasse. Hønerne er bare brune med stribede fjer i siderne og på brystet. Nogle er lysebrune, andre er helt mørke og haner uden rød brystkasse eksistere skam også.
De får omkring 6-11 kyllinger, dog kan de formindskes hvis man er klygtig nok og kan fjerne æggene uden at genere hønen. Kyllingerne er på størrelse med forældrene i løbet af 2 måneder og har fuld fjerdragt efter 1½ måned.
Dværgvagtler med top kan mindste den senere hen, derfor skal du ikke regne med at afkommet til få top. Naturfarvet og sølv er dominerende, og derfor vil der komme lige mange eller lidt flere naturfarvede.
De spiser varieret af tropisk foder, godt med insekter og planter, giv dog ikke for meget, da det kan føre til forstoppelse og gøre den syg (i et par timer).
En hane kan have flere høns, dog ikke nødvendigt, men han kan være temmelig hård, så to ville være en passende mængde damer. DOG kan det opvække uroligheder i rugeperioderne og derfor bør den rugende høne adskilles fra de andre. Det er muligt at have dem gående sammen, men konsekvensen er en blodig slåskamp der kan ende med dødsfald. Dette vil sige, en hane kan i sjældne tilfælde godt gå med en rugende høne og endda deltage i rugningen, men ALDRIG hav to høner gående i sådan en situation, den ene vil slå den anden ihjel.
Når kyllingerne er tilpas gamle nok til at klare sig selv, bør de fjernes fra forældrene, da det ellers kan ende i slåskamp. Du kan i værste tilfælde risikere at miste både forældre fugle og kyllinger.
De bør holdes i drivhus eller højt bur, da de tit flyver højt og kan ende med at brække nakken hvis buret er for lavt. Dette kan undgås ved at hæfte noget blødt fast til loftet, som f.eks. hø.
Af bundmaterialer kan spåner, flis og sand bruges, vær dog opmærksom på at vagtlerne til tider vil spise af bundmaterialet, så det må ikke fore skadeligt for dem (flamingo, plastik, lim m.m) og ikke af en størrelse de kan putte det i næbbet men ikke sluge helt.
Sand og varmelampe bør ikke kombineres, brug spåner!
De kan spise alt lige fra edderkopper og fluer til melorme og biller, så længe det ikke er for stor en mundfuld. Det vil sige, kyllinger mindre end 3 dage gamle, bør ikke få melorme og andre småkralv i samme størrelse. Det kan føre til forstoppelse og overdosis af protein.
Skulle det ske at din vagtel kommer til skade, så isoler den i et bur for sig selv og vent til den er klar til at blive flyttet tilbage, vær dog opmærksom på at det kan koste den livet at komme tilbage igen, grundet stress eller dårligt held (brække nakken f.eks.)
Dværgvagtler kan gå med stort set alle andre slags burfugle, men vær sikker på de ikke kommer til skade, da de vil frygte alt og alle, og derfor altid være nederst i rang. Undulater og høns bør ikke holdet sammen med vagtler.
Ved rugetid er hønen stort set ligeglad med andre fugle, så længe de ikke kommer for tæt på. Skulle det ske at andre fugle forstyrrer hende meget, så flyt den/dem, ikke hønen, da hun så vil gå af reden. Imens hun ruger, bør der heller ikke rodes i buret, laves om på omgivelserne eller komme nye individer til, da det kan stresse og få hende til at gå af reden.

Jeg ved ikke om jeg overhovedet har lov til at skrive det her, men jeg tror det kan hjælpe folk der har brug for at vide noget om dem.  ;)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #18 Dato: 30 Maj , 2016, 23:04 »
Anna Christina Landmark:

Det handler vist bare om at kigge de rigtige steder :-)

Jeg har skrevet om kinesere (sammenlignet med japanere), men også om kinesiske dværgvagtler i drivhus - en guide der indeholder så meget info, at det også kan bruges udover drivhuset. Du finder det på facebook i gruppen 'Alt om Vagtler':

https://www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

Der er så meget, af det du skriver, der ikke er rigtigt, at det bliver for omfangsrigt at komme ind på her, men du skal være velkommen til at joine gruppen og derved lære mere om kinesere.

Offline Alice Rasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #19 Dato: 05 Marts , 2022, 09:47 »
Hej..

jeg kan ikke blive klog på hvilken type vagtler jeg skal vælge.. de skal gå i et stort drivhus,så ville gerne have 2-3 stykker eller måske flere. vil gerne have kyllinger, fik at vide jumbo vagtler ikke kan tåle at gå i drivhus da det bliver for varmt til dem ?? og at de heller ikke er så gode til at ruge. de vagtler man ser i dyrehandler, hvad er det for nogen ? de går da altid flere sammen, men det er måske bare dårlig pasning ?

Alice

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #20 Dato: 05 Marts , 2022, 11:47 »
Jeg ved at nogle holder kinesiske dværgvagtler i drivhuset
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Beskrivelse af vagtelarter iflg. Bjarne Andersen
« Svar #21 Dato: 08 April , 2022, 21:04 »
Jeg har lige haft vagler i mit Orangeri (50 m2) det gik ikke. Der var 5 til at starte med og de var ikke store. Dog ikke små som kinesiske dværg.
De flagrede helt vildt rundt,åd alt - især husfreden. men det værste var deres uro, når man kom ind til dem.