Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler rugning hvordan?  (Læst 9749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline annekbrietzke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Vagtler rugning hvordan?
« Dato: 12 April , 2012, 11:54 »
vi har nu fået 1,3 japanske vagtler og nøøøj hvor er de fine :-)

men efter lang tids søgen og gennemlæsning her på forum har jeg stadig nogle spørgsmål omkring vagtlernes formering.

vi får ca 2 æg om dagen lige pt
hvordan kan jeg se at en hun er klar til at ruge bliver hun "skruk"
skal jeg bare lade æggene ligge i drivhuset eller hvordan?
en gæv kvinde på 23 år som elsker natur, have, høns og børn :-)

om 14  dage flytter der 1,5 sølvfarvede Kochin høns ind :-D

jeg har en fantastisk kæreste Jesper på 43 som har 2 skønne piger og så har jeg selv min datter Emilie på 3 så vores familie består af
mig
Jesper
Emma på 9
Nanna på 9

Emilie på 3
 

og vores skøre Hellig Birmaer CoCo og Eddie
vores 2 dværgvædder Kaniner Muffin og Simba
marsvinet piv
og vores Vestgötaspids hund Gimli

livet er herligt :-)

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2012, 11:59 »
Det er yderst sjælden at Japanske vagtler begynder at ruge selv. Så hvis du vil have kyllinger er det bedre at samle æggene og ruge dem i rugemaskine.

Offline annekbrietzke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 12:01 »
øv bøv...sådan har jeg ikke lige :-(

men hvis de nu alligevel beslutter sig for at gøre det?
hvordan ser man det så?
en gæv kvinde på 23 år som elsker natur, have, høns og børn :-)

om 14  dage flytter der 1,5 sølvfarvede Kochin høns ind :-D

jeg har en fantastisk kæreste Jesper på 43 som har 2 skønne piger og så har jeg selv min datter Emilie på 3 så vores familie består af
mig
Jesper
Emma på 9
Nanna på 9

Emilie på 3
 

og vores skøre Hellig Birmaer CoCo og Eddie
vores 2 dværgvædder Kaniner Muffin og Simba
marsvinet piv
og vores Vestgötaspids hund Gimli

livet er herligt :-)

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #3 Dato: 12 April , 2012, 12:45 »
Så skal du prøve at have fat i nogle plastik æg. Så vil den måske på et tidspunkt lægge sig til at ruge på dem. Men chancerne er ikke så store ved Japanske.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #4 Dato: 12 April , 2012, 15:47 »
Japanske vagtler kan meget nemt ruge af sig selv under de rigtige forhold!!! Det er vigtigt, at der er bundvegetation og at den er tæt, evt forskellige græsser samt jordbærplanter. Lad æggene ligge, de samler selv sammen det rigtige sted, når de bliver skruk. De forsøger normalt at nå 3 kuld om året. Når du har fået én eller flere, der vil ruge, så KAN det være, at det er nødvendigt at bure farmand inde.. Min veninde havde dog held med en hane, der nærmest hjalp til med rugningen..min egen var for hård ved damerne OGSÅ den der lå på rede og måtte derfor bures inde.. Både min veninde og jeg hávde 2 hold naturudrugede kyllinger i hver vores drivhuse i sommers  /o

Tjek evt øvrige tråde om vagtler herinde..ellers spørg gerne, det er højst ladesiggøreligt  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #5 Dato: 12 April , 2012, 16:40 »
Japanske vagtler kan meget nemt ruge af sig selv under de rigtige forhold!!! Det er vigtigt, at der er bundvegetation og at den er tæt, evt forskellige græsser samt jordbærplanter. Lad æggene ligge, de samler selv sammen det rigtige sted, når de bliver skruk. De forsøger normalt at nå 3 kuld om året. Når du har fået én eller flere, der vil ruge, så KAN det være, at det er nødvendigt at bure farmand inde.. Min veninde havde dog held med en hane, der nærmest hjalp til med rugningen..min egen var for hård ved damerne OGSÅ den der lå på rede og måtte derfor bures inde.. Både min veninde og jeg hávde 2 hold naturudrugede kyllinger i hver vores drivhuse i sommers  /o

Tjek evt øvrige tråde om vagtler herinde..ellers spørg gerne, det er højst ladesiggøreligt  ;)

Mon ikke det er Kinesiske vagtler du Har ?.

Offline annekbrietzke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #6 Dato: 12 April , 2012, 21:55 »
Japanske vagtler kan meget nemt ruge af sig selv under de rigtige forhold!!! Det er vigtigt, at der er bundvegetation og at den er tæt, evt forskellige græsser samt jordbærplanter. Lad æggene ligge, de samler selv sammen det rigtige sted, når de bliver skruk. De forsøger normalt at nå 3 kuld om året. Når du har fået én eller flere, der vil ruge, så KAN det være, at det er nødvendigt at bure farmand inde.. Min veninde havde dog held med en hane, der nærmest hjalp til med rugningen..min egen var for hård ved damerne OGSÅ den der lå på rede og måtte derfor bures inde.. Både min veninde og jeg hávde 2 hold naturudrugede kyllinger i hver vores drivhuse i sommers  /o

Tjek evt øvrige tråde om vagtler herinde..ellers spørg gerne, det er højst ladesiggøreligt  ;)

jamen det lyder da posotivt :-D men kan man se på en vagtel høne at hun er skruk eller er det bare at vente og se? lige nu er der desværre ikke så meget grønt i drivhuset men de har massere af gemme/hygge steder og så er vores vagtler ufattelige tamme har aldrig prøvet noget lignene idag sad jeg i drivhuset og nød en kop kaffe da den ene høne fløj op på min lår og ville nusses WOW. men hyggeligt var det :-D

en gæv kvinde på 23 år som elsker natur, have, høns og børn :-)

om 14  dage flytter der 1,5 sølvfarvede Kochin høns ind :-D

jeg har en fantastisk kæreste Jesper på 43 som har 2 skønne piger og så har jeg selv min datter Emilie på 3 så vores familie består af
mig
Jesper
Emma på 9
Nanna på 9

Emilie på 3
 

og vores skøre Hellig Birmaer CoCo og Eddie
vores 2 dværgvædder Kaniner Muffin og Simba
marsvinet piv
og vores Vestgötaspids hund Gimli

livet er herligt :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #7 Dato: 13 April , 2012, 09:35 »
Ud og find store græstuer og begynd at plant derude.. Evt tag på planteskole, men det kan blive pænt dyrt. De bliver aldrig helt skruk på samme måde som høns. De har stadig sådan noget vildfugl i sig og kan springe af reden når som helst, hvis der er fare eller lignende.. det ene år hoppede min af og for rundt i drivhuset og der gik mindst 3 timer inden den faldt til ro og returnere til reden. Der kom noget ud af alle 15 æg!! Der er altså ikke noget kendetegn eller lignende, som du kan kigge efter.. Lad æggene ligge, de begynder enten at samle dem sammen eller lægge alle æg i én rede. Men grønne gemmesteder i form af græs, jordbærplanter, øvrige planter og gran er altså alfa omega ;)  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Skøttrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2012, 09:54 »
Hejsa!
Jeg er helt ny i denne "vagtle verden" og læser med glæde disse spørgsmål og råd. Jeg har rigtig meget tørt græs i det ene hjørne af drivhuset, der har mine japanske vagler samlet 11 æg i den fordybning i jorden. Når de lægger på æggene - og ikke render forvildet runde - så trækker de de tørre græsstrå over sig, så de bliver helt gemt og d et er jo gratis. Er godt nok spændt på om der kommer noget ud af æggene ;)
Mette Skøttrup
Helt ny i denne verden;-)
1,3 japanske vagtler

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2012, 18:17 »
Hej Mette.. Det lyder som om dine vagtler har fuldstændig styr på det :-)Så er det kun at håbe, at de lægger sig, og du skal blot være opmærksom på, om hanen forstyrrer den liggende :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2012, 19:11 »
Jeg vil sige at, hvis man skal se om en høne bliver "skruk", skal man bare holde øje med hvor de lægger æggene. Hvis de lægger ved et skjul, kan man bare vente og se, men hvis de når at samle 15 æg, uden der er en der lægger sig, ville jeg fjerne de ældste æg hver dag, så der ca er 7-10 stykker. Jeg har selv en japansk høne som også gerne vil ruge selv. Hun lægger sine æg bag ved nogle gran grene og når hun begynder at samle dem, så kan jeg se at hun skal til at lægge sig.

hvis æggene lægger hulter til pulter, kan de være at høne eller hanen, vil samle dem et sikkert sted, så kan man næsten være sikker på at de vil ruge. :D

Det er i hvert fald min erfaring, håber det hjælper lidt :P

Hilsen Emil
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Mette Skøttrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2012, 21:47 »
Hej Mettemus og Emil!!
Tusind tak for jeres meget fine svar :D
I dag har hønen desværre valgt ikke at ruge på æggene. Måske for at kokken "jagter" hende :o Men nu må jeg holde øje de næste dage og se hvad der sker. Ved I hvor lang ruge tiden er?? ca 16 dage eller??
Mange hilsner fra Mette
Mette Skøttrup
Helt ny i denne verden;-)
1,3 japanske vagtler

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2012, 22:19 »
Det tager 18 dage, nogle gange 17, men regn med 18! Min vagtelhøne lagde 15 æg i drivhuset sidste år i 30 graders varme over de der ca 15 dage. Der kom kyllinger ud af alle, så du behøver ikke at fjerne de gamle æg, med mindre at der efterhånden ligger 25 ude ved dem, for dem kan den lille høne ihvertfald IKKE ligge på :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Skøttrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2012, 22:47 »
Hold da op, det lyder da helt utroligt ;) Måsk skal jeg sende kokken på ferie i 14 dages tid:-)
Mette Skøttrup
Helt ny i denne verden;-)
1,3 japanske vagtler

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler rugning hvordan?
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2012, 13:49 »
Hvis han har andre damer at fornøje sig med, så burde det gå. du kan sagtens vente til hønen har lagt sig og SÅ se, hvordan hanen er overfor den liggende.. Erhan strid og lader hende ikke ligge, ja så er det 3 uger marsvin bur, men stadig så de kan se og høre hinanden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling