Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blomsterhane i Stegeso  (Læst 10668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Blomsterhane i Stegeso
« Dato: 27 November , 2011, 18:34 »
Jeg har tidligere skrevet en lille historie om slagtningen af denne hane og her er en lille fortsættelse:

Hanen lod jeg hænge et par døgn under udhænget på stråtaget - Fuldstændig som jeg ville have gjort det med en fasan.

Forinden havde jeg renset den ud og den har så hængt "nøgen" i en plastikpose. Efterfølgende har den ligget i 3 dage i bunde af mit køleskab, hvor der er nul grader.

Det var en stor hane, så jeg skar lårene af, så skroget kunne ligge i stegesoen med lårene ved siden af.

Så skar jeg et stort løg i både sammen med et helt kinesisk hvidløg - de er jo ret store - Ned i soen.

Så sorterede jeg beholdningen af tomater og valgte ca. 20 fuldmodne cherrytomater som jeg skar i 4/4 - ned i soen.

Hentede en stor kvist gammeldags frisk timian - ned i soen.

En halv rød frisk chili skåret i tern og med kerner - ned i soen.

En stor håndfuld hjemmesamlede sorte trompetsvampe - Ned i soen.

En halv squash blev skåret i tern - Ned i soen.

En strøget spisekefuld Læsøsalt - Ned i soen.

En hel flaske god rødvin, der her var en sammenstikning af 3 forskellige gode rødvine fra gæster dagen før.

Og så ind i min SMEG-ovn ved 225 grader i en hel time, hvorefter jeg slukkede for ovnen og gik i seng.

Med andre ord stod soen med hanen hele natten i en ovn, hvor temeratuern langsomt sænkede sig til stuetemperatur.

Næste morgen tog jeg soen ud - Åbnede den IKKE, men satte den direkte ind i bunden af mit køleskab.

Der har den så stået og trukket i et døgn, hvorefter jeg tog den ud og kiggede til dyret.

Kødet var så mørt, at det kunne løsnes med en gaffel selvom hanen var kold og hele soen var fyldt med den lækreste gelé.

Jeg satte soen ind i en kold ovn sat til 150 grader og lod den stå der i næsten en time.

Så tog jeg soen ud og havde sat en gryde i vasken, så jeg kunne hælde al skyen fra.

Hanen blev taget op og alt kødet var meget nemt at få taget fra benene - Ønskebenet blev lagt til tørre.

Saucen blev nu kogt op og tilsat en kvart flaske hjemmelavet rødvinseddike - Dvs en god rødvin tilsat balsamico og stillet til side i en måned.

Smagt til og jævnet med Maizena, men ikke mere, end at den er forberedt til nudler - ikke noget med fløde og andre mælkeprodukter !

Grøntsagerne tilbage i saucen sammen med hanenstykkerne og så forsigtig varme indtil kogepunktet, hvorefter gryden stilles på bordet.

I mellemtiden har jeg kogt 300 gram Bauern Spätzle, der er en tysk æggenuddel særlig egnet til vildtretter.

De skal koge godt 10 minutter og så op i et dørslag og så på tallerkenen.

En stor skefuld Coq Au Vin hældes over nudlerne og så kommer englene ind af vinduet


Bon appetit
« Senest Redigeret: 27 November , 2011, 18:39 Fra Sylvester »
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #1 Dato: 27 November , 2011, 19:36 »
Nøj, hvor lyder det godt   /o

Kombinationen hane, rødvin og trompetsvampe - Mums!  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #2 Dato: 27 November , 2011, 19:44 »
Ja lyder lækkert, men jeg forstår simpelthen ikke al jeres modning.  ???

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21676.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #3 Dato: 27 November , 2011, 20:01 »
Næ, jeg modner heller ikke, og mit fjerkræ er da altid mørt. Min overbevisning er at det er tilberedningsmetoden og ikke mørningen der er det vigtigste.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #4 Dato: 27 November , 2011, 21:08 »
Modning?

Jamen I har da sikkert fuldstændig ret !

men når man nu er single ikke ikke lige står og skal have huset fyldt med gæster og fryseren i øvrigt er fyldt op, så handler det ret meget om, at holde hanen i en spisetilstand, så længe som muligt.

Og ja, det er da nærliggende for en jæger som mig, at modne kødet en smule, men jeg er helt enig i, at hanen helt sikkert havde været lige så lækker uden modning.

Så jeg beklager, hvis jeg har lagt op til en kompleksitet, der ikke er nødvendig, men jeg havde blot lyst til at beskrive et dejligt forløb, hvor jeg tilberedte og serverede min første hjemmeslagtede hane for mine fødselsdagsgæster.

Sylvester
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #5 Dato: 27 November , 2011, 21:11 »
Du har bestemt ikke lagt op til noget kompleks, for der er mange som modner deres tamfjerkræ. Men jeg gør nu ikke og få dem møre alligevel.

Og man har jo lov til at gøre hvad man finder bedst, ihvertfald endnu er det da lovligt at slagte og spise sit eget fjerkræ. ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #6 Dato: 27 November , 2011, 21:15 »
sylvester
det vigtigste er at den fylder munden med velbehag /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #7 Dato: 27 November , 2011, 21:18 »
Det lyder super lækkert!! Og jeg modner altid mine haner ;D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #8 Dato: 27 November , 2011, 21:28 »
Ihhh altså, nu blev jeg sulten ::) Må lige en lille tur i køkkenet /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #9 Dato: 27 November , 2011, 21:47 »
Apropos modning !

Jeg er nok ikke den eneste, der somme tider lokkes af supermarkedernes til tider uimodståelige tilbud på hele vakuumpakkede oksehøjreb ?

Jeg tænker her på en hel side, der typisk vejer 3 til 5 kilo.

Men jeg er lige så tit blevet skuffet over kvaliteten og det uanset om det har været Tysk, Irsk eller Dansk oksekød - Det argentinske undtaget.

For ofte har jeg siddet med gæster, der har bedt om en skarpere kniv, fordi kødet ikke var som en mørt oksemørbrad. Dansken vil jo helst kunne tygge kødet med øjenbrynene!

Jeg jeg kan nu meget bedre li' et stykkke højrebmed bid i, fordi det har fedtmarmoreringen og dermed en langt bedre smag af okse, der godt nok blot er en ko.

Det har også generet mig igen og igen, at disse hele højrebssider er så fyldt med "vand", at når jeg steger skårne bøffer, så er væskemængden i kødet så stort, at der skal megen varme til, for at undgå, at det i det i stedet bliver til en form for en kogning af bøffen og jeg har trods alt et halvprofessionelt komfur med stor energi.

Jeg går ud fra, at jeg ikke er den eneste, der har oplevet at stå med stegning af bøffer, hvor safterne trækker ud i en sådan grad, at kun store og buldrende gasblus kan hamle op med væskemængden.

Så hvad gør man, når man ikke har et kølehus til modning af kød?

Jeg købte en hel højrebsfillet i Irma til halv pris - Det vil sige til under 100 kroner kiloet og det er for mig en ret god købspris.

Kødet står til at være Tysk og fra mine mange ture i bil op og ned igennem Tyskland, er jeg overbevist om, at der er tale om sortbroget Kød/malkekvæg og det er vel ikke det værste, man kan købe?

Så satte jeg en solid krog i "dyret" og hængte det op under stråtaget imens jeg langsomt trak plastikken af filetten.

Straks væltede safterne ned langs siden og et tryk med to fingre midt over kødet fortalte mig, at der var store saftmængder - også denne gang!

Jeg lod den hænge et par timer og så jævnligt efter om der skulle være et par efternølere af spyfluer, der gik til angreb, men heldigvis ikke.

Da drypperiet holdt op, tog jeg "dyret" ind på køkkenbordet og svøbte det ind i et stort viskestykke som jeg omhyggelig lukkede tæt til kødet med 5 - 6 store kødnåle, så spyfluer ikke havde direkte adgang.

Så kom "dyret" tilbage på krogen under stråtaget.

Og nu kommer så klimaksen !

"Dyret" hang der i hele sidste uge og hver dag, morgen og aften stak jeg min store næse dybt ind i viskestykket og vurderede om jeg kunne li' lugten i bageriet?

Og det blev bare ved med at være en god duft af oksekød!

Og så i aftes, skar jeg to bøffer på hver 300 gram og der var ikke skyggen af overflødige safter og duften var som havde jeg betalt 300 kroner kiloet hos en gammeldags slagter.

Friskpresset vidløg og frikskværnet pebber skulle der til, og så en stille blanding af smør og olivenolie på panden.

Se nu kunne jeg tydeligt mærke på bøfferne, hvor langt processen var, så de kom af på det rigtige tidspunkt og blev hver især saltet en smule og pakkket ind i staniol.

Der lå de så i et kvarter, imens tilbehøret blev gjort færdigt.

Og igen tog englene turen fra landbykirken 700 meter borte og ind af mit vindue.

Processen kan anbefales på det varmeste og vil blive gentaget her i huset

Bon Appetit
Sylvester


1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #10 Dato: 27 November , 2011, 21:56 »
herovre er det ofte et problem at de små slagterier ikk vil ha dyrene hængende de 18 dage de min skal for at blive gode, det er altså ikk normalt det kød du køber i butikkerne har hængt mere en ca 10 dage. :'(

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #11 Dato: 27 November , 2011, 21:58 »
Du burde prøve Galloway kød, det er nok noget af det bedste og mest velsmagende kød, jeg nogensinde har spist. Galloway kød er specielt godt, da fedtmarmoreringen ikke ligger i sådanne "fedtpuder" som normalt oksekød normalt gør.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #12 Dato: 27 November , 2011, 22:01 »
Det lyder spændende, men er prisen under 100 kroner kiloet, så jeg kan tillade mig at købe det og stadig se min økonomi i øjnene !

Sylvester
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #13 Dato: 27 November , 2011, 22:47 »
herovre er det ofte et problem at de små slagterier ikk vil ha dyrene hængende de 18 dage de min skal for at blive gode, det er altså ikk normalt det kød du køber i butikkerne har hængt mere en ca 10 dage. :'(

Du burde prøve Galloway kød, det er nok noget af det bedste og mest velsmagende kød, jeg nogensinde har spist. Galloway kød er specielt godt, da fedtmarmoreringen ikke ligger i sådanne "fedtpuder" som normalt oksekød normalt gør.

Spændende.

Jeg har lidt kødkvæg (Aberdeen Angus). Lige startet op. Min nabo som har haft Hereford i flere år fortæller mig at slagtet kvæg skal hænge min 21 dage.

Jeg tror lidt på, at selv det bedste dyr, kan man ødelægge kødet på, hvis det ikke får lov at hænge den rigtige tid.

Så jeg tror jeg vil undlade at fremhæve den ene race frem for den anden, men blot konstatere at bearbejdningen er meget afgørende for kvaliteten.

@ Sylvester
At indtage et af dine her beskrevne måltider lyder jo næsten som at komme i paradis.  :)

Mvh
Erik Andersen

Offline Sylvester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
  • Hans & Saxo
Sv: Blomsterhane i Stegeso
« Svar #14 Dato: 27 November , 2011, 22:54 »
Tak Erik, for dine venlige ord !

Måske vi skulle tage initiativet til en gastronomisk fjærkræsklub med mulighed for at få en lille fjer på?

Sylvester
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave