Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den bedste Mortens And  (Læst 7287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Den bedste Mortens And
« Dato: 28 Oktober , 2011, 17:12 »
Sad lige og kikkede i den nye Imerco avis. kan se de har en stor størrelse Rømertopf - 5 kg. Hvordan laver man en and i sådan en fætter.. og er det godt med andesteg i en Rømertopf?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

bly viol

  • Gæst
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:16 »
jeg ved det ik . men har anden der passer i  ;D griner . enda indtil flere /o /o

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:23 »
Jeg har aldrig forstået traditionen med mortens and. Traditionen er opstået fordi en flok gæs skræppede op, da Morten Bisp gemte sig for ikke at blive udnævnt til biskop.

Derefter opstod der en tradition, hvor man én gang om året fik gåsesteg, for at mindes denne begivenhed.


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:29 »
Skide ligemeget med traditionen.... det har skabt en anledning til at at smovse sig i and eller gås... så må de for min skyld kalde det hvad de vil :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:50 »
I svarer ikke på det jeg spørger om ;D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:57 »
Det er fordi min römertof stadig står urørt hen :D Jeg ville ikke putte anden i den, men det er kun fordi jeg elsker min andesteg som den er og det skal der ikke laves om på ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2011, 19:05 »
Ja..sådan tænker jeg også lige netop. Det skal helst være som det plejer :D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2011, 19:16 »
umidelbart vil jeg mene at enhver form for steg vil blive god og lækker i en römertopf... hvis man huske at lægge væske ved og grøntsager ogogog... men da en stegepose i mit tilfælde er mindst lige så god, ja så har jeg ikke nogen römertopf...;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2011, 21:54 »
Stegepose  :) meget nemmere - og billigere
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:29 »
Den skal nok blive saftig og lækker i en stegeso, men hvis man, som jeg  ;D , elsker det sprøde skind så tror jeg ikke at det er en god løsning.
Personligt tror jeg at gåsen Mortens aften er blevet afløst af and fordi de færreste efterhånden gør ret meget ud af denne aften og med mindre man samler en ordentlig flok sultne munde til middag, så skal man jo spise gås 14 dage efter Mortens aften.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:29 »
Hej.

en Rømertopf som vi altså kalder en Stegeso her i huset. Er ikke velegnet til en And da du jo så ikke får det sprøde skind ud af det. Ellers skal du da tage låget af det sidste stykke tid. Brug hellere en bradepande, så kan du jo også bruge fedtet til sovsen til sidst.  ;D

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #11 Dato: 05 November , 2011, 16:12 »
Der står nemlig i anbefalingen at man skal tage låget af til sidst for at få det sprøde skind /o jeg skal lave rigtig mortens and på mandag, jeg har nemlig fået anden af Morten ;D

Men hvordan skal jeg lave den? Jeg har planlagt at lave den i stegeso og langtidsstege den, det er jo en rigtig and ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Den bedste Mortens And
« Svar #12 Dato: 08 November , 2011, 17:28 »
ALT og jeg mener alt, blir lækkert i en stegeso. Og der skal ikke nødvendigvis vædske ved. Sidst jeg lavede kylling i ovn fik den 3 timer ved 150gC i en so. Den sidste ½ time uden låg, og skindet var lækkert sprødt.