Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler suppeinspiration!  (Læst 10620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Mangler suppeinspiration!
« Dato: 04 November , 2011, 14:55 »
Vi laver ofte suppe fordi det passer så godt til vores aktive liv...nemt at lave og mad til mange dage  :D

Når jeg laver kødsuppe, er det somregel af lam, rådyr eller høns. Og så er det en klar suppe med grøntsager, og kødet er seføli pillet af og alt det...

MEN! Findes der dog ikke andre måder at lave suppe på? med kød? Jeg tror egentlig ikke selv jeg bli'r træt af klar suppe, men er bange for gemalen er  :D

Jeg laver nogle gange en fantastisk hønsekødssuppe på kokosmælk og masser af de gode krydderier, så den kender jeg.

Kom meget gerne med gode og enkle foreslag  ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #1 Dato: 04 November , 2011, 15:00 »
Jeg er fuld af grøntsagssupper, men der er jo ikke kød i. Vi spiser kødet ved siden af, hvis vi synes vi trænger. Seneste eksperiment var sellerisuppe (altså knold-), det var vildt godt!

Jeg vil til gengæld gerne have opskriften på din hønsekødssuppe på kokosmælk, hvis du gider skrive den :-*
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #2 Dato: 04 November , 2011, 15:03 »
Ja grøntsagsupper er jeg osse nogenlunde go til... men det er jo for at få brugt de der mærkelige stykker kød man står med. Halsen af et rådyr fx.

Det er straks værre med den kokossuppe Tanja, for det er på gefühl den bli'r rodet sammen. Men jeg skal nok prøve at skrive de nogenlunde ingredienser ned. Den kommer lidt senere  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #3 Dato: 04 November , 2011, 15:10 »
Hmm...kender faktisk ingen gode supper med kød i, men hos os spiser vi ret meget vildt, så hvis du vil af med opskrifter på klare supper, som du laver på vildt, vil jeg da meget gerne tage imod ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #4 Dato: 04 November , 2011, 15:20 »
Mine ynglingssupper:
Kartoffelsuppe m/Bacon drys
Blomkålssuppe m/Bacon drys
Tomatsuppe godt med hvidløg og hjemmelavede kødboller
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #5 Dato: 04 November , 2011, 15:26 »
Du kunne prøve med en grønkål suppe eller kørvel suppe måske en gullash suppe
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

karina dj

  • Gæst
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #6 Dato: 04 November , 2011, 16:45 »
Altså suppe på vildt laver jeg nøjagtig som på lam som på okse  ;) Det er derfor det bliver lidt kedeligt  ;) Der er kun de grønne krydderier at veksle med...

Grønkål/kørvelsuppe  ??? Allan mener du at jeg koger kødet og bruger suppen til jævning så det bli'r en suppe a la grønlangkål, eller ville du koge grønkålen med kødet så det bli'r en klar suppe?
Har tænkt gullashsuppe...må søge lidt på det  ;)


Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #7 Dato: 04 November , 2011, 16:51 »
karry suppe med kylling :-) mums
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #8 Dato: 04 November , 2011, 16:59 »
Du kan gemme dine kødstykker med lidt af suppen og lave tarteletfyld, høns i asparges, frikasse, oksekød med peberrodssauce m.m. af det, og så bruge resten (det meste) suppevandet som skøn base til forskellige grøntsagssupper. Aspargessuppe, hvidkålssuppe, kørvelsuppe m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #9 Dato: 04 November , 2011, 17:08 »
Nedenstående opskrift er jeg helt vild med og jeg kunne godt forestille mig at erstatte rejer med kyllingestykker da suppen har en lidt orientalsk smag (og kylling med karry er jo altid godt  ;D )
Man kan fint fylde lidt suppehorn i også hvis man synes den mangler fyld.

2 løg
2 fed hvidløg
50 gr smør
3 spsk karry
1 ds flåede tomater
5 dl bouilion fx grøntsags eller høns
1/4 piskefløde
1 stor dåse ferskner
200 gr rejer
salt

pil og hak løgene.
smelt smøret og svits karry heri.
tilsæt løgene, det må ikke brune.
tilsæt tomater, bouilion og fløde og lad det simrer 15 min.
tilsæt ferskner i tern sammen med lagen og til sidst rejer.
smag til med salt


Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #10 Dato: 04 November , 2011, 18:55 »
Du koger dit kød som du plejer og så tilsætter du hakket grønkål og evt. porre og gulerødder, hvidløg eller hvad du har lyst til,
Den kan spises som en tynd suppe eller du kan purere den det samme med kørvel suppe, nogle jævner den med lidt mel .
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #11 Dato: 05 November , 2011, 08:02 »
Af sted med dig og lån nogle bøger om suppe på bibloteket, eller køb en. Der er mange gode:
http://www.saxo.com/dk/soeg/boeger/tags_supper?keyword=suppe

Her er gullaschsuppe, minestrone, mulligatawny og forskellige thaisupper blandt favoritterne. 

Her er en opskrift på gullaschsuppe:
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekopskrifter/ECE656732/gullaschsuppe/

Min egen simple version af minestrone er: Brun nogle bacontern i en stor gryde, tag baconen op når den er sprød. Skær løg, hvidløg, bladselleri, kartoffel peberfrugt, kål, gulerødder og evt. andre slags grøntsager (eller færre hvis man ikke har det hele) i små stykker og brun det i olie/resten af baconfedtet. Hæld en dåse tomater ved samt 1 liter hønsebouillon og smag til med herbes de provence, salt og peber. Kog 30 min. Tilsæt en dåse bønner og evt. små suppehorn og kog til spaghettien er færdig. Suppen hældes i dybe tallerkener og toppes med bacondrys.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

  • Gæst
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #12 Dato: 05 November , 2011, 08:32 »
Så er det vist på tide jeg lige får skudt ind at vi ikke spiser bacon  :D

Der er mange gode forslag, ingen tvivl  /o ...men jeg mangler nogle der matcher mit ønske om at lave suppe på ureelle stykker kød som hals, ribben, ryg osv.

Man hælder vel ikke fløde i en klar suppe eller  ??? man koger vel heller ikke en suppe på lammehals i kokosmælk, det lyder i hvert fald ikke appetitligt  :D

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #13 Dato: 05 November , 2011, 08:45 »
Bolding  Den suppe du har opskrift på,bliver rirtig tit erstattet med kylling.Den er bare goood.Skær kyllingekødet småt i stedet for rejerne
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mangler suppeinspiration!
« Svar #14 Dato: 05 November , 2011, 10:22 »
Der er mange gode forslag, ingen tvivl  /o ...men jeg mangler nogle der matcher mit ønske om at lave suppe på ureelle stykker kød som hals, ribben, ryg osv.

Hvad med at lave en god kraftig fond af alt det ureelle, og så bruge den bagefter som grundsuppe når du skal lave gullaschsuppe osv.? Jeg har en gammel fransk kogebog og her der opskrifter på "Fonds de cuisine" - Hjemmelavet okse eller hønsekraft i tre variationer. Her skal man bruge okseskanke, okseben, hønserygge og hønsehalse. Hvis du vil have opskrifterne må du sige til :).

Ellers så kan man lave lækre ragouter af alt det ureelle kød, men det er jo ikke ligefrem suppe ;). De er gode til det i Frankrig, hvor man også kan købe masser af ureelle kødstykker i supermarkederne.

Læste lige lidt grundigere i opskriften, der står bl.a. om hønsefonden: ....eller De kan købe en affældig suppehøne, hugge den i stykker, og behandle den som nævnt i opskrifterne... HUGGE DEN I STYKKER?! :o
« Senest Redigeret: 05 November , 2011, 10:29 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"