Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ægstørrelse ved vagtler  (Læst 10360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
ægstørrelse ved vagtler
« Dato: 25 Oktober , 2011, 19:50 »
Jeg ved nærmest intet om vagtler, men synes det kunne være spændende at få nogle til at gå. Hvordan er det med ægstørrelsen, det er jo primært pgr. æggene jeg vil ha vagtler. Ville allerhelst ha jumbo vagtler, men synes de er svære at finde. Der er en i nærheden der har franske vagtler til salg..hvilken forskel er der på franske og jumbo, mht. ægstørrelse og andre ting? Hvor tidligt kan man se forskel på kønnet og hvor gamle er de når æglægningen går igang..?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2011, 20:02 »
Hos de franske vagtler mener jeg at der er et par forskellige størrelser, men med hensyn til ægget skulle der ikke være den vilde forskel.

Kønnet kan du se forskel på efter ca 1½-2 mdr.

Jeg er faktisk ved at være træt af de æg jeg får fra mine japanske vagtler, fordi jeg syntes at der for ofte kommer skal med når jeg slår dem ud. Men så har hønsene heldigvis glæde af dem. Samt svigerfamilen og andre der vil have dem.  :P
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2011, 20:10 »
Tænkte på at de ville se godt ud med hårdkogte vagtleæg i bla. pastasalater..hvor lang tid mon sådan et bette æg skal koge :o
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2011, 20:14 »
Altså jeg plejer at lade dem koge ca 6 min.


Men hold på hvor er det træls at tage skallen af sådanne 10 små æg :D
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:00 »
Jeg har japanske vagtler, nogle kalder dem også franske...det komemr nok derhen af, at de er de samme ;) Men æggene er så flotte og så lækre. God størrelse, god smag, flot og anderledes i salat eller på brød, flot gave, god pynt, og jeg koger mine i ca 3 min. De tager ingen tid at pille!

Jeg har nok fået årets sidste æg, da vagtlerne er blevet flyttet, og de vejer 13 gram pr stk. Jeg har selv haft jumbo vagtler, de lagde en anelse større æg, men ikke meget. Så er der jo jumo magnum vagtlen, som er et nummer større end jumboen. De burde lægge lidt større æg, men mener at den er fremavlet mere med henblik på kroppen, så den har en bedre slagtestørrelse.

Hvis du venter til foråret, kan du få de japanske smidt i nakken  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:22 »
Kan vagtler godt gå indendørs hele tiden, da jeg tror katten vil udrydde dem ellers :(

Hvornår starter æglægningen?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2011, 21:37 »
Du kan ikke have vagtler frit på samme måde som høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2011, 22:32 »
Nej..mente heller ikke frit..men behøver de udendørs overdækket voliere..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2011, 23:07 »
Nej de behøver de ikke :)

Drivhuset er velegnet :)  MEN PAS PÅ, det tager overhånd, så du istedet for nysået salat og agurkplanter kommer til at have mad og vandskåle :D  Det er hvertfald sket her
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2011, 08:37 »
Jeg har mine i drivhuset - perfekt :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2011, 10:44 »
Har ingen drivhus :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2011, 11:16 »
Jeg går rundt og glæder mig for jeg skal have Jumbo vagtler. De skal bare lige kønsbestemmes så henter jeg 1.2 stk.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2011, 11:39 »
Øv..sådan et sæt vil jeg også ha ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2011, 11:57 »
Så må du komme til Sjælland :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægstørrelse ved vagtler
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2011, 13:18 »
Helst ikke ;D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.