Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseguf  (Læst 98609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseguf
« Svar #30 Dato: 19 Juli , 2008, 08:46 »
Havde egentlig ikke tænkt så meget over hvad der var i det forskellige jeg proppede i andet end at det bare skulle være lidt guf til de små og så vigtigst hvidløg.
Quinoa er også fri for gluten, det ved jeg så ikke om har nogen betydning for høns. Men som sagt så var det et "tøm spisekammeret" projekt  ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseguf
« Svar #31 Dato: 27 August , 2008, 20:39 »
Jeg har læst her i tråden, at man kan give sine kyllinger hønseguf, når de er en uge gamle, men i en mildere udgave. Det vil jeg gerne lige have oversat <+
Er det halv portion løgblanding eller?
På forhånd tak
 <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hønseguf
« Svar #32 Dato: 27 August , 2008, 21:34 »
Ja,det gør jeg ihvertfald sådan ca. ½ spsk løgblanding, jeg bruger måske også en lille smule ekstra A38
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseguf
« Svar #33 Dato: 27 August , 2008, 21:39 »
Tak, Patricia, jeg kan jo ligeså godt lære dem, hvad der er godt fra starten  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Mine nye Damer vil ikke have guf!
« Svar #34 Dato: 13 April , 2009, 18:51 »
Jeg har fået 10 nye isa damer i denne påske uge og de vil ikke have guf- de smager ikke engang! de spider slet ikke rester men vil kun have kraft fodder og korn.. skal jeg bare blive ved med at prøve?
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hønseguf
« Svar #35 Dato: 13 April , 2009, 19:07 »
Jeg har gjort det at jeg har købt hvidløgssaft, og det får mine høns 1 gang ugentlig i deres vand. og så får de meget andet godt.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Brolykke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Hønseguf
« Svar #36 Dato: 08 November , 2009, 15:04 »
Isa damer lærer hurtigt hvad der er godt. De er så nysgerrige så bare vent. Det kommer.
Mange hilsener Brolykke

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Hønseguf
« Svar #37 Dato: 24 Maj , 2013, 18:30 »
Haha, skulle lige hilse og sige at kragerne og mågerne er vilde med hønseguffet... Det er lige før hønsene ikke når at komme til fadet.  ;D
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hønseguf
« Svar #38 Dato: 07 Juli , 2013, 19:32 »
Decideret hønseguf har jeg aldrig lavet efter opskriften, men altid brugt, hvad der nu var - dvs at når jeg brugte hvidløg i maden til os selv (det gør jeg næsten hver dag) så røg der også et par fed ned i hønsefadet, snittet i småbitte bidder. Her for nylig faldt jeg over nogle poser der havde gemt sig bag på hylderne - og adr-badr, der var gået MØL i! Dette tog hønsene i stiv arm - og fik derfor kogte linser og brune ris i deres guf - DET var guf. Skadefamilien, der bor i træet ovenfor følger interesseret med. Der er store unger, så hver en stjålet kalorie tæller - tyveknægte er de!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Frederik D. Almar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hønseguf
« Svar #39 Dato: 18 August , 2013, 11:52 »
Min "helt egen" opskrift ;)

- inspireret og sammensat af gode råd fra andre brugere af Fjerkræ Forum, bla. Bjarne Andersen...

Først laver man en hvidløgsmos:
10 fed hvidløg
1 løg
- blendes
og tilsættes olivenolie og lidt salt.
Hældes på bæger med tætsluttende låg og sættes i køleskabet.

Til dagens portion hønseguf til ca. 10 store høns (ca. 50 gr pr høne)
bruges:
1 dl a38 eller anden syrnet mælk med acidolphilus-kultur
1 tsk med top kartoffelmel
1 spsk hvidløgsmos
blandes godt.
Heri kan tilsættes levertran eller vitaminer efter behov.

Dernæst hældes (hvede)klid i, indtil blandingen bliver til en sej grød.
Og tilsidst fyldes efter med havregryn, indtil blandingen ikke længere er våd, men stadig fugtig. Den må ikke klistre helt vildt til hænderne, når man tager en håndfuld, men skal kunne slippe forholdsvis let...

Vil man kræse ekstra for hønsene, kan man også blande revet æble, gulerød mv. i deres hønseguf - kun fantasien sætter grænser ;D

Hønseguf er godt for hønsemaver :)
- hvidløg og rå løg holder orm og utøj på afstand og styrker hønsenes immunforsvar bla. mod forkølelsesvira
- a38 holder tarmfloraen i orden
- olivenolie (og smører indersiden af tarmene, så parasitter har sværere ved at tage fat; derudover har olivenolie en lang række andre gode egenskaber som hønsene nyder godt af...
- klid, havregryn og kartoffelmel er godt for fordøjelsen og 'samler maven'.
 
Rigtig god fornøjelse  8)

Fantastisk opskrift! Jeg havde godt nok ikke lige ting som A38, hvedeklid og kartoffelmel stående, men kunne sagtens finde alternativer :) Jeg gav dem noget den anden dag og prøvede bare at smide ting i. Små stykker brød og rosiner ville de åbenbart ikke have, så det var alt der lå tilbage /o

Nu har de lige fået en skål mere idag, udover din opskrift, kom der broccoli, små fuglefrø og tør man sige det... omkring 50 blændede kakerlakker i :angel: og de elsker det simpelthen! Jeg har et lager af kakerlakker som bare står og formere sig, så mon ikke de kommer med i, i fremtiden. Hønsene elsker dem i hvert fald (Også i "rå" tilstand) :)

Ved dog ikke hvor glad mor bliver for at hendes køkkenredskaber blev brugt på kakerlakker.. Men det behøves hun vel heller ikke vide ;)

Lækker, lækker opskrift! /o
« Senest Redigeret: 18 August , 2013, 11:54 Fra hera0evlyn »

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Hønseguf
« Svar #40 Dato: 18 August , 2013, 14:10 »
Da jeg første gang introducerede mine tre nye høns til hønseguffen, fløj de "gamle" høns over det og åd løs, men de "nye" gloede på det som om de syntes det så klamt ud. Men da jeg sætte fadet ind til dem her til formiddag var alle også de kræsne høns på stikkerne og guffede løs.

Så de skal bare lære at der er andet i livet end foderpiller.

Kh Lotte

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hønseguf
« Svar #41 Dato: 18 August , 2013, 14:30 »
Jeg kommet altså også "dagens rester" i weekendens hønseguf, og alt ryger ned. Både i de store flok med voksne og havstore høns, og hos kyllingerne. Brød bliver hver dag nulret i småstykker og givet til kyllingerne. Specielt araucanakyllerne kan gå helt i selvsving over det. De råber virkelig højt, når de ser mig komme med det :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Hønseguf
« Svar #42 Dato: 15 Januar , 2014, 18:18 »
Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan svare mig på.

Jeg har søgt meget og kigget diverse sider igennem og finder kun opskrifter på hønseguf hvilket jeg skal til at eksperimentere med.

MEN! Kan det os bruges til moskus ænder? Synes jo ikke de skal snydes for noget, slet ikke nu hvor de mit første år hvor jeg sigter efter selv at avle mine ællinger i år.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Hønseguf
« Svar #43 Dato: 15 Januar , 2014, 18:21 »
Hønseguf opskriften går godt med vores moskus også, både hønsene og ænderne guffer godt.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hønseguf
« Svar #44 Dato: 15 Januar , 2014, 18:21 »
Hej Loan,
den opskrift der ligger i starten af tråden her, kan du sagtens bruge til moskusænder.
Det er ikke sikkert de kaster sig lige så frådende over det første gang de ser det, som hønsene gør - generelt synes jeg, at moskusænder er mere 'kræsne' end høns.
Nogle af mine moskusænder elsker, andre står stadig nu på snart 10. år og rynker på næsen af det :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)