Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvende Jacob  (Læst 19213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #15 Dato: 16 August , 2011, 07:36 »
Arrrh.. Den skal jeg vist lige høre lidt flere bedømmelser af inden jeg printer opskriften ud til lillemor :)

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #16 Dato: 16 August , 2011, 10:41 »
Ha ha ja de svensker, de ææælsker også rejesalat på deres hotdog  ;D

Men tror på det er godt, skummet bliver vel til en lækker flødesovs  ;)
Ja og som barn skar min mor gerne en banan i skiver og blandede med den varme ris............................................. mums det får jeg helt lyst til igen, det er godt nok længe siden  /o
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #17 Dato: 16 August , 2011, 11:39 »
Som ældstesønnen her i huset siger: "Bacon er verdens vigtigste krydderi!"  ;D

Det synes jeg også  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #18 Dato: 25 August , 2011, 21:32 »
Ja, bacon er en super opfindelse. Meeen... er der nogen der har prøvetden her opskrift??? Vil gerne høre jeres reaktioner. Og Tanja: jeg har lige været i Sverige, og de ved ikke, hvor navnet stammer fra.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #19 Dato: 26 August , 2011, 15:43 »
Og jeg læste og tænkte: Flåede bananer??? Flåede bananer?? Det må være en skrivefejl  ???   ::)
Men på den anden side. Tænk på en af 80'ernes hofretter....ris taffel. Der serveres jo også banan til, bare i kold form, så måske kan det her også fungere  :P

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #20 Dato: 26 August , 2011, 16:52 »
Og jeg ble nesten litt kvalm, bare ved tanken ;D Skal bli spennende å høre hva folk syns!

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #21 Dato: 26 August , 2011, 17:51 »
Selvom jeg har "meldt" mig ud af forum, er det vel ingen skade til, at jeg kommer med en kommentar til denne opskrift.
Til jer der tvivler kan jeg bare fortælle at det smager sundsygt godt og er vores ynglingsret herhjemme.
Jeg laver den op en lidt anden måde end Henriette, men smagen er sikkert det samme. Dog vil jeg sige, at jeg vil anbefale at man bruger sød chillisovs i stedet for kethup, da det giver en meget bedre smag. Vi kommer så også rosiner i vores opskrift, og her hælder vi bare fløden over uden af piske den.
Velbekomme...

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2012, 22:52 »
trot også den oprindelig er med chillisovs, men jeg laver selv ketchup, og så smider jeg bare chilli i den

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2012, 23:11 »
Det er IKKE min opskrift.  ;) Kan ikke fordrage bananer, så jeg ville aldrig finde på den der blanding. Elsker god mad og er normalt ikke bange for at prøve noget nyt, men den der opskrift tror jeg aldrig jeg kommer til at afprøve.  ;D den lyder simpelthen for mystisk til mig.  ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2012, 23:24 »
Citat fra Alletiders kogebog:

Lydia 15-8-09  -  2009-08-15 12:56:35
Flyvende Jacob (svensk: Flygande Jacob) er en svensk gryderet baseret på kylling med bananer, peanuts og bacon tilberedt i ovn. Retten blev opfundet af Ove Jacobsson som arbejdede i luftfragtindustrien, derfor navnet. Opskriften blev første gang offenliggjort i bogen Allt om mat i 1976.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2012, 23:29 »
Hader flymad. Vil næsten hellere undlade at spise.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #26 Dato: 19 Februar , 2012, 07:43 »
Citat fra Alletiders kogebog:

Lydia 15-8-09  -  2009-08-15 12:56:35
Flyvende Jacob (svensk: Flygande Jacob) er en svensk gryderet baseret på kylling med bananer, peanuts og bacon tilberedt i ovn. Retten blev opfundet af Ove Jacobsson som arbejdede i luftfragtindustrien, derfor navnet. Opskriften blev første gang offenliggjort i bogen Allt om mat i 1976.

Passer ganske godt på hvordan jeg kender til retten. Lærte den af min tidligere nabo, som havde lært den af konen i et vennepar, fra Sverige.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #27 Dato: 27 Februar , 2012, 10:05 »
Her i huset har vi prøvet 'Flyvende Jacob'.. Mellemste søn, med hang til både bacon og fløde, lavede den.
Jeg synes nu ikke, bananerne 'smelter' ordentligt sammen med resten af ingredienserne.
Så hellere bananer omviklet med tynde skiver bacon og stegt på en pande, til de næsten 'splatter ud'. DET er lækkert til krydrede retter med f.eks. karry/chili og ris til.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #28 Dato: 27 Februar , 2012, 12:25 »
Hvis det ligger mere end en opskrift på borden her, så er det sket at jeg midt i det hele, er hoppet hen og læse i den forkerte. Men det er dog aldrig lykkes mig at blande hovedretten med desserten, som tydeligvis er det som er sket her ;) Men hvis resultatet er godt så skidt pyt ;D
Må prøve det en dag, elsker at forskrække folk lidt, men hele familien har da lært at kylling i cola faktisk er ret godt :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tskoglund

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #29 Dato: 21 Maj , 2012, 06:35 »
Jeg har fået den serveret ;D

Smager såmænd ok,meeeen tror aldrig det bliver en livret her i huset ::)

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)