Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvende Jacob  (Læst 19214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Flyvende Jacob
« Dato: 15 August , 2011, 21:52 »
I disse slagtetider skal i da lige have denne super opskrift.
Kog en kylling/ høne/ stor kalkunvinge mør. Kog en portion ris. Når det er koldt = dagen efter lægges de kogte ris i bunden af et ovnfad. Fjerkræet, uden skind og ben, skæres i mundrette stykker og lægges ovenpå. Dæk med flåede bananer. Pisk en masse flødeskum. Til 4-5 personer plejer jeg at bruge ½ l. Smag skummet til med chilli eller carry ketchup og hæld det over bananerne. Dæk det hele med baconskiver og smid det i ovnen til baconen er brun og sprød. Ca ½ time. Serveres med kvarte tomater, peanuts, chutney og brød. Det smager viiiildt godt.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #1 Dato: 15 August , 2011, 21:58 »
har da LIGE nowen kallekun vinger i fryseren ... mon ikke man skulle prøv'de'der! :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #2 Dato: 15 August , 2011, 21:59 »
Det var da lidt af en opskrift.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #3 Dato: 15 August , 2011, 22:21 »
Flødeskum og bananer til fjerkræ ????

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #4 Dato: 15 August , 2011, 22:22 »
Lyder godt nok mystisk. Er ikke helt sikker på at jeg tør prøve den der blanding af det salte og det søde køkken. ;) Men nogen gange bliver man jo overrasket over hvad der smager godt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #5 Dato: 15 August , 2011, 22:26 »
Ved ikke helt, om jeg ville turde servere det her i huset... Men jeg tror såmænd godt på, at det smager godt :D
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #6 Dato: 15 August , 2011, 22:39 »
Jeg synes det lød viildt ulækkert, da jeg første gang hørte det. Opskriften er fra min svenske familie og det SMAGER altså vildt godt.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #7 Dato: 15 August , 2011, 22:48 »
hehehe de svenskere ;)
jeg tænkte at de dersens kallekunvinger så kunne komme ud af fryseren... jeg syns de er så kedelige... men DEN opskrift kunne måske få dem frem :P
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #8 Dato: 15 August , 2011, 22:55 »
Grethe: det er mig selv, der har "udvidet" opskriften til kalkunvinger, for jeg kunne els ikke finde andet end suppe at bruge dem til, for de er netop rigtig kedelige. Jeg  plejer at bruge en vinge til 2 personer, men så er der også noget at fryse ned til en gang fast food.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #9 Dato: 15 August , 2011, 23:02 »
hehehe... sådan en "tosset opskrift" er sommetider ikke så tosset... :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #10 Dato: 15 August , 2011, 23:39 »
I disse slagtetider skal i da lige have denne super opskrift.
Kog en kylling/ høne/ stor kalkunvinge mør. Kog en portion ris. Når det er koldt = dagen efter lægges de kogte ris i bunden af et ovnfad. Fjerkræet, uden skind og ben, skæres i mundrette stykker og lægges ovenpå. Dæk med flåede bananer. Pisk en masse flødeskum. Til 4-5 personer plejer jeg at bruge ½ l. Smag skummet til med chilli eller carry ketchup og hæld det over bananerne. Dæk det hele med baconskiver og smid det i ovnen til baconen er brun og sprød. Ca ½ time. Serveres med kvarte tomater, peanuts, chutney og brød. Det smager viiiildt godt.

Hvordan arter flødeskummet sig??? tænker bare at det smelter og bliver til fløde... Kunne man ikke bare hælde piskefløde på?
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #11 Dato: 15 August , 2011, 23:45 »
Hej Lærke. Det smelter på en anden måde, når det er pisket først. Men prøv da. Den måde, man laver nye opskrifter på  ;)
I maj og juni laver vi tit grønne aspages omviklet med bacon på grillen, og forleden synes min mand det var træls ikke at have flere asparges, så vi prøvede det samme med tynde porrer, og det var suverænt. Man skal lege sig frem med maden, så går det ikke helt galt.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #12 Dato: 16 August , 2011, 00:16 »
Hej Lærke. Det smelter på en anden måde, når det er pisket først. Men prøv da. Den måde, man laver nye opskrifter på  ;)
I maj og juni laver vi tit grønne aspages omviklet med bacon på grillen, og forleden synes min mand det var træls ikke at have flere asparges, så vi prøvede det samme med tynde porrer, og det var suverænt. Man skal lege sig frem med maden, så går det ikke helt galt.

Den med bacon er også suveren med 4-5 grønne bønner omrullet af bacon... eller baby majs /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #13 Dato: 16 August , 2011, 00:29 »
Som ældstesønnen her i huset siger: "Bacon er verdens vigtigste krydderi!"  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Flyvende Jacob
« Svar #14 Dato: 16 August , 2011, 07:33 »
Da jeg kom til linjenerne med "bananer og flødeskum" tænkte jeg straks: Og så noget vanilleis og chokoladesovs :P ;).

Spændende og anderledes opskrift. Hvorfor navnet Flyvende Jacob - ved du det?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"