Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,  (Læst 10669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,
« Svar #15 Dato: 11 August , 2011, 08:57 »
Helt enig i det med lyset - men jeg har nu brugt en ganske almindelig varmelampe til alle mine, og de er hverken stressede eller dårlige plus de er meget meget tamme. Til gengæld har jeg skruet ned for styrken on og off (min varmelampe har to styrker), og den lave styrke har kun et svagt lys  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,
« Svar #16 Dato: 12 August , 2011, 22:24 »
Arhh kiggede lige til vagtelægene, domme dag er jo i morgen!
Men men men så så et bette næb  *o og flere æg er revnet og  ligger og ryster  ;D
Uhh kommer vist ikke i seng forløbigt.

Ja det er min første rugning i rugemaskinen  ;)
Det er svigerforældrenes vagtler, så har de bare at se at få gjort klar  ;)

I skal have tak for hjælpen  /o

Mens jeg skrev dette, så er 2 næb mere kommet til syne siger manden  *y
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Skal vagtelkyllinger gå i varmekasse,
« Svar #17 Dato: 12 August , 2011, 22:47 »
]
Vil det sige at der skal slukkes for varmelampen nogle timer om dagen   ???
Så er det derfor nogen bruger varmekasse, for ellers forsvinder varmen vel ret hurtigt!


Nej det dur i hvertilfælde ikke at slukke for varmen.
Det jeg har gjordt er at jeg har lavet en kasse med en pocelæn pære i og en termostat til at styre varmen.
Herudover er der monteret en alm. pære der er styret af et tændsluk ur.
De første dage er den klare del af låget dækket helt til så de kun får kunstig lys en halv time for hver to timer.
Efterhånden som kyllingerne bliver større åbner jeg lidt efter lidt for alm. dagslys.

Nu har jeg genem tiden lavet et utal af forsøg med både foder og bure og varme kasser mm. da jeg har et ønske om at gøre det så optimal for vagtlerne som mulig, og udfra de forsøg jeg har lavet med varmekasser med tvangsstyret lys og samen lignet mede de vagtler der går under konstant lys er der slet ingen tvivl om at de der har gået i varme kasse med tvangsstyret lys er langt de bedste og mest psykisk stabile kyllinger.
de forsøg jeg har kørt har ikke blot drejet sig om et hold kyllinger men mange både i varmekassen og under konstant lys og resultatet er hver gang det samme.

Undulat blanding er ikke noget at fodre vagtler med ej heller affaldsfoder som mange bruger.

Undulat blanding er meget store frø der er kunstig pumpet med gødning så det meste af frøet kun er fyldstoffer.
Jeg forsøgte i vimter at bruge det til mine Diamantduer ca. 20 stk. og jeg har aldrig før haft problemmer med at holde dem i live. Men da jeg gik over til undelatblanding begyndte de efter ca. 14 dage at dø styk for styk.
Inden det gik helt galt begyndte jeg med tropeblanding igen og problemet var løst.

Stor frø og små frø har samme krat til spireevne og det er netop denne kim der indeholder næring i frøet.
Derfor bliver man snydt når man køber store og fine frø. Frø af halv størrelse indeholder den samme foderværdi og derfor får man dobelt så meget for pengene i det lille frø frem for det store.
Samtidig spiser fuglene kun det halve af det lille frø da de ikke får noget ud af det fyld der er pumpet i frøet med gødning.
Det aller bedste er frø fra vilde planter der ikke er gødet. Men dette kan ikke købes. Man kan selv indsamle vilde frø men ofte i små mængder.

Vagtel kyllinger har som næsten alle andre fugleunger brug for meget animalsk protein indtil de er selvstændige og hvis de ikke får det kan det meget vel indvirke på deres evne til at forplante sig senere som voksen.

Jeg ved at mange har problemmer med deres vagtel kyllinger, men jeg ved også at mange der har fulgt min opskrift har haft godt held med deres vagtler.