Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrabeæg  (Læst 31216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Skrabeæg
« Dato: 08 August , 2011, 23:06 »
I dag var jeg ude og se et skrabeægs hønseri og hvad kan jeg sige til det andet end tja......

Hønsene går i en hal, som er beregnet til 20.500 høns. Ejer har dog kun 16.000 høns i. I hallen er der tre reoler. En i hver side og 1 i midten. I disse reoler er der reder hvor hønsene lægger æg i.

Hønsene kan gå "frit" på gulvet fra side til side og helt ned i den anden ende også. Men de går MEGET tæt. Der er strøet med ? (noget som gør lort til pulver), så hønsene kan skrabe og sandbade.

Luften er varm og RIGTIG MEGET tyk af støv. Hønsene er meget pillede og går i dæmpet belysning, for hvis de har for meget (normal) belysning så vil de æde hinanden.
Hønsene er ikke næbkuperede.  

Der lå døde høns i en bunke udenfor. Jeg glemte at spørge ejeren om hvor stor frafaldet er dagligt. Men det kan nok ikke undgås at der dør nogen hver dag.

Hønsene er brun lohman, som lægger brune æg.

Ifølge ejer er hønsene rigtig glade og trives rigtig godt.   ???
« Senest Redigeret: 08 August , 2011, 23:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Skrabeæg
« Svar #1 Dato: 08 August , 2011, 23:15 »
De er helt sikkert gladere end burhøns....men det er vist et definitionsspørgsmål i forhold til om man syntes de trives og er glade.
Hvis man definerer tingene benhård som man som producent nok er nødt til så kan det jo se sådan ud:
Trivsel= levende dyr
Mistrivsel=døde dyr
Ergo på en del trives i og med en del overlever  ???
Hvordan han vurderer om de er glade skal jeg ikke gøre mig klog på, men der skal ikke være tvivl om at selv skrabehøns kunne leve langt bedre end de gør i industrien. Det er sørgeligt synes jeg  :'(

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skrabeæg
« Svar #2 Dato: 08 August , 2011, 23:16 »
Ja, så bliver man glad for sine egne fritgående høns. (Selv om mine barneveldere også ser noget afpillede ud lige for tiden, men det skyldes nu fældning ;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #3 Dato: 08 August , 2011, 23:23 »
Nu er skrabehøns også industri.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Skrabeæg
« Svar #4 Dato: 08 August , 2011, 23:23 »
Jeg har besøgt begge produktionsformer. Der er stor forskel på lyden. Burhøns lyder hjerteskærende paniske. Skrabehøns hyggepludrer. Livskvalitet? Tjah. Men hvis der kun var de to muligheder og jeg var en høne, ved jeg godt, hvad jeg ville vælge......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Skrabeæg
« Svar #5 Dato: 08 August , 2011, 23:27 »
Jeg har besøgt begge produktionsformer. Der er stor forskel på lyden. Burhøns lyder hjerteskærende paniske. Skrabehøns hyggepludrer. Livskvalitet? Tjah. Men hvis der kun var de to muligheder og jeg var en høne, ved jeg godt, hvad jeg ville vælge......
Ingen tvivl om hvad der er at foretrække. Jeg har aldrig været i et "hønseri" kun set billeder....og det er rigeligt. 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #6 Dato: 08 August , 2011, 23:28 »
Jeg vil nu ikke kalde det at de hygge pludre.. men sådan opfatter vi jo så forskelligt.

Og det er en tand bedre end burhøns..

Og hønsene ved heller ikke bedre og de kan heller ikke klage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Skrabeæg
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 00:01 »
Personligt er jeg langt fra overbevist om, at skrabeægsproducerende høns har det godt, men i det mindste kan de da skrabe lidt og gå rundt, selvom jeg forestiller mig, hallerne er tætpakkede. Derimod er jeg ikke i stand til at formulere en sætning, der indeholder et forsøgende optimistisk "i det mindste...", hvad angår burhøns. De steder med burhøns, jeg har besøgt, har været forfærdelige, intet mindre. Stanken, larmen fra de stakkels høns og ventilatorer, mørket. Jeg tænker tit på, hvad formålet med at have en dyreværnslov egentlig er, når den ikke formår at beskytte de dyr, der lever under de mest kummerlige forhold her i landet. Vi burde kunne gøre bedre end det.

Jeg opfordrer altid folk til at købe økologiske æg - hvis de da ikke bor tæt her på, så de kan få en bakke æg fra mine høner.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Skrabeæg
« Svar #8 Dato: 09 August , 2011, 00:11 »
og de kan heller ikke klage.

Nu synes jeg du er urimelig. Overså du brevkassen til klager på ydersiden af hallen.  *s

Jeg er sgu glad for at jeg er stand til at producere de æg jeg og min famile har brug for.

Jeg opfordrer altid folk til at købe økologiske æg

Det er da et skridt på vejen, meen selv økologiske industrihøns har ikke forhold der er værd at skrive hjem om. Men det er jo hele tiden en balance-akt. Hvor meget er forbrugerne villige til at betale for at produktionsdyrene kan få forhold at leve under, som størstedelen af befolkningen finder acceptable.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Skrabeæg
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 00:34 »
[økologiske æg] er da et skridt på vejen, meen selv økologiske industrihøns har ikke forhold der er værd at skrive hjem om.


Det har du helt ret i. Det, jeg mener, er, at hvis folk skal købe æg, og de ikke har en ven eller nabo med eget hønsehold, så bør de købe æg fra de høns, der angiveligt lever under de mindst kummerlige forhold.

Jeg læste i Dyreetisk Råds udtalelse om æglæggende høner, at "der er store velfærdsproblemer i alle de beskrevne systemer til ægproduktion", herunder altså også økologisk ægproduktion. Og Dyreetisk Råd er ellers normalt meget forsigtige (og irriterende vage) i deres udtalelser. Der står i øvrigt også, at den gennemsnitlige dødelighed for et hold øko-høns er 21% mod 10% hos frilandshøns og 8% for skrabehøns (tallene er fra 2000) ???

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Skrabeæg
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 06:27 »
Til kamp for lov krav om hønsehold i enhver have!  /o

Alle skal kunne producere æg til eget behov, eller have aftale om at aftage lidt fra naboen eller . ja ja Utopia, men kan godt lide ideen
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Skrabeæg
« Svar #11 Dato: 09 August , 2011, 07:25 »
Jamen jeres skabehøns har sgu ikke så gode forhold,men hvis der økonomi i skabehøns hvorfor fanden er der så ikke også øonomii i en gedigen hønsegård,så det blev ægte,skabehøns i dk idag er fake,det er blot høns der går  frit,men stadig i haller.
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #12 Dato: 09 August , 2011, 07:41 »
Fritgående høns og økologiske høns bor selvfølgelig også i haller, men de har dog den mulighed at de kan gå ud og trække en mundfuld frisk luft.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Skrabeæg
« Svar #13 Dato: 09 August , 2011, 08:35 »
"Den der gale Nordmand" vi alle har laest  om i aviserne de sidste uger vil blive staengt inde i 21 aar, det er ca 25% (statistisk) af hans liv. Hvad galt har disse hoens der soner 100% livstid giordt?

Offline RLauridsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
    • Grøntsagspigen
Sv: Skrabeæg
« Svar #14 Dato: 09 August , 2011, 10:11 »
Jeg synes det er skræmmende forhold der bydes hønsene.
Samtidig er der rigtig mange der på nettet skriver om, at EU har forbudt burhøns, men så vidt jeg kan se går de bare fra mikroskopisk lidt plads pr. høne, til en lille smule mere  (600cm2 til 750cm2 hvis jeg husker rigtigt) og så skal der være en rede, og 15 cm siddepind pr høne. Loven træder i kraft i 2012, hvis ikke lobbyisterne får held til at udskyde til 2017 som de gerne vil.

Jeg synes vi er langt forbi det punkt hvor vi kan lade det være op til forbrugerne hvor meget de vil betale for et æg. Der skal lovgivning og ægte dyrevelfærd på banen.

Er tidligere stødt på denne video der viser forholdene for skrabehøns i en helt ny stald, og det tyder på at der er nogen der har tænkt, og det er da et væsentligt skridt i den rigtige retning, så vidt jeg lige kan gennemskue. Men stadigvæk så mangler den friske luft, og stadigvæk så går de alt for tæt.
Kan ikke forstå hvordan det kan være lovligt at holde levende dyr, uden mulighed for at gå ud i den friske luft og i øvrigt udvise naturlig adfærd.
Tilsyneladende har en høne bare at være lykkelig, hvis der er en smule jord den kan flytte lidt rundt på......
http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2011/Uge_10.aspx#.TkJJOmvaF2E

Alle skal kunne producere æg til eget behov, eller have aftale om at aftage lidt fra naboen eller . ja ja Utopia, men kan godt lide ideen
Utopia ? Måske men det Utopia kan jeg nu godt lide :-)
« Senest Redigeret: 10 August , 2011, 11:03 Fra RLauridsen »
Med Venlig Hilsen
Randi

0.4 Welsumer, stor Rustrød.
0.0.2 Dværg wyandot, guldhalset