Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: overvejelser vedr. anskaffelse af duer  (Læst 9136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Dato: 19 Juli , 2011, 12:31 »
Hej med jer

vi er gået igang med en kæmpe renovation af de gamle staldbygninger. På loftet i den ene ende har der tidligere været dueslag, og det kunne min mand godt tænke sig at få igen. Kan man så ikke have et af de der skønne runde dueslag på pæle i haven, hvis man vil have dem hjem til det dér på loftet?

Han vil gerne have duer, han kan lukke ud og se komme hjem igen. Jeg vil gerne have at vores husdyr har et formål udover pryd, og så tror jeg måske jeg har boet i storby for længe til at jeg synes at de duer, der "ligner duer" i aftegningerne er særligt appetitlige. Jeg ved godt at dem vi selv holder ret usandsynligt vil blive ligeså møgbeskidte, uhumske og sygdomsbefængte som dem, der bor på de store pladser i byerne (og måske tager jeg fejl og bare FORESTILLER mig, at sådan er det). Det er svært at forklare, så undskyld hvis det støder nogen. Men jeg er jo ret glad for det duepar, der yngler i haven hvert år. Også selvom det er de traditionelle skovduer/ringduer og sjovt nok VIRKELIG ligner duer  ;)

Under alle omstændigheder tror jeg vi har duer indenfor overskuelig fremtid. Kan vi få en type, der kan komme ud og flyve, vende hjem... og blive spist af os? Gerne en, der kan genkendes fra "dem, der er udenfor i forvejen" if you know what I mean. Nogen forslag?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jens Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2011, 12:49 »
Hej Julie

det lyder som en rigtig god ide med duer, og der er utrolig mange valgmuligheder, og det er faktisk de færreste der ligner de frit levende duer. Jeg synes i skal overveje en race inden for gruppen af tyske farveduer, det er duer som er meget vitale, egnet til at flyve frit, og nøjsomme,  og så findes det et hav af faver og tegninger. Hvis duer har mulighed for at lidt badevand, så gør de det hver dag, en opvaskebalje er rigeligt til 10 duer. Og så smager de fantastisk:-)

mvh

Jens

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2011, 13:20 »
Hej - jeg har jo nogle få kridhvide duer - og de er ikke spor uhumske, tværtimod. Men jeg ved godt hvad du mener mht. byduerne...

Dog sviner de en del i deres slag, og især hvis/når de har unger - men flyver de frit, efterlader de jo en del af 'skidtet' i naturen.

Prøv at gå ind på www.raceduen.dk gå i galleriet og bliver forbløffet, forundret, fortryllet...

Åh nej, nu starter din nye due-feber  ;D ;D ;D

Du skal være indstillet på, at duerne den første tid skal have en voliere at gå/flyve ud i, indtil de har 'indstillet gps'en', så de ved hvor de bor. Nogle duer skal man vist ikke lade flyve, før de har lavet en rede, de så flyver hjem til. Men det er der sikkert nogen herinde, der ved mere om.
Mine kom kun ud i en mindre voliere en måneds tid. Jeg var spændt, da jeg tog den væk, men de kom pænt tilbage :)

« Senest Redigeret: 19 Juli , 2011, 13:29 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2011, 16:46 »
Man fodre vel sine duer så de kommer hjem?
Men hvad er grunden til at de kommer hjem?
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2011, 00:40 »
Ja gå ind på www.raceduen.dk og find en race du kan lide. Men korrekt ikke alle racer egner sig til fritflyvning, men de fleste kan lære det.

Stort set alle mine unger får lov at flyve frit den første sommer, de får en bedre og mere stram fjerdragt derved. Rengøring på slaget, badevand og ikke for høj belægning, så er der altid rene og flotte duer.

Brevduer har en fantastisk evne til at finde hjem til eget slag, har lige læst at en god bekendt i Grenå har en brevdue der er fløjet hjem fra Barcalona, en strækning på 1792 km.

Mindre duer yngler normalt bedre en de store racer. Alle duer smager godt. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2011, 06:49 »
tak for link med gode billeder - men ikke specielt udførlige racebeskrivelser på dem alle. På opfordring kiggede jeg på farverduerne og kan rigtig godt lide den sydtyske skjolddue - er der nogen, der kender den?

tak for de andre svar også - I er bare gode.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2011, 07:56 »
Ham Alfred ved ALT om farveduer, så bare stik til ham  :)
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2011, 08:57 »
 :)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2011, 09:14 »
Hvis man ikke vil have duer er det en dårlig ide at besøge Alfred, hold da op de duer han har,  det er helt fantastisk og så har man på fornemmelsen at han ved alt om duer, og er villig til at dele sin viden.

Jeg går stadig og leder efter en plet til et dueslag, så jeg kan komme en smut til Alfred igen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2011, 00:10 »
Sydtyske skjoldduer kan fint sakaffes, det er formentligt i sort, nå ja de andre farver har du jo ikke set endnu.

Vil du udstille duerne? Ja det vil du jo ikke i år, men til næste år har de givet godt med unger så der kan udstilles. De fejltegnede skal jo slagtes for at give mere plads til de bedste dyr.

Hvornår har du slaget klar til duerne?
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2011, 08:38 »
Hej Alfred, du er da vist den helt rigtige at komme til at tale duer med  /o Vi har ikke slaget klar før til næste år, der er simpelthen for meget af konstruktionen i bygningen der er råddent - og det tager jo lidt tid at få skiftet den slags i fritiden. Vi vil også gerne være helt klar til dyrene (for en gangs skyld) før de kommer, så der ikke er en masse midlertidige løsninger, der tager sin tro følgesvend Stres med sig.

Min mand vil rigtig gerne udstille, men jeg tror ikke det er det første, han kaster sig ud i - at dømme efter erfaringen med vores øvrige dyr (høns, ænder, gæs). Sidste år startede vi op med høns, i år har vi forsøgt at sortere lidt i dyrene, så vi kun avler på de bedste, så vi lærer, men starter langsomt  :)

Jeg har set den sorte på den danske side, men googlede skjoldduerne og så en brun variant. Kan man have begge disse sammen for at have lidt farvespil, eller evt. flere dueracer sammen i det hele taget uden at de parrer sig på kryds og tværs (som vagtler og høns ville gøre). Skjoldduerne er virkelig smukke! Men det er jo min mening - og nu er det jo ham, der skal have duer  ;)

Jeg overvejer kraftigt at invitere ham med til Jylland i LU-weekenden igen i år - måske vi kunne få en rigtig god duesnak dér..?

Tusind tak for al hjælpsomheden, det er dejligt at kunne være helt tryg ved at kaste sig ud i noget nyt... igen! :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2011, 00:00 »
Standard for de enkle racer finder du på DRF´s hjemmeside under "Raceduestandarder" derefter "Farveduer" og så finder du racen Sydtysk Skjolddue. Her står hvordan man ønsker duen skal se ud for at være blandt de bedste.

Ja der er lidt duer på LU, men den rigtige dueudstilling er "Nationalen" som af holdes i Fredericia i januar med ca 3500 raceduer. Men i har jo også lokaludstilling i Hillerød, der var jeg for 2 år siden, for at dømme farveduerne.

Ja duer lever parvis, derfor kan der godt gå flere racer sammen, uden at der sker for mange sidespring, men det kan jo ske.

Den brune skjolddue du har set, er jo nok en rød skjolddue, men ikke alle farver er lige logiske.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2011, 07:18 »
Alfred er FANTASTISK når det gælder duer /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2011, 13:51 »
Jo tak for alle de roser, men nu hr jeg jo lige vundet 100 tulipanløg, som Peter gerne vil komme og aflevere personligt. Ja det er jeg jo lidt stolt af.
Tak Marianne, jeg var jo nærmest bange for at du kunne komme i tanke om at skrive noget meget værre.

Men tilbage til emnet, for at få de gode duer til næste år, er det jo med at få lagt billet ind ved de bedste avler nu.
Hvor mange par vil i starte med? Start ikke med for mange racer, siger manden der har haft 17 forskellige racer, men det er nærmest umuligt at styre. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: overvejelser vedr. anskaffelse af duer
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2011, 13:06 »
Hej Alfred

jeg tør simpelthen ikke garantere at vi når at blive klar til duer på loftet - jeg er sikker på at vi efter jul bedre kan se det, og skal vi så vente endnu en sæson, så går det nok - indtil videre har han jo ventet 36 år :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.