Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skadet ringdue  (Læst 3835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Skadet ringdue
« Dato: 09 Juli , 2011, 21:37 »
Jeg har her i aften opdaget en skadet ung ringdue, som går rundt ude i haven. Den er meget fin i fjerdragten og ser faktisk helt sund ud, bortse fra, at den halter lidt og se ud som om den ene vinge også er skadet - den kan i hvert fald ikke flyve.
Vi har flere ynglende ringduer i haven, så der er artsfæller i nærheden og jeg tror, at den hører til en af familierne, den virker lige så tam, som de andre. Der er korn og andet godt ved foderpladsen, som den spiser af med god appetit Haven er så godt som 100% ræve og kattesikker og hønsene og hunden er her til at passe på den.

Mit spørgsmål er så: kan jeg lade den være og håbe på, at den kommer til hægterne eller heler - selvfølgelig under skarp observation, eller skal jeg aflive den??

Som skrevet, så er haven sikker mod angreb, der er mange hyggelige og trygge gemmesteder og der er vand og mad nok
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skadet ringdue
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2011, 21:42 »
Jamen hvis den er i sikkerhed så lad den gå, men den skal vel på vingerne igen hvis den skal overleve
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skadet ringdue
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2011, 08:42 »
Jeg tror, at duen er i bedring her en uge efter. Nu halter den ikke mere og den er i stand til at komme op og sidde på grenene i grenbunken i haven.

En morgen kunne jeg ikke finde duen i haven...jeg ledte og ledte og var faktisk sikker på, at den alligevel var blevet spist i løbet af natten  :'(, men så kom min mand pludselig ud i housecoat og med en due i favnen. Han havde sent den forgående aften hentet duen ind og lagt den i en lille rede af en uldtrøje ved hans side af sengen, da han var bange for de ulykker som kunne ske duen i nattens mørke. Det er så blevet dens faste soveplads om natten. Sådan en skabsdyreelsker *h. Dyrene plejer jo ellers at være mit domæne. Om dagen er duen så frit i haven sammen med høns og hund.

Benny beskrev på et tidsunkt om fjerkræs unikke evne til at hele brækkede knogler/ben, men er der nogen som ved, hvor lang tid en vinge tager om at hele???
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2011, 09:33 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Skadet ringdue
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2011, 08:46 »
Det lyder godt med duen. jeg ved desværre ikke noget om helings procent. Men håber da den kommer sig. I får nok en ven for livet  :D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Skadet ringdue
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2011, 12:47 »
Er det ikke en unge der er kommet lidt for tidligt af reden? Som så bare en landet i en meget heldig have, hvor der er god forplejning.

Jeg havde for et års tid siden en tilsvarende ringdueunge der var kommet for tidligt af reden og sad på jorden et par dage, men kom så op på de lavere grene og efter en uge fløj den igen.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skadet ringdue
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2011, 13:23 »
De mænd der ikke vil være ved at de kan lide vores dyr, er alle skabs dyreelskere der skal bare en lille ting til at røbe dem  ;D en lille due feks.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skadet ringdue
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2011, 19:30 »
Er det ikke en unge der er kommet lidt for tidligt af reden? Som så bare en landet i en meget heldig have, hvor der er god forplejning.

Jeg havde for et års tid siden en tilsvarende ringdueunge der var kommet for tidligt af reden og sad på jorden et par dage, men kom så op på de lavere grene og efter en uge fløj den igen.


Tak for dit svar Alfred...det kunne faktisk sagtens forholde sig sådan. Det håber jeg meget på, for den lille fyr/pige skulle gerne have mange år med gode oplevelser foran sig.

Ina@ ja, jeg tror, du har meget ret i at mange mænd er skabsdyrelskere. Her har herren nogle gange afsløret sit hjerte for dyrene..første gang ved at bygge hønsegård med gravet rævesikring næsten helt ned til kineserne samt lave mange hygge og legeting....kort efter hønsene var flyttet ind, kom denne melding: " de høns er gode til at finde mad og hygge sig, men de er ikke særlig gode til at passe på sig selv f. eks. i regnvejr" hvorefter han lavede tag over hele hønsegården. Det tag er høns..og jeg frygtelig glade for.

og forøvrigt Ina..så har du et fantastisk billede af Mibber og din mand. DET er virkelig kærlighed

Jeg fiksede lige dit citat /Marianne - admin
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2011, 20:51 Fra Marianne Vedel »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skadet ringdue
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2011, 19:32 »
Hmmm...hvorfor kom min besked mon i citatboks????
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Skadet ringdue
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2011, 00:39 »
I dag har jeg lige slagtet 18 unge duer, en af dem gik lidt underligt havde jeg lagt mærke til. Men der var en tå der sad lidt skæv, derfor ikke udstillingsegnet.

Men da den blev slagtet og plukket var årsagen tydelig, den har på et eller andet tidspunkt haft lårbenet brækket, men det hele var groet sammen igen, men noget skævt. Duen var godt 2 måned, så det vokser hurtigt sammen.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk