Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler inspiration..  (Læst 9560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Mangler inspiration..
« Svar #15 Dato: 11 Juli , 2011, 21:19 »
jeg synes tærter af alle afskygninger er lækkre..og der skal gerne bruges nogle æg til :-) især brocoli tærte
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mangler inspiration..
« Svar #16 Dato: 11 Juli , 2011, 21:27 »
Søs har du fået krummer under mellemrumstasten, så find en der har en trykluft ting, ikke skrue helt op, så blæser tasten af :o men ellers plejer det at hjælpe  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Mangler inspiration..
« Svar #17 Dato: 15 Juli , 2011, 18:37 »
Frosne-æg-i-fryseren-fylder-ikke-så-meget.Jeg-fryser-mine-ned-i-poser--med-4-stks-i-hver....så-har-jeg-æg-til-vinter-når-mine-høns-går-på-vinterferie.

Ja jeg det har jeg også lige læst i min "den grønne syltebog" der står noget om frysning..... af æg også  8) Ja jeg har så kun haft den bog i 3-4 år  ::)
Men hvad er det man siger, bedre sent, end aldrig  ;D

Der står følgende.
Æggene slås ud, deles i hvide og blomme eller piskes let sammen.
Æggeblomme eller æggemasse skal tilsættes lidt salt eller 1 spsk sukker for at bevare den rigtige konsistens. Der beregnes ½ tsk salt eller 1 spsk. sukker til 5 hele æg eller 5 blommer.
Æggehvider fryses uden tilsætning og kan piskes stive efter optøning.
Holdbarhed ca. 6 mdr. for blomme og blanding af blomme og hvide. Ca. 8 mdr. for hvide.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Mangler inspiration..
« Svar #18 Dato: 21 Juli , 2011, 15:20 »
Pandekager fra frk Jensens kogebog, 1996 udgave
4 portioner, omkr 16-17 pandekager
4 dl mel, 1/2 tsk salt, 2 tsk sukker, 1 tsk kardemomme
3-4 æg, 4-5 dl mælk, 3 spsk neutral olie

Det tørre og det våde blandes hver for sig, vent m olien. Den piskede ægge-mælke masse tilsættes langsomt til melblandingen. Pisk godt mens dejen stadig er tyk. Tilslut tilsættes olien. Dejen skal hvile 1/2 time.
Bages v middelvarme, m lidt olie på panden. Jeg plejer at vende dem ligeså snart de er størknede på overfladen, og ligeledes meget kort bagning på den anden side, så de er fint lysebrune. Holdes varme i ovnen v 50 til 100 grader.
Mere mælk gør pandekagerne mere bløde, og jeg synes de bliver tørre hvis jeg ikke bruger en lille smule olie på panden til hver pandekage.

God fornøjelse!  ;)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Mangler inspiration..
« Svar #19 Dato: 22 Juli , 2011, 08:13 »
Jeg lager ofte egge/rekesalat. Koker 6-8 egg og skreller ca en kilo reker. Kutter opp eggene to ganger (ene gangen på tvers) med eggedeleren og blander egg og reker sammen med nok majones og litt fløte til at det blir salat. Pleier å ha oppi løk eller presset hvitløk også. Bruker pepper også, noen ganger litt dill. Deilig!