Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plymouth rock kyllinger der er for tykke  (Læst 36134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #30 Dato: 28 Juni , 2012, 00:03 »
@ Ina. Ja det har de sikkert, eller måske (ikke)!!!
Men deres daggamle kyllinger starter typisk omkring 35 kr pr hoved + 5 kr pr uge derefter.
Jeg har været der et par gange og de har aldrig ved mine 'besøg' haft det de annoncerede med og som jeg kom efter.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #31 Dato: 28 Juni , 2012, 00:24 »
Det var dog en dejlig positiv stemning, man mødes af på dette forum - NOT!

Tak for denne gang!

Anja.

Der er ingen grund til at 'melde dig ud'.

Forum er meget bredt. Og der er helt sikkert også plads til dig. Og der er normalt en meget god og positiv stemning på Forum

Grunden til at du fik de kommentarer du fik, er, at du giver udtryk for, at købe kyllinger ind til under produktionspris, umiddelbart synes dyrt.

En sådan kommentar vil naturligt afføde reaktioner. Og disse reaktioner er bestemt ikke ondt ment.

Blot et fingerpeg om at man ikke kan forvente at kunne indkøbe til under produktionsprisen, da dette ikke holder ret længe (økonomisk) for producenten.

Er du stadig, efter at have læst denne lille forklaring, stødt over hvad du oplever på Forum, så ..............................................................

 

 

Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #32 Dato: 28 Juni , 2012, 01:09 »
!5 kroner er billigt i forhold til hvad daggamle kyllinger ellers koster :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

anja-e

  • Gæst
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #33 Dato: 28 Juni , 2012, 07:30 »
Jeg melder mig heller ikke ud - synes bare, at der var en umådelig dårlig tone i de fleste af de svar, jeg fik, og så mister man lysten til at deltage :(

Jeg har ikke sagt noget om, at jeg ville købe til under produktionspris - jeg har bare sagt, at de var blevet så dyre, at jeg foretrak at lave dem selv.

Jeg blev bare så træt af den - synes jeg - nærmest højrøvede holdning, der blev lagt for dagen, fordi jeg ville dyrke "industrikyllinger"... Så jeg læser med i fremtiden også, men ved ikke, om jeg selv gider deltage.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #34 Dato: 28 Juni , 2012, 08:41 »
@ anja-e

Det med prisen vil jeg ikke blande mig i.

Men at oplyse om hvad industri høns er for nogle er vel ikke at være højrøvet. Det er ganske enkelt facts.

Om du vil vel lave dem selv eller prøve på det er da også okay. Selvom om det er en svær mission. For alle industri høns er F1 krydsninger, så afkommet bliver ikke bedre end forældre dyrene. Endvidere er de heller ikke lavet med det hensyn at de skal avles videre med.

Måske du skulle prøve at putte en større race hane på dine Sussex høner, for lige netop at opnå krydsningsfrodigheden i første generation i dine egne høns.

Det er også helt klart at det er lækkert at være selvforsynet med eget kød og ikke mindst egne æg.

Jeg har heller ikke købt kød og æg i butikkerne i snart rigtig mange år nu. For der bliver altid mange hanekyllinger.

Endvidere så kan man risikere at nogle folk her på Forum har en anden mening end en selv, det har jeg selv prøvet mange gange.
Men pyt være med det..... det må man bare abstrahere fra.
 
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2012, 08:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #35 Dato: 28 Juni , 2012, 09:37 »
Hej Anja.

Find en RIR hane til dine Sussex, det vil give kønsvisende kyllinger (røde haner og hvide høner). Sussex og RIR er begge 2 super æglægger og koster ikke så meget at fede op.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #36 Dato: 28 Juni , 2012, 10:13 »
Hybrider, man selv lave hybrider:
J.Liljensø beskriver metoden  "rotations krydsning" hvor man hver år skifter hanen ud til en anden race og beholder sin krydsnings høner og derved opretholder man hybrid effekten. feks første år sussex, 2.år australops 3.farverolles 4.år sussex igen osv.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #37 Dato: 28 Juni , 2012, 11:55 »
@ Ina. Ja det har de sikkert, eller måske (ikke)!!!
Men deres daggamle kyllinger starter typisk omkring 35 kr pr hoved + 5 kr pr uge derefter.
Jeg har været der et par gange og de har aldrig ved mine 'besøg' haft det de annoncerede med og som jeg kom efter.

Jeg kommer der langt fra ret ofte, men sidst jeg var der, for en måneds tid siden, er jeg sikker på at der stod Scan label på en af kasserne med kyllinger, men Maxø er jo heller ikke gratis med sine kyllinger. Måske man kan bestille dem ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #38 Dato: 28 Juni , 2012, 12:16 »
Jeg har selv haft en del industri plymoer og jeg har aldrig oplevet benproblemer. De er blevet fodret med valset byg, svinefoder og græs. De har fået korn 2 gange om dagen altså ikke fri adgang og til gengæld masser af motion. Det gav livsglade og stærke kyllinger - med stærke muskler og knogler i en helt anden kvalitet end den man ville møde i industrien. Prisen den taler vi ikke om - for godt foder er ikke gratis. Pt. har jeg et kuld lyse sussex og de vokser behersket og kvaliteten af kødet her fra er til gengæld helt fantastisk. Men det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at lave nogle gode industri kyller uden at de får de der uacceptable problemer.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Sarah2609

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #39 Dato: 29 Juni , 2012, 19:28 »
Hej med jer.
Jeg er veterinærsygeplejerske og har selv haft den hvide slagte plymo i form af en kok som vi skånede da vi slagtede. Jeg kunne ikke holde ud at se dem bare ligge der og æde, så jeg ville lave et forsøg med at krydse den ind i en anden stor race i håb om at lave en kylling der kunne gå på benene til den skulle slagtes,  og så pyt med at det skulle tage 4 uger ekstra. Valget faldt på 4 lyse sussex høner og første forsøg med at krydse resulterede i 5 kgs høns i farven hvid/støvet. De er meget meget gode æglæggere, faktisk giver de 6 æg ud af 7 høns hver dag. Kokken måtte dog slagtes og han vejede 7,5 kg uden indmad. Det var dog ikke benene men den kæmpe krop og alt for små lunger der gjorde udfaldet da han blev cyanotisk og ikke kunne få nok ilt gennem systemet. De fik ad libitum foder.
Så gik det galt da jeg op til vinter gemte en slagte ply. igen. Den fik også ad libitum mad under samme forhold som den anden. Den måtte slagtes i feb. lige inden sæsonen begyndte:0(. Nu vil jeg prøve igen Mit mål er at få 1/3 sussex og 2/3 ply. og se om det går. Har lige slagtet kyllinger på 11 uger af 1/2 og 1/2 og det bliver til 1,3 kg slagtet. Pænt. Nu bestiller jeg 4 slagte ply. og de går sammen til feb. og på kontrolleret foder indtag. håber det virker.

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #40 Dato: 30 Juni , 2012, 19:11 »
Det lyder meget interessant - jeg har selv puslet med tanken. Når jeg aldrig har oplevet benproblemer er det jo fordi jeg efter råd fra en gammel erfaren landmand kontrollerede foderindtaget og sammensatte foderet fornuftigt således at væksten kunne kontrolleres. Jeg har selv sussex og ynder at krydse med en kochin-hane. Skriv endelig et indlæg hvis forsøget lykkes. Jeg skal selv hente 10 plymoer i morgen og de fodres kontrolleret op.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #41 Dato: 30 Juni , 2012, 20:40 »
jeg har en flok hvid plymo's gående og 1,3 tværstribet plymo's som jeg vil blande sammen og eventuel også har jeg tænkt mig at blande min labeller med hvid plymo's og se hvad resultatet blive.

Offline Sarah2609

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #42 Dato: 30 Juni , 2012, 22:05 »
Efter jeg krydsede slagte ply og sussex som resulterede i en stor slagtehøne der lægger mange æg kom jeg i snak med en ældre herre med stor forstand på fjerkræ. Han sagde at mit resultat skyldes at sussex'en er en god æglægger og da man skabte slagte plym. Krydsede man hvid italiener ind i! Og ser man det... Alle mine høns er hvide med en anelse vælte- kam :0).
Jeg har i år krydset isa Brown med dværg brahma. Synligt resultat indtil videre er en lysebrun høne med fodbefjedring. De varierer dog lidt i str. Spændt på hvad der sker med æglægningen der!

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #43 Dato: 01 Juli , 2012, 01:10 »
Find en RIR hane til dine Sussex, det vil give kønsvisende kyllinger (røde haner og hvide høner).

Svar til: MartinGreen
Rigtigt at det giver kønsvisende kyllinger, men farven bytter på kønnene (lyse haner og rødlige høner)
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Plymouth rock kyllinger der er for tykke
« Svar #44 Dato: 01 Juli , 2012, 11:03 »
Find en RIR hane til dine Sussex, det vil give kønsvisende kyllinger (røde haner og hvide høner).

Svar til: MartinGreen
Rigtigt at det giver kønsvisende kyllinger, men farven bytter på kønnene (lyse haner og rødlige høner)

Ups! Min fejl
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.