Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vitaminer til vagtler.  (Læst 5088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Vitaminer til vagtler.
« Dato: 15 Maj , 2011, 16:10 »
Som nybegynder med Bob White vagtler er jeg interesseret i at høre hvad andre bruger som vitamintilskud.America har Vispumin til at blande i foderet men det har jeg dårlig erfaring med ved duerne.Det hænger ikke ved foderet men ligger tilbage i bunden af fodertårnet.De har også noget til at blande i drikkevandet.Begge dele er beregnet på høns og duer men det er vel ikke den samme dosering til vagtler.Jeg får i næste uge leveret fasanfoder og i det skulle der være animalske proteiner i form af fiskemel.Men er det nok at fodre med det uden vitamintilskud ? ??? ???
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2011, 16:22 »
Jeg har fodret med Danish Agro's FAV, æglægningsfoder, voksefoder osv, desuden en masse friskfangede insekter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2011, 16:32 »
Dette foder forhandler de ikke i Esbjerg.De har kun fasanfoder og det var 4 mdr. gammel og lugtede overgemt.Ikke foder til mine vagtler.Der er i Tjæreborg en forhandler af Møllerens Dyrefoder hvor jeg får fasanfoder i næste uge.Du mener altså ikke det er nødvendigt med mere i form af vitamintilskud ? Hvordan går det med de hvide ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2011, 17:41 »
Jeg bestilte så vidt jeg husker gennem en foderstof i Forum lige nord for Esbjerg. Det var noget de fik hjem til mig. Jeg gik ind på Danish Agro's hjemmeside og fandt en forhandler. Jeg gav dem også noget vitamin, det var fra Holland, og jeg købte det gennem en forhandler, der boede i Sønderborg, jeg mener han bor i Nordborg nu.
Det går fint med de hvide, alle klarede vinteren fint, men jeg er ved at skille mig af med dem igen, fordi vi skal flytte, og jeg kan ikke lige overskue, hvordan jeg får klaret det.
Jeg håber dog på, at jeg får bobwhite igen, det er nogle meget smukke og charmerende fugle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2011, 10:43 »
Hvis man bruger et godt og sundt pillefoder er det ikke så nødvendig med ekstra vitaminer.

Jeg har tidligere brugt Huvasan vitaminer fra Amerika Thisted.
Jeg synes dog at have erfaring med at fuglene har det en lille smule dårlig lige efter at jeg har givet dem vitaminer.
De sidste par år er jeg begyndt at bruge levetran i stedet for og dette har givet langt bedre resultater end Huvasan vitamin. Man skal huske at Huvasan er meget konsentreret og der skal kun meget lidt i 10 liter vand.
Siden jeg er begyndt at bruge levertran er der kommet flere og stærkere unger ud af det.
Det hænger formentlig sammen med at hvis fuglene som mine går under klare trapetz plader mangler D3 vitamin som der er en stor andel af i levetran.
Jeg bruger også hele tiden Vispumin. Em teskefuld pr. kg. foder.
For nogle år siden havde jeg problemmer med fjerdragten på nogle af mine dværgpapegøje unger og en brevdue man oplyste at han havde prøvet det samme med sine brevduer og da han stoppede med Vispumin var problemet løst.
Jeg stoppede så med Vispumin med det resultat at ungerne blev væsentlig mindre og ikke så pæne i fjerdragten som tidligere.
Det viste sig efterfølgende at det var nogle nyindkøbte fugle der havde en arvelig skavank i fjerdragten hos deres unger.
Mine erfaringer med vispumin er gode, men det er rigtig at der godt kan samles lidt i bunden af trugene men så springer jeg blot over med at give dem det et par gange til det er brugt.
Jeg ryster det overskydende Vispumin i truget imellem det suplerede foder.

Man skal også passe på ikke at give for mange kunstige vitaminer da det kan give problemmer. 

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2011, 13:59 »
Hej Bjarne.
Tak for svar.Hvor meget levertran i en liter vand snakker vi om ? Er det få dråber ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vitaminer til vagtler.
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2011, 22:32 »
Levertran kan ikke blandes op i vand da det er meget fedet.
Det skal blandes i foderet.
Jeg plejer at blande en skvis i. Det svare vel til ca. 1 teskefuld pr. kg. foder.
Foderet skal blot være jævnt fedtet inde i levertran.
Hus at det ikke må stå mere end et par dage ved ca. 12 - 15 grader hvis der er varmere højest en dag da det erllers kurgulere og bliver harsk. Trugene bør vaskes af efter brug af levertran.