Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kunsten at koge et æg  (Læst 4763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Kunsten at koge et æg
« Dato: 07 Maj , 2011, 19:41 »
Efter at have kogt "mislykkede" smilende æg til middag, fandt jeg den her side på nettet. Det er noget med nogle formler, som jeg ikke forstår så meget af, men jeg synes nu aligevel det er ret så smart :) 

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/egg/  <Y
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2011, 19:43 Fra Andreas »
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Kunsten at koge et æg
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2011, 17:09 »
Perfekte blødkogte æg : Bring vandet i kog.Læg så æggene i.Alm. str. æg skal have 7 min.Er de lidt under normal , så 6-6,5 min.Så er hviden kogt og det meste af blommen er flydende.Glem alt om formler og prøv denne metode,så har du en fornemmelse af kogetiden. +/- et halvt minut kan være for meget/for lidt. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kunsten at koge et æg
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2011, 17:34 »
Perfekte blødkogte æg : Bring vandet i kog.Læg så æggene i.Alm. str. æg skal have 7 min.Er de lidt under normal , så 6-6,5 min.Så er hviden kogt og det meste af blommen er flydende.Glem alt om formler og prøv denne metode,så har du en fornemmelse af kogetiden. +/- et halvt minut kan være for meget/for lidt. /o

Og så alligevel ! kommer æggene fra køleskabet eller står de bare i køkkenet...
Jeg har altid bare mine æg til at stå fremme, en bakke til hårdkogte som gerne får lov til at stå 10+ dage så er de nemmere at pille, og en bakke med helt frisklagte til blødkogte.
Æg holder sig uden problemer i over tre uger ved stuetemperatur, det giver også mere plads i køleskabet til drikkevarerne...  ::) knækkede æg har begrænset holdbarhed uanset, så er der mange af dem bliver menyèn æggekage med røget flæsk, tomater og et lille drys purløg  :P

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kunsten at koge et æg
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2011, 17:39 »
Efter at have kogt "mislykkede" smilende æg til middag, fandt jeg den her side på nettet. Det er noget med nogle formler, som jeg ikke forstår så meget af, men jeg synes nu aligevel det er ret så smart :) 

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/egg/  <Y
Tak for linket, det var god læsning :D.

Her i huset lægges køleskabskolde æg på ca. 60-70 g i kogende vand, og koges 5 min. til blødkogte æg, 7 min. til smilende æg og 9 min. til hårdkogte æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Kunsten at koge et æg
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2011, 22:13 »
Her er den den simple opskrift..
Smid ægget i vand, sæt gryden over...

Glem alt om æg, vand og gryde...

Ukendt antal minutter senere er der æg...

Ellers er der jo den der Dirch Passer sang fra Majorens Oppasser :)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kunsten at koge et æg
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2011, 12:47 »
Perfekte blødkogte æg : Bring vandet i kog.Læg så æggene i.Alm. str. æg skal have 7 min.Er de lidt under normal , så 6-6,5 min.Så er hviden kogt og det meste af blommen er flydende.Glem alt om formler og prøv denne metode,så har du en fornemmelse af kogetiden. +/- et halvt minut kan være for meget/for lidt. /o

Det var ca den tid vi brugte inden vi byttet til gaskomfyr, da er tiden forkortet markant og man skal ofte passe på at det ikke bliver brændt eller koges tørt...så tidligere når der gik 7 min går der nu ca 4,5

Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger